Uitdagingen in de Automotive Aftersales-sector anno 2023

Advertorial • De koopkrachtcrisis weegt zwaar op aankoopbeslissingen voor auto’s.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Bumper

Consumenten zijn voorzichtiger en deinzen terug voor dure aankopen. Deze financiële crisis is zo aanzienlijk dat autoreparaties en -onderhoud steeds vaker worden uitgesteld door een gebrek aan budget.

Hoewel de steeds populairder wordende elektrische auto’s minder vaak onderhoud nodig hebben, zijn reparaties wel duurder. Autobedrijven willen de voertuigen met verbrandingsmotoren ook nog zo lang mogelijk in hun klantenbestand houden, vanwege de omzet uit onderhoud.

De onderstaande statistieken maken duidelijk hoe ernstig de situatie is voor Nederlandse consumenten:

  • In mei 2023 was de inflatie in Nederland nog steeds 6,1%, wat het voor consumenten moeilijker maakt om aan hun financiële verplichtingen te voldoen¹.
  • Volgens gegevensprovider Trading Economics waren levensmiddelen in mei 2023 14,8% duurder dan een jaar eerder, nadat de inflatie voor voeding in februari een recordniveau van 17,9% had gehaald. Ook dat is een goede indicator van de prijzendruk waar consumenten op dit moment mee te maken krijgen.
  • Brandstofprijzen zijn een andere belangrijke – en onontkoombare – factor voor veel mensen. In mei 2023 kostte een liter loodvrije benzine in Nederland 1,80 euro – aanzienlijk meer dan drie jaar eerder, toen die nog 1,48 euro kostte.

Wat betekent dat in 2023 voor de Automotive Aftersales?

Kort samengevat kunnen we stellen dat consumenten:

  • geld proberen te besparen, vooral op grotere aankopen
  • het lastig hebben om de belangrijkste rekeningen te betalen, zoals hypotheek/huur, water/gas en gemeentebelasting
  • langer dezelfde auto blijven gebruiken, waar ze anders hadden overwogen een nieuwe auto te kopen
  • belangrijke autoreparaties uitstellen, die zonder deze crisis routinematig zouden zijn uitgevoerd
  • hun eigen auto-onderhoud doen om geld te besparen

Gelukkig is er ook goed nieuws. Er is een nieuwe generatie van digitale betaalmethodes die snel aan populariteit winnen in de Nederlandse Automotive Aftersales.  Deze nieuwe methodes kunnen helpen om de financiële druk van broodnodige uitgaven te verlichten voor consumenten.

Achteraf betalen is een belangrijk financieel product in moeilijke financiële tijden. Uit een rapport van GlobeNewswire blijkt dat achteraf betalen steeds vaker wordt gebruikt in Nederland, met een geprojecteerd samengesteld jaarlijks groeipercentage (Compound Annual Growth Rate of CAGR) van 32,8% tussen 2022 en 2028.

Hoe kunnen autobedrijven voordeel halen uit achteraf betalen en andere nieuwe digitale betaalsystemen?

Om een nieuw doelpubliek aan te trekken, bestaande klanten te behouden en toekomstige orders te consolideren, is het cruciaal om Open Banking en andere innovatieve betaaloplossingen te promoten.

Open Banking biedt kansen voor autobedrijven die zich van de concurrentie willen onderscheiden. Het stelt klanten in staat om aankopen voor hun auto en de werkplaats rechtstreeks via hun bankrekening te doen. Daardoor hoeven garagisten geen gebruik meer te maken van externe creditcard- en betaalkaart bedrijven, en kunnen ze op die dienstverlening geld besparen. Bovendien verloopt de betaling via Open Banking veel sneller: de garagist heeft het geld binnen enkele seconden op zijn of haar rekening.

Vooral achteraf betalen is een belangrijke optie in tijden van koopkracht crisis, waar ook autobedrijven, garages en servicecentra voordeel uit halen. Achteraf betalen biedt antwoord op verschillende problemen.

Wat zijn de voordelen van deze nieuwe digitale betaalsystemen en achteraf betalen, voor zowel garagisten als consumenten in Nederland?

