Op bezoek | Getormenteerde schadebranche op de borrel bij Autotech

Autotech Alliantie • Gastheer Louwman vormde het middelpunt van de avond. Het bedrijf gaat een nieuwe hypermoderne schadevestiging bouwen. En misschien nog wel belangrijker voor de branche: het gaat ‘breken’ met verzekeraar Achmea.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Een volle zaal tijdens de borrel van Autotech in de koepel van Louwman. (Foto: Autotech Alliantie).

De derde woensdag in januari zou wel eens de nieuwe dag kunnen worden voor dé nieuwjaarsborrel van de schadebranche. Het eerste nieuwjaarsevent van de Autotech Alliantie heeft alles in zich om een terugkerende traditie te worden: een grote opkomst, een informele sfeer én de ideale netwerkplek waar het als een lopend vuurtje rondging dat Achmea en Louwman er niet zijn uitgekomen tijdens de laatste tariefrondes.

Er waren zeker tweehonderd mensen naar ‘de Koepel’ van Louwman in Raamsdonksveer gekomen om samen met Autotech een toost uit te brengen op het nieuwe jaar. Gezien de hoge opkomst en de geanimeerde sfeer had iedereen blijkbaar veel behoefte om weer even bij te praten.

En, aan gespreksstof ontbreekt het vrijwel nooit in de schadewereld, zeker niet als de tarief- of onderhandelingsrondes met verzekeraars nog bezig zijn of net zijn afgesloten. De verstandhouding tussen schadeherstellers en verzekeraars blijft een grote bron van discussie, waarbij de hoogte, of juist laagte, van de hersteltarieven een constant punt van discussie blijven. En die discussie lijkt afgelopen maanden alleen maar hoger op te lopen: ‘dit kan zo niet langer’ werd er veelvuldig in de wandelgangen geroepen.

De verstandhouding tussen verzekeraars en herstellers blijft een grote bron van discussie

Wat als een lopend vuurtje door ‘de Koepel’ ging, is dat Achmea en Louwman geen overeenstemming hebben kunnen bereiken tijdens de laatste tariefrondes. Nieuws dat door Louwman wordt bevestigd; Achmea onthoudt zich van commentaar. Het zorgde voor de nodige rumoer tijdens de borrel en wordt door menigeen op z’n minst beschouwd als een teken aan de wand. Het dringt in ieder geval meteen de gedachte op aan de Stag Hunt-game theory, waarbij alles draait om het vertrouwensdilemma en het conflict tussen veiligheid en sociale samenwerking. In deze theorie moeten twee jagers afzonderlijk van elkaar op jacht en realiseren ze zich terdege dat ze de ander nodig hebben, willen ze dat hun jacht slaagt en komt het dus aan op vertrouwen.

Kennisachterstand

Tijdens het officiële programma op het podium is de boodschap van Autotech vooral dat de branche zich ervan bewust moet zijn dat verantwoord herstel van complexe auto’s meer kennis en kunde vereist. Zulke reparaties kosten vaak ook meer, niet alleen aan werkvoorbereiding en hersteltijd, maar ook aan geld. En daarmee blijft direct ook de grote vraag boven de markt hangen wie al dat ingewikkelde en duurdere herstel moet gaan betalen.

Een kwestie waar de branche al jaren z’n hoofd over breekt, maar op dit moment eist vooral ook het gebrek aan ’technische handjes’ alle aandacht op van de schadebranche. Verschillende bedrijven kampen met wachttijden die oplopen van 4 tot 6 weken en een adequate oplossing voor de korte en middellange termijn lijkt vooralsnog te ontbreken. Misschien kunnen we straks niet eens meer herstellen, simpelweg omdat we de goede mensen niet meer hebben. Dan komen we nog in de situatie dat het goedkoper wordt om niet mee te repareren of total loss te verklaren, aldus een ingewijde.

Specialiseren

Hans Musters, voorzitter van de alliantie, proostte op een ‘veilig, maar vooral ook duurzaam schadehersteljaar’ en hamerde nog eens op de bestaansreden en missie van de alliantie. “Complexere auto’s vergen meer kennis en kunde, terwijl niet iedereen in de branche voldoende is voorbereid op alle veranderingen die eraan komen. We moeten echt met elkaar in gesprek om de kennisachterstand in te dammen en onveilig herstel te voorkomen. Daarom hebben we een platform ontwikkeld waarbij de complexiteit van voertuigen wordt gecategoriseerd waardoor meteen duidelijk is welke kennis, inrichting en methodiek nodig is om verantwoord te repareren. Schadeherstellers moeten niet meer alles zelf willen repareren, maar zich specialiseren”, betoogt Musters.

