Gemiddeld reparatiebedrag naar 596 euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

In 2021 moest voor een reparatie gemiddeld 596 euro worden neergeteld. Dat is 24 euro (+4%) meer dan in 2020. Dat meldt garantieverzekeraar Cargarantie. Volgens het bedrijf is het gezien de recente ontwikkelingen onwaarschijnlijk dat de trend zal keren. “Zowel dealer als klant moeten rekening houden met een verdere toename van de kosten.”

Bij de claimanalyse van 2016 zat die gemiddelde kost nog onder de drempel van 500 euro, meldt het bedrijf via een persbericht.

De zwaarste component binnen het totaalbedrag komt bij reparaties aan occasions voor rekening van de motor, die is goed voor 23,4 procent van de uitgekeerde bedragen bij claimdossiers (2020: 23,6%). Daarna volgen de brandstofinstallatie met 19,1 procent (2020: 18,8%) en de transmissie met 11,5 procent (2020: 11,8 procent).

Gebeurtenissen

Bij nieuwe auto’s is het de brandstofinstallatie die met 20,5 procent de grootste variabele zijn in de gemiddelde reparatiekosten (2020: 20,7%) gevolgd door de motor met 20,1 procent (2020: 21,4%) en op plaats 3 de elektrische installatie met 12,2% (2020: 12,0%). 

“Heel wat gebeurtenissen van de voorbije twee jaar stuwen de prijzen hoger: de schaarste bij de halfgeleiders, de stijgende inflatie en de onderbrekingen in de wereldwijde bevoorradingsketen doen allemaal hun duit in het zakje”, zegt Luc Baetens, algemeen directeur van Cargarantie Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Gemiddeld reparatiebedrag naar 596 euro | Automotive Online

Gemiddeld reparatiebedrag naar 596 euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

In 2021 moest voor een reparatie gemiddeld 596 euro worden neergeteld. Dat is 24 euro (+4%) meer dan in 2020. Dat meldt garantieverzekeraar Cargarantie. Volgens het bedrijf is het gezien de recente ontwikkelingen onwaarschijnlijk dat de trend zal keren. “Zowel dealer als klant moeten rekening houden met een verdere toename van de kosten.”

Bij de claimanalyse van 2016 zat die gemiddelde kost nog onder de drempel van 500 euro, meldt het bedrijf via een persbericht.

De zwaarste component binnen het totaalbedrag komt bij reparaties aan occasions voor rekening van de motor, die is goed voor 23,4 procent van de uitgekeerde bedragen bij claimdossiers (2020: 23,6%). Daarna volgen de brandstofinstallatie met 19,1 procent (2020: 18,8%) en de transmissie met 11,5 procent (2020: 11,8 procent).

Gebeurtenissen

Bij nieuwe auto’s is het de brandstofinstallatie die met 20,5 procent de grootste variabele zijn in de gemiddelde reparatiekosten (2020: 20,7%) gevolgd door de motor met 20,1 procent (2020: 21,4%) en op plaats 3 de elektrische installatie met 12,2% (2020: 12,0%). 

“Heel wat gebeurtenissen van de voorbije twee jaar stuwen de prijzen hoger: de schaarste bij de halfgeleiders, de stijgende inflatie en de onderbrekingen in de wereldwijde bevoorradingsketen doen allemaal hun duit in het zakje”, zegt Luc Baetens, algemeen directeur van Cargarantie Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.