Voordelen van achteraf betalen voor handelaren

  • Garagisten die digitale betalingen en achteraf betalen aanbieden, demonstreren dat ze wendbare, moderne bedrijven zijn, die de klant centraal stellen.
  • Verhoog de gemiddelde factuurwaarde door meer dringend en aanbevolen werk te converteren
  • Hogere klanttevredenheid, waardoor klanten vaker terugkomen
  • Minder vaak korting geven – korting weegt op de marge, ondermijnt het waardevoorstel van het autobedrijf en schept de verwachting dat er in de toekomst opnieuw korting zal worden gegeven, waardoor de customer lifetime value wordt verminderd
  • Het risico op fraude met creditcards en betaalkaarten wordt verminderd, en daarmee ook het rechtstreekse risico voor autobedrijven

Voordelen van achteraf betalen voor klanten

  • Klanten kunnen de kosten van autoreparaties en -onderhoud spreiden – een niet te onderschatten voordeel in financieel lastige tijden
  • Achteraf betalen en andere digitale betaalmethodes bieden klanten snelheid en gemak
  • Biometrische identificatiesystemen zijn nu helemaal ingeburgerd op mobiele telefoons, en Open Banking en achteraf betalen zijn veilige betaalmethodes die fraude tegengaan
  • Achteraf betalen verlicht de stress van een onverwachte rekening
  • Klanten zijn tevredener over hun ervaring

De pandemie heeft de overstap naar digitale betaling in de auto-industrie en de Aftersales alleen maar versneld. Waarom is Bumper vandaag zo relevant voor garages en autobedrijven?

Wie is Bumper?

Bumper is een digitaal betaalplatform dat alleen gericht is op automotive aftersales, met diensten als PayLater, PayNow en Open Banking. Het platform maakt gebruik van eigen AI-technologie die realtime kredietbeslissingen mogelijk maakt. De oplossing verbetert de conversie van omzetkansen in Aftersales, zorgt dat er minder korting moet worden gegeven en laat klanten vaker terugkomen.

Bumper werd 3 jaar op rij door de Financial Times opgenomen in hun lijst van de 1000 snelst groeiende bedrijven in Europa, en krijgt bij zijn Europese groeiplannen steun van Porsche Ventures, Jaguar Land Rover – InMotion, AutoTech Ventures, Revo Capital en Itochu.

Ga naar www.bumper.co om meer te weten te komen over Bumper, en hoe we de prestaties van jouw autobedrijf kunnen helpen verbeteren.

¹https://tradingeconomics.com/netherlands/inflation-cpi

²https://tradingeconomics.com/netherlands/food-inflation

³https://www.theaa.com/driving-advice/driving-costs/fuel-prices (rapporten mei 2023 en mei 2020)

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2022/05/10/2439307/28124/en/Netherlands-Buy-Now-Pay-Later-Market-Report-2022-BNPL-Payments-are-Expected-to-Grow-by-74-8-to-Reach-7606-1-Million-in-2022-Forecast-to-2028.html

Meer lezen over betaalsystemen

Uitdagingen in de Automotive Aftersales-sector anno 2023 | Automotive Online

Uitdagingen in de Automotive Aftersales-sector anno 2023

Advertorial • De koopkrachtcrisis weegt zwaar op aankoopbeslissingen voor auto’s.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Bumper

Consumenten zijn voorzichtiger en deinzen terug voor dure aankopen. Deze financiële crisis is zo aanzienlijk dat autoreparaties en -onderhoud steeds vaker worden uitgesteld door een gebrek aan budget.

Hoewel de steeds populairder wordende elektrische auto’s minder vaak onderhoud nodig hebben, zijn reparaties wel duurder. Autobedrijven willen de voertuigen met verbrandingsmotoren ook nog zo lang mogelijk in hun klantenbestand houden, vanwege de omzet uit onderhoud.

De onderstaande statistieken maken duidelijk hoe ernstig de situatie is voor Nederlandse consumenten:

  • In mei 2023 was de inflatie in Nederland nog steeds 6,1%, wat het voor consumenten moeilijker maakt om aan hun financiële verplichtingen te voldoen¹.
  • Volgens gegevensprovider Trading Economics waren levensmiddelen in mei 2023 14,8% duurder dan een jaar eerder, nadat de inflatie voor voeding in februari een recordniveau van 17,9% had gehaald. Ook dat is een goede indicator van de prijzendruk waar consumenten op dit moment mee te maken krijgen.
  • Brandstofprijzen zijn een andere belangrijke – en onontkoombare – factor voor veel mensen. In mei 2023 kostte een liter loodvrije benzine in Nederland 1,80 euro – aanzienlijk meer dan drie jaar eerder, toen die nog 1,48 euro kostte.

Wat betekent dat in 2023 voor de Automotive Aftersales?

Kort samengevat kunnen we stellen dat consumenten:

  • geld proberen te besparen, vooral op grotere aankopen
  • het lastig hebben om de belangrijkste rekeningen te betalen, zoals hypotheek/huur, water/gas en gemeentebelasting
  • langer dezelfde auto blijven gebruiken, waar ze anders hadden overwogen een nieuwe auto te kopen
  • belangrijke autoreparaties uitstellen, die zonder deze crisis routinematig zouden zijn uitgevoerd
  • hun eigen auto-onderhoud doen om geld te besparen

Gelukkig is er ook goed nieuws. Er is een nieuwe generatie van digitale betaalmethodes die snel aan populariteit winnen in de Nederlandse Automotive Aftersales.  Deze nieuwe methodes kunnen helpen om de financiële druk van broodnodige uitgaven te verlichten voor consumenten.

