Schaeffler meldt omzetgroei en 1.300 ontslagen

Redactie Redactie
Het Duitse bedrijf kondigde aan 1.300 banen te schrappen, waarvan 300 buiten Duitsland. (Foto: Schaeffler)

De Duitse auto- en aftermarkt toeleverancier Schaeffler zag de omzet in het derde kwartaal van dit jaar stijgen met 20,2 procent tot 4,2 miljard euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar nam de omzet 8,7 procent toe naar bijna 12 miljard euro. Dit meldt het bedrijf in de kwartaalcijfers.

De stijging is voornamelijk te danken aan door hogere volumes rond e-mobiliteit bij de afdeling Automotive Technologies en door een grotere vraag bij de afdeling Automotive Aftermarket. Ook werden over de hele linie de verkoopprijzen verhoogd om de hogere inputkosten op te vangen. Schaeffler slaagt er daarbij in die kosten in toenemende mate aan de markt door te berekenen, aldus het kwartaalbericht.

Hogere vracht- en logistieke kosten

De aangepaste winst daalde over negen maanden echter van 962 miljoen vorig jaar naar 813 miljoen nu. Dat leverde een marge op van 6,9 procent vergeleken met 9,3 procent in 2021. Schaeffler schrijft dat toe aan hogere vracht- en logistieke kosten. “Over de eerste negen maanden leverde Schaeffler goede resultaten af, ondanks de moeilijke omgeving. Alle divisies slaagden er in de hogere inputkosten door te berekenen. Onze kosten- en kapitaaldiscipline vormen de sleutel om de concurrentiekracht en verbetering van de winstgevendheid te verzekeren,’’ zegt cfo Claus Bauer.

De divisie Automotive Aftermarket was in de eerste negen maanden goed voor 1,5 miljard euro omzet en 198 miljoen euro aan brutowinst. “Die groei was met name te danken aan gunstige aanpassingen van de verkoopprijzen. Deels door het voortdurend toenemende aantal voertuigen en de gemiddelde leeftijd daarvan blijft de vraag naar vervangingsonderdelen hoog, met name in de onafhankelijke Aftermarket business. De divisie slaagde er in om de omzetdaling in Centraal en Oost-Europa door de oorlog in Oekraïne te compenseren met groei in andere markten.”

1.300 banen geschrapt

Het Duitse bedrijf, dat een verkoopkantoor heeft in Barneveld, kondigde tegelijkertijd aan 1.300 banen te schrappen, waarvan 300 buiten Duitsland. Die structurele ingreep is nodig om de onderneming aan te passen aan de overgang van verbrandings- naar elektrische motoren. De maatregelen moeten tegen 2026 een jaarlijkse besparing opleveren van 100 miljoen euro. “Gezien de snel veranderende marktomgeving en de versnellende transitie in het aandrijf technologie segment heeft de directie besloten om aanvullende herstructurering maatregelen te nemen die vooral tot doel hebben om de concurrentiekracht in Automotive Technologies op te voeren en de vaste kosten en overcapaciteit te reduceren,” aldus ceo Matthias Zink van die divisie.

Schaeffler wil bij de hoofdvestiging in Herzogenaurach meer focussen op waterstof-technologie. De fabriek in Gunzenhausen gaat zich specialiseren op Automotive Aftermarket. Een belangrijk deel van de productie daar gaat nu al naar de handelsbusiness en er wordt gewerkt aan een conceptplan om de productie verder aan de passen aan de vereisten van de aftermarket divisie die dan vanaf 2024 ook de verantwoordelijkheid over die vestiging over zal nemen.

Het bedrijf sloot eind vorig jaar al een fabriek in het Duitse Luckenwalde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schaeffler meldt omzetgroei en 1.300 ontslagen | Automotive Online

Schaeffler meldt omzetgroei en 1.300 ontslagen

Redactie Redactie
Het Duitse bedrijf kondigde aan 1.300 banen te schrappen, waarvan 300 buiten Duitsland. (Foto: Schaeffler)

De Duitse auto- en aftermarkt toeleverancier Schaeffler zag de omzet in het derde kwartaal van dit jaar stijgen met 20,2 procent tot 4,2 miljard euro. Over de eerste negen maanden van dit jaar nam de omzet 8,7 procent toe naar bijna 12 miljard euro. Dit meldt het bedrijf in de kwartaalcijfers.

De stijging is voornamelijk te danken aan door hogere volumes rond e-mobiliteit bij de afdeling Automotive Technologies en door een grotere vraag bij de afdeling Automotive Aftermarket. Ook werden over de hele linie de verkoopprijzen verhoogd om de hogere inputkosten op te vangen. Schaeffler slaagt er daarbij in die kosten in toenemende mate aan de markt door te berekenen, aldus het kwartaalbericht.

Hogere vracht- en logistieke kosten

De aangepaste winst daalde over negen maanden echter van 962 miljoen vorig jaar naar 813 miljoen nu. Dat leverde een marge op van 6,9 procent vergeleken met 9,3 procent in 2021. Schaeffler schrijft dat toe aan hogere vracht- en logistieke kosten. “Over de eerste negen maanden leverde Schaeffler goede resultaten af, ondanks de moeilijke omgeving. Alle divisies slaagden er in de hogere inputkosten door te berekenen. Onze kosten- en kapitaaldiscipline vormen de sleutel om de concurrentiekracht en verbetering van de winstgevendheid te verzekeren,’’ zegt cfo Claus Bauer.

De divisie Automotive Aftermarket was in de eerste negen maanden goed voor 1,5 miljard euro omzet en 198 miljoen euro aan brutowinst. “Die groei was met name te danken aan gunstige aanpassingen van de verkoopprijzen. Deels door het voortdurend toenemende aantal voertuigen en de gemiddelde leeftijd daarvan blijft de vraag naar vervangingsonderdelen hoog, met name in de onafhankelijke Aftermarket business. De divisie slaagde er in om de omzetdaling in Centraal en Oost-Europa door de oorlog in Oekraïne te compenseren met groei in andere markten.”

1.300 banen geschrapt

Het Duitse bedrijf, dat een verkoopkantoor heeft in Barneveld, kondigde tegelijkertijd aan 1.300 banen te schrappen, waarvan 300 buiten Duitsland. Die structurele ingreep is nodig om de onderneming aan te passen aan de overgang van verbrandings- naar elektrische motoren. De maatregelen moeten tegen 2026 een jaarlijkse besparing opleveren van 100 miljoen euro. “Gezien de snel veranderende marktomgeving en de versnellende transitie in het aandrijf technologie segment heeft de directie besloten om aanvullende herstructurering maatregelen te nemen die vooral tot doel hebben om de concurrentiekracht in Automotive Technologies op te voeren en de vaste kosten en overcapaciteit te reduceren,” aldus ceo Matthias Zink van die divisie.

Schaeffler wil bij de hoofdvestiging in Herzogenaurach meer focussen op waterstof-technologie. De fabriek in Gunzenhausen gaat zich specialiseren op Automotive Aftermarket. Een belangrijk deel van de productie daar gaat nu al naar de handelsbusiness en er wordt gewerkt aan een conceptplan om de productie verder aan de passen aan de vereisten van de aftermarket divisie die dan vanaf 2024 ook de verantwoordelijkheid over die vestiging over zal nemen.

Het bedrijf sloot eind vorig jaar al een fabriek in het Duitse Luckenwalde.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.