Onderzoek: Nettoprijzen en garantie vergroten koopbereidheid particulier

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Consumenten vinden onderhandelen steeds minder prettig. (Foto: Shutterstock)

Het duidelijk adverteren met nettoprijzen en het aanbieden van garantie vergroten de koopbereidheid van particulieren. Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse automobilisten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van Automotive Mediaventions, het moederbedrijf van onder andere Gaspedaal en Autotrack.

Aan het onderzoek deden 1.200 respondenten mee, allen in het bezit van een rijbewijs. Als het aankomt op het kopen van een auto, koopt 84% liever een auto bij een autobedrijf dan bij een particulier (15%). Dit heeft vooral te maken doordat men bij een autobedrijf de oude auto kan inruilen (55%) en dat er garantie op de auto gegeven wordt (40%). 

Ex-btw

Deelnemers gaven aan meerdere ergernissen te ervaren tijdens het koopproces. De meest voorkomende ergernis bij 39 procent van de autokopers is het onderhandelen. Dit zou voorkomen kunnen worden door als autoverkoper te adverteren met netto verkoopprijzen en hier duidelijk over te communiceren. “Steeds minder mensen willen onderhandelen. Daar kan het autobedrijf gebruik van maken door met nettoprijzen te werken en daar dan ook duidelijk over te communiceren”, legt Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV uit. “Bijkomend voordeel is dat als de getoonde prijs de nettoprijs is, bedrijven hoger in de zoekresultaten komen wanneer er op prijs gesorteerd wordt.” Bekijk de resultaten van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Volgens hem blijkt uit het onderzoek dat de verlenging van de garantietermijn positief uitpakt voor de koopbereidheid. Voor 23 procent vergroot de verlengde termijn de kans dat ze een occasion kopen. “Om hiervan te profiteren moet het bedrijf wél goed communiceren over de garantie, niet alleen in de tekst maar bijvoorbeeld ook in de foto’s”, aldus Van der Vies. 

Al jaren stellen de portalen dat de kwaliteit van de advertenties kan verbeteren, zo blijkt ook uit het onderzoek. Bijna 1 op de 6 kopers vindt de advertenties onder de maat. Van deze groep ergert 32 procent zich aan de beschrijving, een kwart vindt de kwaliteit van de foto’s onvoldoende en 23 procent stoort zich aan prijzen die exclusief btw zijn. AMV meldde recent de contracten op te zeggen van bedrijven die onterecht ex-btw blijven adverteren. Deze bedrijven hebben inmiddels een laatste waarschuwing gehad, meldde Van der Vies recent op het AM Remarketing Event. “We zien dat ook de laatste groep bedrijven nu massaal draait en zich netjes aan de regels houdt.”

Private lease

Van de ondervraagden geeft 31 procent aan interesse hebben in private lease, maar het aantal contracten blijft daar nog fors bij achter. In het zuiden van Nederland heeft 9 procent een private lease contract, in het noorden en westen 8 procent en in het oosten 3 procent. “Vooral voor jongeren is private lease interessant, maar private lease verkleint de maximale leencapaciteit en daardoor haken veel mensen af.” 

Ook is de deelnemers gevraagd naar redenen om over te stappen op elektrische auto’s. Volgens de deelnemers is het milieu (56%) de belangrijkste reden waarom mensen kiezen voor een EV. De belangrijkste reden geen EV te gaan rijden is de prijs. Voor 60 procent van de mensen die geen elektrische auto overweegt is de hoge aanschafprijs het belangrijkste obstakel. 

