Athlon Nederland: bijna een derde van alle bedrijfsauto’s is elektrisch

Athlon • Vooral ZZP’ers bestellen nog vaak een dieselbus.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Nederlandse (corporate) bedrijven kiezen steeds vaker voor een elektrische bedrijfswagen. Het aantal EV’s is vorig jaar verdubbeld ten opzichte van 2022: dit steeg van 15 naar 31 procent. Daarmee is nu bijna een derde van alle bedrijfsauto’s elektrisch, zo blijkt uit analyse van eigen data van leasemaatschappij Athlon Nederland.

Willemijne de Wit, marketing en sales director bij Athlon Nederland, is niet verbaasd. “De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij. Bedrijven maken het zichzelf een stuk makkelijker als zij voor die tijd al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden”, zegt zij in een persbericht.

Volgens Athlon is de invoering van zero-emissiezones volgend jaar ‘niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden’. Ook zetten Europese richtlijnen voor duurzaamheidsrapportages, druk achter de inkopen van bedrijven. De Wit: “Hierdoor kijken veel bedrijven naar manieren hoe ze hun volledige keten kunnen verduurzamen. Dit stopt dus niet bij hun eigen businessmodel. Ze nemen ook hun toeleveranciers en ketenpartners onder de loep.”

Voorlopers en achterblijvers

Ahtlon concludeert uit zijn onderzoek dat corporate bedrijven ‘voorlopen op de elektrificatie’. De leasemaatschappij stelt dat alle groot-zakelijke bedrijven experimenteren met elektrisch rijden.

“Dit zien we minder bij groot MKB en eigenlijk nog bijna helemaal niet bij de kleinere bedrijven en de ZZP’er. De laatste categorie bestelt zelfs nog veelvuldig een dieselbus. Groot MKB maakt wel de overweging, maar ook daar krijgt diesel negen op de tien keer de voorkeur”, aldus De Wit.

Doordat de deadline van emissienormen dichterbij komt, en ‘gezien de technische ontwikkelingen voor zakelijke elektrische leaseauto’s’ verwacht Athlon dat een verdere en grotere groei van het aantal EV’s van bedrijfswagens.

Vorig jaar voegde Athlon ook BYD’s toe aan zijn Flex-vloot.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Athlon Nederland: bijna een derde van alle bedrijfsauto’s is elektrisch | Automotive Online

Athlon Nederland: bijna een derde van alle bedrijfsauto’s is elektrisch

Athlon • Vooral ZZP’ers bestellen nog vaak een dieselbus.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Nederlandse (corporate) bedrijven kiezen steeds vaker voor een elektrische bedrijfswagen. Het aantal EV’s is vorig jaar verdubbeld ten opzichte van 2022: dit steeg van 15 naar 31 procent. Daarmee is nu bijna een derde van alle bedrijfsauto’s elektrisch, zo blijkt uit analyse van eigen data van leasemaatschappij Athlon Nederland.

Willemijne de Wit, marketing en sales director bij Athlon Nederland, is niet verbaasd. “De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij. Bedrijven maken het zichzelf een stuk makkelijker als zij voor die tijd al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden”, zegt zij in een persbericht.

Volgens Athlon is de invoering van zero-emissiezones volgend jaar ‘niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden’. Ook zetten Europese richtlijnen voor duurzaamheidsrapportages, druk achter de inkopen van bedrijven. De Wit: “Hierdoor kijken veel bedrijven naar manieren hoe ze hun volledige keten kunnen verduurzamen. Dit stopt dus niet bij hun eigen businessmodel. Ze nemen ook hun toeleveranciers en ketenpartners onder de loep.”

Voorlopers en achterblijvers

Ahtlon concludeert uit zijn onderzoek dat corporate bedrijven ‘voorlopen op de elektrificatie’. De leasemaatschappij stelt dat alle groot-zakelijke bedrijven experimenteren met elektrisch rijden.

“Dit zien we minder bij groot MKB en eigenlijk nog bijna helemaal niet bij de kleinere bedrijven en de ZZP’er. De laatste categorie bestelt zelfs nog veelvuldig een dieselbus. Groot MKB maakt wel de overweging, maar ook daar krijgt diesel negen op de tien keer de voorkeur”, aldus De Wit.

Doordat de deadline van emissienormen dichterbij komt, en ‘gezien de technische ontwikkelingen voor zakelijke elektrische leaseauto’s’ verwacht Athlon dat een verdere en grotere groei van het aantal EV’s van bedrijfswagens.

Vorig jaar voegde Athlon ook BYD’s toe aan zijn Flex-vloot.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.