Duurzaam herstel

Om de komst van al die hightech voertuigen met nieuwe aandrijftechnieken, bomvol geavanceerde techniek en gadgets, te illustreren waren verschillende exemplaren van nieuwe automerken uitgestald: van de Chinese Nio tot de Toyota Mirai op waterstof. Behalve Musters, verwelkomde ook gastheer Eric Louwman, president van Louwman, de volle zaal. Hij kondigde aan dat Louwman druk bezig is met de bouw van een nieuw, duurzaam schadebedrijf, zonder gasaansluiting. “Duurzaamheid wordt alleen maar belangrijker”, aldus Louwman, die ook stelde dat de betrokkenheid van de autofabrikant alleen maar belangrijker en groter zal worden.

Ook Ronald van de Stolpe, manager verzekeringen bij Dak Intermediaircollectief, betoogde dat herstellers vooral goed in de gaten moeten houden bij welke partijen de regie ligt in de branche. “Zeker als embedded autoverzekeringen, -autofabrikanten die voertuigen inclusief verzekering afleveren-, opkomen kan dat sterk gaan veranderen”, denkt hij.

Stilliggen

De afgelopen tijden maakte de schadebranche spannende tijden door, zeker door de coronacrisis waardoor het werk in de branche grotendeels kwam stil te liggen. Dit jaar belooft weer een spannend jaar te worden, zo was wel duidelijk aan het einde van de avond. Niet alleen de schadebranche staat veel veranderingen te wachten, dat staat ook in de dealerwereld te gebeuren. Daar gaan nieuwe business- en agentuurmodellen hun opwachting maken en is het nog maar zeer af te wachten wat dit voor consequenties zal hebben voor schadeherstelsector, merkerkenningen en nog veel belangrijker, de regie- en machtsverhoudingen tussen autofabrikant, importeur, dealer en schadehersteller.

OP BEZOEK  De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Nieuwjaarsevent Autotech Alliantie / Wanneer: 18-1 / Waar: De Koepel, Raamsdonksveer / Aantal bezoekers: 200 / Doelgroep: schadeprofessionals
Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Getormenteerde schadebranche op de borrel bij Autotech | Automotive Online

Op bezoek | Getormenteerde schadebranche op de borrel bij Autotech

Autotech Alliantie • Gastheer Louwman vormde het middelpunt van de avond. Het bedrijf gaat een nieuwe hypermoderne schadevestiging bouwen. En misschien nog wel belangrijker voor de branche: het gaat ‘breken’ met verzekeraar Achmea.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Een volle zaal tijdens de borrel van Autotech in de koepel van Louwman. (Foto: Autotech Alliantie).

De derde woensdag in januari zou wel eens de nieuwe dag kunnen worden voor dé nieuwjaarsborrel van de schadebranche. Het eerste nieuwjaarsevent van de Autotech Alliantie heeft alles in zich om een terugkerende traditie te worden: een grote opkomst, een informele sfeer én de ideale netwerkplek waar het als een lopend vuurtje rondging dat Achmea en Louwman er niet zijn uitgekomen tijdens de laatste tariefrondes.

Er waren zeker tweehonderd mensen naar ‘de Koepel’ van Louwman in Raamsdonksveer gekomen om samen met Autotech een toost uit te brengen op het nieuwe jaar. Gezien de hoge opkomst en de geanimeerde sfeer had iedereen blijkbaar veel behoefte om weer even bij te praten.

En, aan gespreksstof ontbreekt het vrijwel nooit in de schadewereld, zeker niet als de tarief- of onderhandelingsrondes met verzekeraars nog bezig zijn of net zijn afgesloten. De verstandhouding tussen schadeherstellers en verzekeraars blijft een grote bron van discussie, waarbij de hoogte, of juist laagte, van de hersteltarieven een constant punt van discussie blijven. En die discussie lijkt afgelopen maanden alleen maar hoger op te lopen: ‘dit kan zo niet langer’ werd er veelvuldig in de wandelgangen geroepen.