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat bijna driekwart zijn auto liever niet deelt. Hoe jonger de respondent, hoe groter de bereidheid om de auto te delen. Ook delen werkenden vaker een deelauto of staan er meer voor open (respectievelijk 8% en 14%) dan niet-werkenden (respectievelijk 4% en 6%). Het altijd beschikbaar willen hebben van de auto, noemt 78 procent als belangrijkste reden om niet te delen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Onderzoek: Nettoprijzen en garantie vergroten koopbereidheid particulier | Automotive Online

Onderzoek: Nettoprijzen en garantie vergroten koopbereidheid particulier

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Consumenten vinden onderhandelen steeds minder prettig. (Foto: Shutterstock)

Het duidelijk adverteren met nettoprijzen en het aanbieden van garantie vergroten de koopbereidheid van particulieren. Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse automobilisten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van Automotive Mediaventions, het moederbedrijf van onder andere Gaspedaal en Autotrack.

Aan het onderzoek deden 1.200 respondenten mee, allen in het bezit van een rijbewijs. Als het aankomt op het kopen van een auto, koopt 84% liever een auto bij een autobedrijf dan bij een particulier (15%). Dit heeft vooral te maken doordat men bij een autobedrijf de oude auto kan inruilen (55%) en dat er garantie op de auto gegeven wordt (40%). 

Ex-btw

Deelnemers gaven aan meerdere ergernissen te ervaren tijdens het koopproces. De meest voorkomende ergernis bij 39 procent van de autokopers is het onderhandelen. Dit zou voorkomen kunnen worden door als autoverkoper te adverteren met netto verkoopprijzen en hier duidelijk over te communiceren. “Steeds minder mensen willen onderhandelen. Daar kan het autobedrijf gebruik van maken door met nettoprijzen te werken en daar dan ook duidelijk over te communiceren”, legt Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV uit. “Bijkomend voordeel is dat als de getoonde prijs de nettoprijs is, bedrijven hoger in de zoekresultaten komen wanneer er op prijs gesorteerd wordt.” Bekijk de resultaten van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Volgens hem blijkt uit het onderzoek dat de verlenging van de garantietermijn positief uitpakt voor de koopbereidheid. Voor 23 procent vergroot de verlengde termijn de kans dat ze een occasion kopen. “Om hiervan te profiteren moet het bedrijf wél goed communiceren over de garantie, niet alleen in de tekst maar bijvoorbeeld ook in de foto’s”, aldus Van der Vies. 

Al jaren stellen de portalen dat de kwaliteit van de advertenties kan verbeteren, zo blijkt ook uit het onderzoek. Bijna 1 op de 6 kopers vindt de advertenties onder de maat. Van deze groep ergert 32 procent zich aan de beschrijving, een kwart vindt de kwaliteit van de foto’s onvoldoende en 23 procent stoort zich aan prijzen die exclusief btw zijn. AMV meldde recent de contracten op te zeggen van bedrijven die onterecht ex-btw blijven adverteren. Deze bedrijven hebben inmiddels een laatste waarschuwing gehad, meldde Van der Vies recent op het AM Remarketing Event. “We zien dat ook de laatste groep bedrijven nu massaal draait en zich netjes aan de regels houdt.”

Private lease

Van de ondervraagden geeft 31 procent aan interesse hebben in private lease, maar het aantal contracten blijft daar nog fors bij achter. In het zuiden van Nederland heeft 9 procent een private lease contract, in het noorden en westen 8 procent en in het oosten 3 procent. “Vooral voor jongeren is private lease interessant, maar private lease verkleint de maximale leencapaciteit en daardoor haken veel mensen af.” 

Ook is de deelnemers gevraagd naar redenen om over te stappen op elektrische auto’s. Volgens de deelnemers is het milieu (56%) de belangrijkste reden waarom mensen kiezen voor een EV. De belangrijkste reden geen EV te gaan rijden is de prijs. Voor 60 procent van de mensen die geen elektrische auto overweegt is de hoge aanschafprijs het belangrijkste obstakel. 

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat bijna driekwart zijn auto liever niet deelt. Hoe jonger de respondent, hoe groter de bereidheid om de auto te delen. Ook delen werkenden vaker een deelauto of staan er meer voor open (respectievelijk 8% en 14%) dan niet-werkenden (respectievelijk 4% en 6%). Het altijd beschikbaar willen hebben van de auto, noemt 78 procent als belangrijkste reden om niet te delen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.