‘Stellantis en Ford: Britse auto-industrie verder ontmanteld door Brexit-deal’

Groot Brittannië • De druk op de Britse autoindustrie neemt verder toe.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Stellantis en Ford waarschuwen dat duizenden banen en de EV-transitie in gevaar komen als de Britse regering niet onmiddellijk begint met het onderhandelen van een nieuwe Brexit deal. Dit melden meerdere internationale media.

Stellantis, het overkoepelende bedrijf van Opel, Peugeot, Citroen en Fiat heeft volgens Reuters de Britse regering aanbevolen om een overeenkomst te sluiten met de EU om de huidige regels rondom de inkoop van onderdelen te verlengen tot aan 2027.

Met de huidige deal zal dit in 2024 veranderen. Het gevolg daarvan zijn hogere tarieven, waardoor banen in het gedrang komen.

“Als de kosten van EV-productie in het Verenigd Koninkrijk niet meer concurrerend zijn en onhoudbaar worden, dan zullen werkprocessen sluiten”, zegt Stellantis in een brief naar het Britse Lagerhuis, meldt Reuters.

Ford

Ook Ford wil dat de overeenkomst opnieuw onderhandeld wordt. “Ford vraagt om de huidige handelsregels te verlengen tot 2027, zodat de batterij supply chain in Europa op tijd de EV-vraag aan kan”,  vertelt Ford in een statement aan Reuters.

Het Amerikaanse bedrijf gelooft dat de hoge tarieven zowel automakers in het VK en de EU zullen raken. “Het is van vitaal belang dat het VK en de EU met een oplossing komen”, aldus Ford.

De rol van de batterij

Met de huidige handelsovereenkomst moet 45 procent van de waarde van een EV die verkocht wordt aan de EU komen uit het VK of uit de EU. Dit om tarieven te vermijden.

Het probleem hiermee is dat de batterijen van een EV de helft van de waarde kunnen bepalen. Ook zijn de batterijen duur en zwaar, waardoor het moeilijk is om ze op lange afstanden te vervoeren.

Volgens Ford ‘ondermijnt de verstrakking van de handelsregels op dit punt de transitie naar EV’s’, meldt Reuters.

De woordvoerder van Britse Premier Rishi Sunak vertelde tegen Reuters: “We hopen om tot een resolutie te komen met de EU.”

Eerder besloot Frankrijk al om te investeren in de bouw van een batterijenfabriek nabij Duinkerken.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Stellantis en Ford: Britse auto-industrie verder ontmanteld door Brexit-deal’ | Automotive Online

‘Stellantis en Ford: Britse auto-industrie verder ontmanteld door Brexit-deal’

Groot Brittannië • De druk op de Britse autoindustrie neemt verder toe.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Stellantis en Ford waarschuwen dat duizenden banen en de EV-transitie in gevaar komen als de Britse regering niet onmiddellijk begint met het onderhandelen van een nieuwe Brexit deal. Dit melden meerdere internationale media.

Stellantis, het overkoepelende bedrijf van Opel, Peugeot, Citroen en Fiat heeft volgens Reuters de Britse regering aanbevolen om een overeenkomst te sluiten met de EU om de huidige regels rondom de inkoop van onderdelen te verlengen tot aan 2027.

Met de huidige deal zal dit in 2024 veranderen. Het gevolg daarvan zijn hogere tarieven, waardoor banen in het gedrang komen.

“Als de kosten van EV-productie in het Verenigd Koninkrijk niet meer concurrerend zijn en onhoudbaar worden, dan zullen werkprocessen sluiten”, zegt Stellantis in een brief naar het Britse Lagerhuis, meldt Reuters.

Ford

Ook Ford wil dat de overeenkomst opnieuw onderhandeld wordt. “Ford vraagt om de huidige handelsregels te verlengen tot 2027, zodat de batterij supply chain in Europa op tijd de EV-vraag aan kan”,  vertelt Ford in een statement aan Reuters.

Het Amerikaanse bedrijf gelooft dat de hoge tarieven zowel automakers in het VK en de EU zullen raken. “Het is van vitaal belang dat het VK en de EU met een oplossing komen”, aldus Ford.

De rol van de batterij

Met de huidige handelsovereenkomst moet 45 procent van de waarde van een EV die verkocht wordt aan de EU komen uit het VK of uit de EU. Dit om tarieven te vermijden.

Het probleem hiermee is dat de batterijen van een EV de helft van de waarde kunnen bepalen. Ook zijn de batterijen duur en zwaar, waardoor het moeilijk is om ze op lange afstanden te vervoeren.

Volgens Ford ‘ondermijnt de verstrakking van de handelsregels op dit punt de transitie naar EV’s’, meldt Reuters.

De woordvoerder van Britse Premier Rishi Sunak vertelde tegen Reuters: “We hopen om tot een resolutie te komen met de EU.”

Eerder besloot Frankrijk al om te investeren in de bouw van een batterijenfabriek nabij Duinkerken.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.