‘Nedcar overweegt aankoop Ford-fabriek Saarlouis’

Ford • Ook BYD zou geïnteresseerd zijn in de fabriek.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
'Ford in gesprek met BYD over verkoop Duitse fabriek'
Ford stopt met de productie van de Ford Focus in de fabriek in 2025. (foto: Ford)

Ford peilt de belangstelling van ongeveer 15 potentiële investeerders, waaronder BYD, voor zijn fabriek in Saarlouis, waar de Ford Focus wordt gebouwd. Dat meldt The Wallstreet Journal. Ook hebben de Nederlandse Nedcar en de Oostenrijkse toeleverancier Magna Group volgens het Duitse vakblad Automobilwoche interesse getoond.

Nedcar wil geen commentaar geven.

Ford stopt met de productie van de Ford Focus in de fabriek in 2025, omdat het bedrijf zijn aanbod in Europa inkrimpt en zich gaat concentreren op volledig elektrische auto’s en lichte bestelwagens.

De toekomst van de fabriek in Saarlouis is onduidelijk sinds afgelopen juni Ford zijn fabriek in Valencia, Spanje, uitkoos om zijn volgende generatie elektrische voertuigen te bouwen boven de Duitse fabriek.

Zoeken naar alternatieven

Ford zei afgelopen juni dat het op zoek is naar alternatieven voor de productie van voertuigen in Saarlouis, inclusief het betrekken van andere fabrikanten. De fabriek heeft 4.600 werknemers in dienst.

BYD vertelde Reuters in oktober dat het op zoek was naar de productie van elektrische auto’s in Europa. De leidinggevenden van Ford zijn van plan volgende week naar China te reizen om de mogelijke verkoop met BYD te bespreken, aldus The Wallstreet Journal.

Eerder deze week werd bekend dat Ford zo’n duizend banen gaat schrappen. Vooral bij het Europese hoofdkantoor en de fabriek in Keulen zouden banen verloren gaan, meldde Automobilwoche. De productie van de Ford Fiesta stopt daar deze zomer.

Nog meer ontslagen

Vorig jaar werd al duidelijk dat Ford of Europe wordt opgesplitst. Ford heeft met de vakbonden om tafel gezeten en laat medio Februari weten hoeveel banen er in Europa worden geschrapt, aldus een woordvoerder van de Duitse vakbond IG Metall in Automitve News Europe.

Managementcijfers presenteerden maandag een worstcasescenario met een verlies van wel 2.500 banen bij productontwikkeling en nog eens 700 bij de administratie. Vertegenwoordigers van de vakbonden gaan zaterdag met het management van Ford de volgende fase van de besprekingen in, zei de woordvoerder van IG Metall.

‘Nedcar overweegt aankoop Ford-fabriek Saarlouis’ | Automotive Online

‘Nedcar overweegt aankoop Ford-fabriek Saarlouis’

Ford • Ook BYD zou geïnteresseerd zijn in de fabriek.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
'Ford in gesprek met BYD over verkoop Duitse fabriek'
Ford stopt met de productie van de Ford Focus in de fabriek in 2025. (foto: Ford)

Ford peilt de belangstelling van ongeveer 15 potentiële investeerders, waaronder BYD, voor zijn fabriek in Saarlouis, waar de Ford Focus wordt gebouwd. Dat meldt The Wallstreet Journal. Ook hebben de Nederlandse Nedcar en de Oostenrijkse toeleverancier Magna Group volgens het Duitse vakblad Automobilwoche interesse getoond.

Nedcar wil geen commentaar geven.

Ford stopt met de productie van de Ford Focus in de fabriek in 2025, omdat het bedrijf zijn aanbod in Europa inkrimpt en zich gaat concentreren op volledig elektrische auto’s en lichte bestelwagens.

De toekomst van de fabriek in Saarlouis is onduidelijk sinds afgelopen juni Ford zijn fabriek in Valencia, Spanje, uitkoos om zijn volgende generatie elektrische voertuigen te bouwen boven de Duitse fabriek.

Zoeken naar alternatieven

Ford zei afgelopen juni dat het op zoek is naar alternatieven voor de productie van voertuigen in Saarlouis, inclusief het betrekken van andere fabrikanten. De fabriek heeft 4.600 werknemers in dienst.

BYD vertelde Reuters in oktober dat het op zoek was naar de productie van elektrische auto’s in Europa. De leidinggevenden van Ford zijn van plan volgende week naar China te reizen om de mogelijke verkoop met BYD te bespreken, aldus The Wallstreet Journal.

Eerder deze week werd bekend dat Ford zo’n duizend banen gaat schrappen. Vooral bij het Europese hoofdkantoor en de fabriek in Keulen zouden banen verloren gaan, meldde Automobilwoche. De productie van de Ford Fiesta stopt daar deze zomer.

Nog meer ontslagen

Vorig jaar werd al duidelijk dat Ford of Europe wordt opgesplitst. Ford heeft met de vakbonden om tafel gezeten en laat medio Februari weten hoeveel banen er in Europa worden geschrapt, aldus een woordvoerder van de Duitse vakbond IG Metall in Automitve News Europe.

Managementcijfers presenteerden maandag een worstcasescenario met een verlies van wel 2.500 banen bij productontwikkeling en nog eens 700 bij de administratie. Vertegenwoordigers van de vakbonden gaan zaterdag met het management van Ford de volgende fase van de besprekingen in, zei de woordvoerder van IG Metall.