Autocar: ‘Seat overweegt stop autoproductie met radicale herpositionering’

Voor het einde van dit decennium zou Seat kunnen stoppen met de productie van auto’s. Dit meldt het Britse magazine Autocar na een interview met leidinggevenden bij Seat. De personen worden niet bij naam genoemd.
VW Group zou de Spaanse telg willen rebranden als ‘urban mobility merk’, dat zich richt op jongeren. Autocar benadrukt dat volgens Seat een besluit pas in 2030 rond kan zijn. “Wij houden Seat fris en zullen doorgaan met hybride en efficiënte verbranding tot het einde van het decennium”, aldus Seat in een gesprek met Autocar. “Seat zou zichzelf kunnen omvormen tot een aanbieder van mobiliteitsoplossingen en een merk voor stedelijke mobiliteit voor jongeren, zoals met de Seat Mó.”
Cupra als vervanger
Het is al langer bekend dat Seat-spinoff Cupra in de markt is gezet om zich te richten op een jongere doelgroep. Het groeiende succes van Cupra, in combinatie met de hogere marges op die producten, zorgen ervoor dat VW Group veel toekomst ziet in dat merk. Tijdens een rondetafelgesprek in Berlijn werd duidelijk dat het nog niet duidelijk is hoe Seat zich zal ontwikkelen. Werner Tietz, vicepresident R&D, zei daar in bijzijn van Automotive: “Voorlopig gaan we Seat alleen nog maar inzetten voor ICE. Als de productiekosten daarvan ver genoeg gedaald zijn, kunnen we kijken wat we erna mee gaan doen.”
Lees ook: Cupra’s metaversedromen in Berlijn