Stellantis: Agentuurmodel ‘minstens zo winstgevend’ als huidige retailmodel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis heeft zijn plannen voor het agentuurmodel officieel naar buiten gebracht. (Foto: Shutterstock)

Stellantis heeft voor het eerst officieel zijn agentuurplannen bekendgemaakt. Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk zijn vanaf juli 2023 de landen waarin het nieuwe model als eerste wordt uitgerold. De rest van Europa volgt daarna, al wordt er geen termijn gegeven. 

Dat Stellantis overstapt naar een agentuurmodel is inmiddels al geruime tijd bekend, maar werd nooit officieel bevestigd. Nu meldt de fabrikant dat “Alle stakeholders profiteren van deze veranderingen, waarbij de klant en diens beleving centraal staat.” Dat zegt Uwe Hochgeschurtz, chief operating officer Enlarged Europe bij Stellantis.

“Klanten profiteren van een opzet met meerdere merken, meerdere verkoopkanalen en een breder dienstenaanbod. Dealers krijgen een nieuw en efficiënt businessmodel, waarmee ze optimaal kunnen profiteren van de veertien merken die Stellantis in huis heeft. Het nieuwe model creëert synergieën, optimaliseert de distributiekosten en biedt aanvullende duurzame mobiliteitsoplossingen. Onze netwerkpartners spelen als vertegenwoordigers van onze merken een belangrijke rol.”

Risico

Stellantis meldt constructief samengewerkt te hebben met de dealers bij de ontwikkeling van het toekomstige model – waarvan de details nog niet bekend zijn gemaakt. Daarbij is rekening gehouden met het BER-raamwerk (Block Exemption Regulation). Volgens Nederlandse dealers verlopen de gesprekken inmiddels in ‘redelijk goede’ harmonie. 

Volgens Stellantis zijn zorgen over het agentuurmodel ongegrond. Hochgeschurtz: “De vergelijkende economische simulatie toont aan dat het nieuwe model minstens zo winstgevend is en waarschijnlijk beduidend winstgevender is voor het dealernetwerk. Daarbij zal Stellantis kosten overnemen van onze distributeurs, zodat zij minder risico dragen.”

Vanuit de dealers wordt er bij Stellantis op aangedrongen om evaluatiemomenten in te bouwen, mochten doelstellingen niet gerealiseerd worden. 

In voorbereiding op deze omschakeling zijn de organisaties van Stellantis op landelijk niveau aangepast. In Nederland zet dit een grote managementshuffle in gang. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stellantis: Agentuurmodel ‘minstens zo winstgevend’ als huidige retailmodel | Automotive Online

Stellantis: Agentuurmodel ‘minstens zo winstgevend’ als huidige retailmodel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Stellantis heeft zijn plannen voor het agentuurmodel officieel naar buiten gebracht. (Foto: Shutterstock)

Stellantis heeft voor het eerst officieel zijn agentuurplannen bekendgemaakt. Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk zijn vanaf juli 2023 de landen waarin het nieuwe model als eerste wordt uitgerold. De rest van Europa volgt daarna, al wordt er geen termijn gegeven. 

Dat Stellantis overstapt naar een agentuurmodel is inmiddels al geruime tijd bekend, maar werd nooit officieel bevestigd. Nu meldt de fabrikant dat “Alle stakeholders profiteren van deze veranderingen, waarbij de klant en diens beleving centraal staat.” Dat zegt Uwe Hochgeschurtz, chief operating officer Enlarged Europe bij Stellantis.

“Klanten profiteren van een opzet met meerdere merken, meerdere verkoopkanalen en een breder dienstenaanbod. Dealers krijgen een nieuw en efficiënt businessmodel, waarmee ze optimaal kunnen profiteren van de veertien merken die Stellantis in huis heeft. Het nieuwe model creëert synergieën, optimaliseert de distributiekosten en biedt aanvullende duurzame mobiliteitsoplossingen. Onze netwerkpartners spelen als vertegenwoordigers van onze merken een belangrijke rol.”

Risico

Stellantis meldt constructief samengewerkt te hebben met de dealers bij de ontwikkeling van het toekomstige model – waarvan de details nog niet bekend zijn gemaakt. Daarbij is rekening gehouden met het BER-raamwerk (Block Exemption Regulation). Volgens Nederlandse dealers verlopen de gesprekken inmiddels in ‘redelijk goede’ harmonie. 

Volgens Stellantis zijn zorgen over het agentuurmodel ongegrond. Hochgeschurtz: “De vergelijkende economische simulatie toont aan dat het nieuwe model minstens zo winstgevend is en waarschijnlijk beduidend winstgevender is voor het dealernetwerk. Daarbij zal Stellantis kosten overnemen van onze distributeurs, zodat zij minder risico dragen.”

Vanuit de dealers wordt er bij Stellantis op aangedrongen om evaluatiemomenten in te bouwen, mochten doelstellingen niet gerealiseerd worden. 

In voorbereiding op deze omschakeling zijn de organisaties van Stellantis op landelijk niveau aangepast. In Nederland zet dit een grote managementshuffle in gang. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.