Opinie Rolf Westgeest | Zijn e-bikes of Chinese EV’s de echte disruptors?

Opinie • Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft jarenlang gedacht dat branchevreemde partijen als Amazon of Google de branche op zijn kop zouden zetten. Maar dat bleek niet het geval. Maar wie of wat zijn dan wel de echte disruptors?  Disruptie staat voor het radicaal op zijn kop zetten van een bestaand businessmodel door technologische innovatie en nieuwe toetreders….
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
Rolf Westgeest.

Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft jarenlang gedacht dat branchevreemde partijen als Amazon of Google de branche op zijn kop zouden zetten. Maar dat bleek niet het geval. Maar wie of wat zijn dan wel de echte disruptors? 

Disruptie staat voor het radicaal op zijn kop zetten van een bestaand businessmodel door technologische innovatie en nieuwe toetreders. De autobranche heeft echter al vele online disrupties overleeft de afgelopen 25 jaar. Waar de meeste andere branches in hoge mate veranderd zijn door nieuwe online toepassingen en nieuwe bedrijven, is dit de autobranche gespaard gebleven. De autobranche kent niet zijn eigen Booking.com of Uber.

Ik verwacht dat komend jaar dan ook het eerste e-bike portal gestart zal worden

Met 2023 voor de deur lijkt het niet aannemelijk dat start-ups onze autobranche op zijn kop gaan zetten. Nog los van of ze het juist model en/of technologie weten te vinden, zijn allereerst diepe zakken vereist. We zien nu dat technologiebedrijven als eerste droog gelegd worden. En eerst fors moeten bezuinigen of eerst een positieve cash flow moeten aantonen voor funding. De consument op grote schaal bereiken kost nou eenmaal miljarden.

Het is dus niet aannemelijk dat disruptie komt van buiten de branche. En disruptie komt zelden uit een branche zelf. Wie zijn dan wél kanshebbers om het bestaande automotive businessmodel op zijn kop te zetten? Misschien zijn het wel Chinezen die nu hun EV-merken (als onderdeel van de grote storm aan nieuwe merken) in Europa willen lanceren, allen met hun eigen ideeën over het beste distributiemodel. Maar ook met eigen aankoopvormen, abonnementen bijvoorbeeld, en onderhoudscontracten via fastfitters als Kwik-Fit. Wanneer er één businessmodel slaagt om voet aan de grond te krijgen in Europa, zullen de traditionele autofabrikanten snel volgen.

Trappedaal.nl

Of zijn het de e-bikes die als warme broodjes verkocht worden, en als vervanger worden gezien van de 2e of 3e auto? In Nederland heeft ruim 22 procent een tweede of meer auto’s in het bezit. Een potentiële e-bike markt van dus 2 miljoen fietsen. En e-bikes hebben betere marges dan de gemiddelde VW Polo. Ik verwacht dat komend jaar dan ook het eerste e-bike portal gestart zal worden, met misschien wel daarna een trappedaal.nl-website als verzamel zoekmachine van alle fietsen.

Fietsen en zeker e-bikes, denk aan Van Mooff, worden al vanaf het begin online gekocht en thuis afgeleverd. De dealerholdings die massaal fietswinkels overnemen, kunnen zo fijn proeven aan het online verkopen van mobiliteit. Met deze lessen kunnen ze doorpakken naar auto’s en zodoende zou de e-bike wel eens echte disruptie in de autobranche op gang kunnen brengen.

Beste tijd gehad

Dat we over 2 à 3 jaar op een andere manier auto’s kopen, kan bijna niet anders. Het model met showrooms, fabrikant, importeur en op en af voorraden her en der lijkt echt zijn beste tijd te hebben gehad. Dat een compleet nieuwe Uber, Airbnb of Booking nog opstaat komende jaren lijkt vanwege de aankomende crises en stijgende rentes een verkeken kans. Misschien neemt een van de 27 nieuwe (EV-)merken of de Nederlandse e-bike het voortouw om de autobranche van evolutie in revolutie te brengen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.

Opinie Rolf Westgeest | Zijn e-bikes of Chinese EV’s de echte disruptors? | Automotive Online

Opinie Rolf Westgeest | Zijn e-bikes of Chinese EV’s de echte disruptors?