Achteraf betalen is een belangrijk financieel product in moeilijke financiële tijden. Uit een rapport van GlobeNewswire blijkt dat achteraf betalen steeds vaker wordt gebruikt in Nederland, met een geprojecteerd samengesteld jaarlijks groeipercentage (Compound Annual Growth Rate of CAGR) van 32,8% tussen 2022 en 2028.

Hoe kunnen autobedrijven voordeel halen uit achteraf betalen en andere nieuwe digitale betaalsystemen?

Om een nieuw doelpubliek aan te trekken, bestaande klanten te behouden en toekomstige orders te consolideren, is het cruciaal om Open Banking en andere innovatieve betaaloplossingen te promoten.

Open Banking biedt kansen voor autobedrijven die zich van de concurrentie willen onderscheiden. Het stelt klanten in staat om aankopen voor hun auto en de werkplaats rechtstreeks via hun bankrekening te doen. Daardoor hoeven garagisten geen gebruik meer te maken van externe creditcard- en betaalkaart bedrijven, en kunnen ze op die dienstverlening geld besparen. Bovendien verloopt de betaling via Open Banking veel sneller: de garagist heeft het geld binnen enkele seconden op zijn of haar rekening.

Vooral achteraf betalen is een belangrijke optie in tijden van koopkracht crisis, waar ook autobedrijven, garages en servicecentra voordeel uit halen. Achteraf betalen biedt antwoord op verschillende problemen.

Wat zijn de voordelen van deze nieuwe digitale betaalsystemen en achteraf betalen, voor zowel garagisten als consumenten in Nederland?

Voordelen van achteraf betalen voor handelaren

  • Garagisten die digitale betalingen en achteraf betalen aanbieden, demonstreren dat ze wendbare, moderne bedrijven zijn, die de klant centraal stellen.
  • Verhoog de gemiddelde factuurwaarde door meer dringend en aanbevolen werk te converteren
  • Hogere klanttevredenheid, waardoor klanten vaker terugkomen
  • Minder vaak korting geven – korting weegt op de marge, ondermijnt het waardevoorstel van het autobedrijf en schept de verwachting dat er in de toekomst opnieuw korting zal worden gegeven, waardoor de customer lifetime value wordt verminderd
  • Het risico op fraude met creditcards en betaalkaarten wordt verminderd, en daarmee ook het rechtstreekse risico voor autobedrijven

Voordelen van achteraf betalen voor klanten

  • Klanten kunnen de kosten van autoreparaties en -onderhoud spreiden – een niet te onderschatten voordeel in financieel lastige tijden
  • Achteraf betalen en andere digitale betaalmethodes bieden klanten snelheid en gemak
  • Biometrische identificatiesystemen zijn nu helemaal ingeburgerd op mobiele telefoons, en Open Banking en achteraf betalen zijn veilige betaalmethodes die fraude tegengaan
  • Achteraf betalen verlicht de stress van een onverwachte rekening
  • Klanten zijn tevredener over hun ervaring

De pandemie heeft de overstap naar digitale betaling in de auto-industrie en de Aftersales alleen maar versneld. Waarom is Bumper vandaag zo relevant voor garages en autobedrijven?

Wie is Bumper?

Bumper is een digitaal betaalplatform dat alleen gericht is op automotive aftersales, met diensten als PayLater, PayNow en Open Banking. Het platform maakt gebruik van eigen AI-technologie die realtime kredietbeslissingen mogelijk maakt. De oplossing verbetert de conversie van omzetkansen in Aftersales, zorgt dat er minder korting moet worden gegeven en laat klanten vaker terugkomen.

Bumper werd 3 jaar op rij door de Financial Times opgenomen in hun lijst van de 1000 snelst groeiende bedrijven in Europa, en krijgt bij zijn Europese groeiplannen steun van Porsche Ventures, Jaguar Land Rover – InMotion, AutoTech Ventures, Revo Capital en Itochu.

Ga naar www.bumper.co om meer te weten te komen over Bumper, en hoe we de prestaties van jouw autobedrijf kunnen helpen verbeteren.

¹https://tradingeconomics.com/netherlands/inflation-cpi

²https://tradingeconomics.com/netherlands/food-inflation

³https://www.theaa.com/driving-advice/driving-costs/fuel-prices (rapporten mei 2023 en mei 2020)

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2022/05/10/2439307/28124/en/Netherlands-Buy-Now-Pay-Later-Market-Report-2022-BNPL-Payments-are-Expected-to-Grow-by-74-8-to-Reach-7606-1-Million-in-2022-Forecast-to-2028.html

Meer lezen over betaalsystemen