De verstandhouding tussen verzekeraars en herstellers blijft een grote bron van discussie

Wat als een lopend vuurtje door ‘de Koepel’ ging, is dat Achmea en Louwman geen overeenstemming hebben kunnen bereiken tijdens de laatste tariefrondes. Nieuws dat door Louwman wordt bevestigd; Achmea onthoudt zich van commentaar. Het zorgde voor de nodige rumoer tijdens de borrel en wordt door menigeen op z’n minst beschouwd als een teken aan de wand. Het dringt in ieder geval meteen de gedachte op aan de Stag Hunt-game theory, waarbij alles draait om het vertrouwensdilemma en het conflict tussen veiligheid en sociale samenwerking. In deze theorie moeten twee jagers afzonderlijk van elkaar op jacht en realiseren ze zich terdege dat ze de ander nodig hebben, willen ze dat hun jacht slaagt en komt het dus aan op vertrouwen.

Kennisachterstand

Tijdens het officiële programma op het podium is de boodschap van Autotech vooral dat de branche zich ervan bewust moet zijn dat verantwoord herstel van complexe auto’s meer kennis en kunde vereist. Zulke reparaties kosten vaak ook meer, niet alleen aan werkvoorbereiding en hersteltijd, maar ook aan geld. En daarmee blijft direct ook de grote vraag boven de markt hangen wie al dat ingewikkelde en duurdere herstel moet gaan betalen.

Een kwestie waar de branche al jaren z’n hoofd over breekt, maar op dit moment eist vooral ook het gebrek aan ’technische handjes’ alle aandacht op van de schadebranche. Verschillende bedrijven kampen met wachttijden die oplopen van 4 tot 6 weken en een adequate oplossing voor de korte en middellange termijn lijkt vooralsnog te ontbreken. Misschien kunnen we straks niet eens meer herstellen, simpelweg omdat we de goede mensen niet meer hebben. Dan komen we nog in de situatie dat het goedkoper wordt om niet mee te repareren of total loss te verklaren, aldus een ingewijde.

Specialiseren

Hans Musters, voorzitter van de alliantie, proostte op een ‘veilig, maar vooral ook duurzaam schadehersteljaar’ en hamerde nog eens op de bestaansreden en missie van de alliantie. “Complexere auto’s vergen meer kennis en kunde, terwijl niet iedereen in de branche voldoende is voorbereid op alle veranderingen die eraan komen. We moeten echt met elkaar in gesprek om de kennisachterstand in te dammen en onveilig herstel te voorkomen. Daarom hebben we een platform ontwikkeld waarbij de complexiteit van voertuigen wordt gecategoriseerd waardoor meteen duidelijk is welke kennis, inrichting en methodiek nodig is om verantwoord te repareren. Schadeherstellers moeten niet meer alles zelf willen repareren, maar zich specialiseren”, betoogt Musters.

Duurzaam herstel

Om de komst van al die hightech voertuigen met nieuwe aandrijftechnieken, bomvol geavanceerde techniek en gadgets, te illustreren waren verschillende exemplaren van nieuwe automerken uitgestald: van de Chinese Nio tot de Toyota Mirai op waterstof. Behalve Musters, verwelkomde ook gastheer Eric Louwman, president van Louwman, de volle zaal. Hij kondigde aan dat Louwman druk bezig is met de bouw van een nieuw, duurzaam schadebedrijf, zonder gasaansluiting. “Duurzaamheid wordt alleen maar belangrijker”, aldus Louwman, die ook stelde dat de betrokkenheid van de autofabrikant alleen maar belangrijker en groter zal worden.

Ook Ronald van de Stolpe, manager verzekeringen bij Dak Intermediaircollectief, betoogde dat herstellers vooral goed in de gaten moeten houden bij welke partijen de regie ligt in de branche. “Zeker als embedded autoverzekeringen, -autofabrikanten die voertuigen inclusief verzekering afleveren-, opkomen kan dat sterk gaan veranderen”, denkt hij.

Stilliggen

De afgelopen tijden maakte de schadebranche spannende tijden door, zeker door de coronacrisis waardoor het werk in de branche grotendeels kwam stil te liggen. Dit jaar belooft weer een spannend jaar te worden, zo was wel duidelijk aan het einde van de avond. Niet alleen de schadebranche staat veel veranderingen te wachten, dat staat ook in de dealerwereld te gebeuren. Daar gaan nieuwe business- en agentuurmodellen hun opwachting maken en is het nog maar zeer af te wachten wat dit voor consequenties zal hebben voor schadeherstelsector, merkerkenningen en nog veel belangrijker, de regie- en machtsverhoudingen tussen autofabrikant, importeur, dealer en schadehersteller.

OP BEZOEK  De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Nieuwjaarsevent Autotech Alliantie / Wanneer: 18-1 / Waar: De Koepel, Raamsdonksveer / Aantal bezoekers: 200 / Doelgroep: schadeprofessionals
Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.