Opinie • Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft jarenlang gedacht dat branchevreemde partijen als Amazon of Google de branche op zijn kop zouden zetten. Maar dat bleek niet het geval. Maar wie of wat zijn dan wel de echte disruptors?  Disruptie staat voor het radicaal op zijn kop zetten van een bestaand businessmodel door technologische innovatie en nieuwe toetreders….
Rolf Westgeest Rolf Westgeest
Rolf Westgeest.

Automotive-columnist Rolf Westgeest heeft jarenlang gedacht dat branchevreemde partijen als Amazon of Google de branche op zijn kop zouden zetten. Maar dat bleek niet het geval. Maar wie of wat zijn dan wel de echte disruptors? 

Disruptie staat voor het radicaal op zijn kop zetten van een bestaand businessmodel door technologische innovatie en nieuwe toetreders. De autobranche heeft echter al vele online disrupties overleeft de afgelopen 25 jaar. Waar de meeste andere branches in hoge mate veranderd zijn door nieuwe online toepassingen en nieuwe bedrijven, is dit de autobranche gespaard gebleven. De autobranche kent niet zijn eigen Booking.com of Uber.

Ik verwacht dat komend jaar dan ook het eerste e-bike portal gestart zal worden

Met 2023 voor de deur lijkt het niet aannemelijk dat start-ups onze autobranche op zijn kop gaan zetten. Nog los van of ze het juist model en/of technologie weten te vinden, zijn allereerst diepe zakken vereist. We zien nu dat technologiebedrijven als eerste droog gelegd worden. En eerst fors moeten bezuinigen of eerst een positieve cash flow moeten aantonen voor funding. De consument op grote schaal bereiken kost nou eenmaal miljarden.

Het is dus niet aannemelijk dat disruptie komt van buiten de branche. En disruptie komt zelden uit een branche zelf. Wie zijn dan wél kanshebbers om het bestaande automotive businessmodel op zijn kop te zetten? Misschien zijn het wel Chinezen die nu hun EV-merken (als onderdeel van de grote storm aan nieuwe merken) in Europa willen lanceren, allen met hun eigen ideeën over het beste distributiemodel. Maar ook met eigen aankoopvormen, abonnementen bijvoorbeeld, en onderhoudscontracten via fastfitters als Kwik-Fit. Wanneer er één businessmodel slaagt om voet aan de grond te krijgen in Europa, zullen de traditionele autofabrikanten snel volgen.

Trappedaal.nl

Of zijn het de e-bikes die als warme broodjes verkocht worden, en als vervanger worden gezien van de 2e of 3e auto? In Nederland heeft ruim 22 procent een tweede of meer auto’s in het bezit. Een potentiële e-bike markt van dus 2 miljoen fietsen. En e-bikes hebben betere marges dan de gemiddelde VW Polo. Ik verwacht dat komend jaar dan ook het eerste e-bike portal gestart zal worden, met misschien wel daarna een trappedaal.nl-website als verzamel zoekmachine van alle fietsen.

Fietsen en zeker e-bikes, denk aan Van Mooff, worden al vanaf het begin online gekocht en thuis afgeleverd. De dealerholdings die massaal fietswinkels overnemen, kunnen zo fijn proeven aan het online verkopen van mobiliteit. Met deze lessen kunnen ze doorpakken naar auto’s en zodoende zou de e-bike wel eens echte disruptie in de autobranche op gang kunnen brengen.

Beste tijd gehad

Dat we over 2 à 3 jaar op een andere manier auto’s kopen, kan bijna niet anders. Het model met showrooms, fabrikant, importeur en op en af voorraden her en der lijkt echt zijn beste tijd te hebben gehad. Dat een compleet nieuwe Uber, Airbnb of Booking nog opstaat komende jaren lijkt vanwege de aankomende crises en stijgende rentes een verkeken kans. Misschien neemt een van de 27 nieuwe (EV-)merken of de Nederlandse e-bike het voortouw om de autobranche van evolutie in revolutie te brengen.

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen bekend als Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage, met als onderwerp e-commerce, voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Rolf Westgeest
Rolf Westgeest

Rolf Westgeest is oprichter en eigenaar van Eurostocks (voorheen Exportwagen.eu en Webwinkelvoorauto’s.nl). Hij volgt voor Automotive alle ontwikkelingen in de online retail.