‘Volvo lanceert batterijpaspoort voor elektrische modellen’

Batterijpaspoort • De EX90 is het eerste model dat het paspoort krijgt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Volvo EX90 (foto: Volvo)

Volvo introduceert het eerste batterijpaspoort ter wereld voor elektrische voertuigen, ruim voordat de Europese regelgeving in 2027 van kracht wordt. Dit meldt Reuters. Het batterijpaspoort laat de herkomst van grondstoffen, de samenstelling van componenten, het gerecycleerde gehalte en de koolstofvoetafdruk van de batterij zien. Ook biedt het vijftien jaar lang informatie over de gezondheidstoestand van de batterij.

De batterijpaspoorten worden vanaf februari 2027 verplicht voor alle nieuwe elektrische voertuigen in de Europese Unie. Het paspoort geeft autokopers inzicht in de milieu-impact van elektrische auto’s.

Het paspoort, ontwikkeld in samenwerking met de Britse startup Circulor, maakt gebruik van blockchain-technologie om de toeleveringsketens in kaart te brengen. “Het is voor ons belangrijk om transparant te zijn naar autokopers toe,” zegt Vanessa Butani, hoofd wereldwijde duurzaamheid bij Volvo. “We willen vooroplopen in deze ontwikkeling.”

Uitrol

Het eerste model dat het paspoort gebruikt, is de EX90 SUV, die binnenkort in productie gaat in Volvo’s fabriek in Charleston, South Carolina. Deze voertuigen zullen vanaf de tweede helft van het jaar geleverd worden aan klanten in Europa en Noord-Amerika. Een vereenvoudigde versie van het paspoort is toegankelijk via een QR-code aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.

Het paspoort zal geleidelijk worden uitgerold naar alle elektrische voertuigen van Volvo. Volgens het merk kost het batterijpaspoort ongeveer 10 euro per auto.

Autocraft, een bedrijf dat batterijen repareert, pleit al langer voor de komst van een paspoort. “Wij kunnen goed aantonen dat de batterij gezond is en wij kunnen een precieze indicatie geven van de resterende levensduur van de batterij. De introductie van het batterijpaspoort helpt ons daarom”, zegt Sarah Ridley, directeur kwaliteit en engineering bij Autocraft.  Maar volgens Ridley is er nog veel verbetering mogelijk: “Het is belangrijk dat OEM’s de hele levenscyclus van de elektrische auto in kaart brengen, verder dan de garantieperiode van zeven jaar.” Lees hier het hele verhaal.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.