Zeeuw&Zeeuw-ceo Jan Hofstede: Snelheid en handelsgeest als basis occasionbeleid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Luberto van Buiten (links) in gesprek met Jan Hofstede. (Foto: Marcel Cazemier)

Zeeuw & Zeeuw heeft 33 vestigingen en verkoopt jaarlijks zo’n 10 duizend occasions, waarvan een deel bestaat uit ex-leaseauto’s van leasetak Forward Lease. En de komende jaren zal de occasionverkoop alleen maar groeien, stelt ceo Jan Hofstede. Dat vertelde hij in een interview op het AM Remarketing Event.

Snelheid en handelsgeest vormen de sleutel tot succes, denkt Hofstede. “Op alle niveaus geven we de kans om auto’s bij te kopen. Voor grote deals geeft onze occasionmanager toestemming, maar verder geven we veel vrijheid. Dan zit er soms een misser tussen, dat gebeurt.” Mede, omdat onduidelijk is hoever de bewijsplicht van Nederlandse ondernemers bij export gaat, kleeft er nog altijd een gevaar aan het handelen over de grens. Het was een van de onderwerpen tijdens het Automotive Restwaardejournaal, dat werd opgenomen vanuit de zaal van het AM Remarketing Event.

Schaarste

Hofstede denkt overigens niet dat de prijzen dalen, zoals eerder tijdens het event werd gesuggereerd. “Er is weinig nieuwe aanvulling, er blijft schaarste en nieuwe auto’s worden bijna dagelijks duurder. Het komende jaar gaan de prijzen echt niet dalen.”

Hofstede vertelde ook dat occasionportals aan importantie verliezen. “De klant vindt zijn weg wel, het is niet meer noodzakelijk om op alle portals aanwezig te zijn. De abonnementsprijzen zijn bovendien gestegen en zijn buiten proporties, in een markt waarin je minder relevant bent. We zijn met enkele portals gestopt en dat leidt niet tot minder verkoop. Of dat in tijden van overproductie ook nog zal zijn, is wel de vraag.”

Bekijk het hele interview met Jan Hofstede hieronder:

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Zeeuw&Zeeuw-ceo Jan Hofstede: Snelheid en handelsgeest als basis occasionbeleid | Automotive Online

Zeeuw&Zeeuw-ceo Jan Hofstede: Snelheid en handelsgeest als basis occasionbeleid

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Luberto van Buiten (links) in gesprek met Jan Hofstede. (Foto: Marcel Cazemier)

Zeeuw & Zeeuw heeft 33 vestigingen en verkoopt jaarlijks zo’n 10 duizend occasions, waarvan een deel bestaat uit ex-leaseauto’s van leasetak Forward Lease. En de komende jaren zal de occasionverkoop alleen maar groeien, stelt ceo Jan Hofstede. Dat vertelde hij in een interview op het AM Remarketing Event.

Snelheid en handelsgeest vormen de sleutel tot succes, denkt Hofstede. “Op alle niveaus geven we de kans om auto’s bij te kopen. Voor grote deals geeft onze occasionmanager toestemming, maar verder geven we veel vrijheid. Dan zit er soms een misser tussen, dat gebeurt.” Mede, omdat onduidelijk is hoever de bewijsplicht van Nederlandse ondernemers bij export gaat, kleeft er nog altijd een gevaar aan het handelen over de grens. Het was een van de onderwerpen tijdens het Automotive Restwaardejournaal, dat werd opgenomen vanuit de zaal van het AM Remarketing Event.

Schaarste

Hofstede denkt overigens niet dat de prijzen dalen, zoals eerder tijdens het event werd gesuggereerd. “Er is weinig nieuwe aanvulling, er blijft schaarste en nieuwe auto’s worden bijna dagelijks duurder. Het komende jaar gaan de prijzen echt niet dalen.”

Hofstede vertelde ook dat occasionportals aan importantie verliezen. “De klant vindt zijn weg wel, het is niet meer noodzakelijk om op alle portals aanwezig te zijn. De abonnementsprijzen zijn bovendien gestegen en zijn buiten proporties, in een markt waarin je minder relevant bent. We zijn met enkele portals gestopt en dat leidt niet tot minder verkoop. Of dat in tijden van overproductie ook nog zal zijn, is wel de vraag.”

Bekijk het hele interview met Jan Hofstede hieronder:

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.