Importeurs verhogen marge op nieuwe auto’s
Ook de consumentenprijs steeg, slechts bij vijf merken nam de gemiddelde consumentenprijs af. De stijging komt mede door hogere CO2-tarieven die in januari van kracht werden. Ook de dieselstraf werd verhoogd.
In 2010 liet Automotive ook al onderzoek doen naar de gevolgen van de bpm-afbouw. Toen bleek dat importeurs een groot deel van het bijkomende voordeel in eigen zak staken.Mercedes verhoogde haar basisprijs het meest (bekijk hieronder de top-3). De basisprijs van Jeep daalde met € 226,25 het hardst.
Merk | Netto catalogus- prijs (verschil tov 2011)* |
Consumentenprijs (verschil tov 2011)* |
Mercedes | € 317,78 | € 447,91 |
Volkswagen | € 193,33 | € 504,00 |
BMW | € 192,17 | € -191,87 |
Lees het hele artikel en het overzicht van alle merken in de nieuwe Automotive. Abonnees kunnen de nieuwe Automotive hier online lezen. Vandaag is de printversie verschenen.*De berekening is gebaseerd op alle modellen waarvan de prijswijzigingen op het moment van het onderzoek bekend waren. De genoemde getallen betreft de gemiddelde som van alle uitvoeringen, zonder daar een weging aan mee te geven op basis van de (verwachte) verkoop. Bij ieder merk zijn de 5% grootste uitschieters, zowel positief als negatief, weggelaten omdat dit vaak nichemodellen betreft die anders het geheel onevenredig zouden beïnvloeden. Volgens Jato geldt voor ruim 70% van de modellen dat er geen wijzigingen plaatsgevonden hebben in de uitrusting van de modellen.