Poll AM: einde BPM niet redmiddel autobranche
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Het zijn de veranderingen in de BPM heffing die van directe invloed zijn op autoverkopen. De BPM op zich heeft weinig tot geen effect op het verkoopvolume. Het is dan ook helemaal niet verkeerd om een forse aanschafbelasting in stand te houden, zij het dat het wel een heffing moet zijn die wordt gebruikt om houderschapsbelasting naar een redelijk niveau te verlagen, zonder idiote verschillen per brandstofsoort en onderscheid naar grijs en geel kenteken.
De BPM heeft wel degelijk invloed op het verkoopvolume. Het veroorzaakt uitstelgedrag (langer doorrijden met een nieuw aangeschafte auto) en omzet- en margederving (goedkopere modellen).