Dragintra: ‘Auto blijft belangrijke schakel om personeel te trekken’

Oliebollenspecial • Bedrijven zetten de heilige koe toch weer in als secundaire arbeidsvoorwaarde.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Erik Wijbenga: "Een auto biedt gemak en blijft toch een statussymbool.”

Waar veel bedrijven inzetten op een verkleining van het wagenpark in het belang van verduurzaming, zorgt de schaarste op de arbeidsmarkt ervoor dat bedrijven de oude trouwe heilige koe toch weer inzetten als secundaire arbeidsvoorwaarde. Dragintra helpt bedrijven bij het bewegen in dit spanningsveld, en bij andere vraagstukken.

Bij Dragintra zien ze dat de rol van de zogeheten benefit car, oftewel een auto die wordt toegekend als aanvulling op de arbeidsvoorwaarden in plaats van voor het uitvoeren van taken, nog niet is uitgespeeld. Ook al is die rol wel veranderd, het blijft een belangrijk aspect bij het werven van personeel. “We zien wel steeds vaker dat er een keuze wordt geboden”, aldus Erik Wijbenga, countrymanager bij het bedrijf. “Er kan ook worden gekozen voor een mobiliteitsbudget, maar dat moet wel aantrekkelijk zijn om een optie te zijn. Een auto biedt gemak en blijft toch een statussymbool. Als werknemers niet uitkomen met hun reisvergoeding, kiezen ze toch vaak voor een vaste auto. Het is ook afhankelijk van je woon- en leefsituatie. Mensen die net van school komen en alleenstaand zijn, hebben vaak geen auto nodig.”

Lokkertje

Niet alle bedrijven zetten echter zomaar auto’s in als ‘lokkertje’ bij het werven van personeel. “Er zijn ook bedrijven die vinden dat duurzaamheid deel uitmaakt van aantrekkelijk werkgeverschap”, stelt Wijbenga. “We zien wel dat steeds meer bedrijven die benefit cars inzetten overstappen naar alleen de keuze uit EV’s. Dat werd voor een groot deel ingegeven door fiscale voordelen, en het helpt bij het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen. Maar het is natuurlijk het meest duurzaam om helemaal niet te rijden.” Dat past dan weer in het streven van bedrijven om hun wagenparken af te bouwen. “Het is wel een langlopende financiële verplichting, zo’n wagenpark.” En dan is er nog de deelauto, maar die komt voor zakelijk gebruik nog niet echt op gang. Wijbenga: “Die worden nog niet echt gefaciliteerd door werkgevers. Voor de private omgeving zien we dit als een goede optie, maar de werkgevers willen er nog niet echt aan.”

Sturen op output

Dragintra ziet zijn rol veranderen van puur uitvoerend, namelijk het helpen van klanten met betrekking tot het uitvoeren van operationele taken en het beheren en managen van leveranciers, naar ook rapporterend. “Denk daarbij aan CO2-rapportage en financiële rapportage”, aldus Wijbenga. “Die rol wordt steeds prominenter. Samen met onze klanten toetsen we die rapporten vervolgens ook aan de doelstelling met betrekking tot emissie en het financiële plaatje. Dat doen we overigens niet alleen vanuit Nederlands perspectief, maar Europawijd, want we zijn actief in 14 landen. Daarbij geloven we in samenwerking met leveranciers. Men moet ons niet zien als noodzakelijk kwaad, maar als kans.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.