Britse AA waarschuwt oldtimer-rijders voor onveiligheid

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Han Volkers

    Ik vraag me af of een chassisgedragen klassieker zoals een MGA, met een sterk chassis, ook dubbelgevouwen zijn als een zakmes.
    Of zou in dit specifieke geval de Peugeot dan dubbel gevouwen zijn ?

  • M.Bexkens

    Defensief rijden met de oldtimer? In mijn oldtimers nog altijd veiliger dan op mijn motor. Klapt er iemand achter op je in een file heb je meestal dikke pech.

  • van Zanten

    Een oldtimer is vaak kansloos bij een zware botsing met een modern Euro NCAP 5* voertuig. Er zit geen kreukelzone in of een ander mechanisme om alle energie verdeeld op te vangen. Het is meer stom geluk hebben als het voertuig wat tegen je aan rijdt een groot deel van de energie kan verwerken. Een sterk chassis zegt weinig, de botsingsenergie wordt niet geabsorbeerd en is dan groot genoeg om een chassis te laten knikken en vervolgens op te vouwen.

  • sei

    De oproep is om als klassieker berijder het rijgedrag aan te passen. Deze mijnheer stond (rustig ?) in de file en werd aangereden. Misschien was het beter geweest om het overige verkeer op te roepen de ogen open te houden en voldoende remafstand te houden.

  • Gerard

    Iedere oldtimer liefhebber weet dat hun auto minder veilig is dan de moderne auto’s en past zijn rijgedrag aan. In de meeste gevallen zijn de mede-weggebruikers de oorzaak van het ongeval.

  • J. Bakker

    Waarom krijgen oldtimers niet een beschermde status, zoals fietsers en voetgangers. Het zal misschien lastig zijn om te realiseren, maar de oldtimer is toch in het huidige verkeer ook een zwakke verkeersdeelnemer.
    Het defensief rijden moet blijven, hoewel daar door overige weggebruikers nog al eens misbruik van wordt gemaakt. Gelukkig lang niet allemaal. Er zijn ook veel mensen die er van genieten.Die reageren dan ook totaal anders. we hebben het als liefhebbers allemaal wel meerdere keren meegemaakt.

  • AC

    Eens te meer een valide argument tegen al die oude auto’s. Inherent onveilig voor de gebruiker (geen abs, airbags, kreukelzone), onveilig voor andere weggebruikers (langere remweg, onveilig ontwerp voor voetgangers/fietsers etc) en meer milieubelastend (hoger brandstofverbruik, geen katalysator etc.). Dat na 40 jaar ‘belonen’ door een lagere wegenbelasting is belachelijk. Oude auto’s horen dan ook maar op 2 plekken thuis; in een museum of in een recycle centrum maar zeker niet op de openbare weg!

Britse AA waarschuwt oldtimer-rijders voor onveiligheid | Automotive Online

Britse AA waarschuwt oldtimer-rijders voor onveiligheid

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Han Volkers

    Ik vraag me af of een chassisgedragen klassieker zoals een MGA, met een sterk chassis, ook dubbelgevouwen zijn als een zakmes.
    Of zou in dit specifieke geval de Peugeot dan dubbel gevouwen zijn ?

  • M.Bexkens

    Defensief rijden met de oldtimer? In mijn oldtimers nog altijd veiliger dan op mijn motor. Klapt er iemand achter op je in een file heb je meestal dikke pech.

  • van Zanten

    Een oldtimer is vaak kansloos bij een zware botsing met een modern Euro NCAP 5* voertuig. Er zit geen kreukelzone in of een ander mechanisme om alle energie verdeeld op te vangen. Het is meer stom geluk hebben als het voertuig wat tegen je aan rijdt een groot deel van de energie kan verwerken. Een sterk chassis zegt weinig, de botsingsenergie wordt niet geabsorbeerd en is dan groot genoeg om een chassis te laten knikken en vervolgens op te vouwen.

  • sei

    De oproep is om als klassieker berijder het rijgedrag aan te passen. Deze mijnheer stond (rustig ?) in de file en werd aangereden. Misschien was het beter geweest om het overige verkeer op te roepen de ogen open te houden en voldoende remafstand te houden.

  • Gerard

    Iedere oldtimer liefhebber weet dat hun auto minder veilig is dan de moderne auto’s en past zijn rijgedrag aan. In de meeste gevallen zijn de mede-weggebruikers de oorzaak van het ongeval.

  • J. Bakker

    Waarom krijgen oldtimers niet een beschermde status, zoals fietsers en voetgangers. Het zal misschien lastig zijn om te realiseren, maar de oldtimer is toch in het huidige verkeer ook een zwakke verkeersdeelnemer.
    Het defensief rijden moet blijven, hoewel daar door overige weggebruikers nog al eens misbruik van wordt gemaakt. Gelukkig lang niet allemaal. Er zijn ook veel mensen die er van genieten.Die reageren dan ook totaal anders. we hebben het als liefhebbers allemaal wel meerdere keren meegemaakt.

  • AC

    Eens te meer een valide argument tegen al die oude auto’s. Inherent onveilig voor de gebruiker (geen abs, airbags, kreukelzone), onveilig voor andere weggebruikers (langere remweg, onveilig ontwerp voor voetgangers/fietsers etc) en meer milieubelastend (hoger brandstofverbruik, geen katalysator etc.). Dat na 40 jaar ‘belonen’ door een lagere wegenbelasting is belachelijk. Oude auto’s horen dan ook maar op 2 plekken thuis; in een museum of in een recycle centrum maar zeker niet op de openbare weg!