Amega Groep nadert half miljard euro omzet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Vorig jaar werd PGH Visscher in Gorinchem gekocht. (Foto: Amega)

Dealerholding Amega Groep heeft in 2021 de omzet met 12 procent zien toenemen tot 496 miljoen euro. De nettowinst nam met 15 procent toe tot 9,8 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Het dealerbedrijf groeide onder meer dankzij de overname van de Peugeot- en Citroën-vestigingen van PGH Visscher (zomer 2021). Dit jaar werd Opel Centrale overgenomen.

Topman Leen de Koning is zeer tevreden met de prestaties van zijn bedrijf in 2021. “De uitdagingen waren groot als gevolg van de productietekorten bij onze fabrikanten”, stelt De Koning. “Vorig jaar – en ook dit jaar trouwens – draait om het managen van de schaarste. “Onze backorderpositie is enorm en zelfs de portefeuille voor 2023 begint al vol te lopen. Het is zaak dat we zeer goed blijven communiceren met onze klanten, die soms maanden langer dan gedacht moeten wachten. En ook proberen we maximale rugdekking te krijgen van onze importeurs zodat we onze klanten niet hoeven te confronteren met te grote prijsstijgingen op het moment dat we kunnen leveren.”

Amega zou dit jaar wel eens door de half miljard euro omzet kunnen schieten. De Koning verwacht nog meer acquisities. “In marktaandeel zullen we dit jaar groeien, maar of we groeien in omzet hangt af van de totale markt.”

Verbreding

Los van de gedane acquisities en versterking van de sourcing-teams, is De Koning er meer dan ooit van overtuigd dat groei moet komen uit verbreding van de activiteiten. Het bedrijf startte in de afgelopen jaren een Bedrijfswagenombouw-bedrijf, het kocht een fietsretailer en startte een mobiliteitsdivisie (directeur Jacob Huijser is een van de sprekers volgende week op het Nationaal Automotive Congres).

“Onze bedrijfswagenombouwtak PSB groeide van één naar 45 medewerkers. We zien nu dat het begin er bij Mobilitics is en het vliegwiel begint te draaien en we verkopen meer fietsen dan ooit. Al deze activiteiten liggen dicht bij onze kern, het draait om de retail van mobiliteit. De mobiliteitsmarkt is enorm groot en er liggen veel kansen. Daarbij maakt het ons minder afhankelijk van de grillen van de nieuwverkoopmarkt.”

De Koning denkt dat het resultaat in 2022 in lijn ligt met die van vorig jaar. “Wij willen ieder jaar beter presteren, maar zijn ook afhankelijk van de economische omstandigheden.” Over een eventuele nieuwe crisis, als gevolg van de hoge inflatie of een eventuele recessie, maakt hij zich geen grote zorgen. “Als branche gaan we al jaren van crisis naar crisis. Eerst hadden we dieselgate, toen corona en nu de chip- en componentencrisis. We leren er mee omgaan en dat gaat ons ook steeds beter af, dat geeft mij veel vertrouwen voor de toekomst.”

Bekijk hieronder een groot interview met Leen de Koning, die te gast was in het programma 3×15 Minuten met.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Amega Groep nadert half miljard euro omzet | Automotive Online

Amega Groep nadert half miljard euro omzet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Vorig jaar werd PGH Visscher in Gorinchem gekocht. (Foto: Amega)

Dealerholding Amega Groep heeft in 2021 de omzet met 12 procent zien toenemen tot 496 miljoen euro. De nettowinst nam met 15 procent toe tot 9,8 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het bedrijf. Het dealerbedrijf groeide onder meer dankzij de overname van de Peugeot- en Citroën-vestigingen van PGH Visscher (zomer 2021). Dit jaar werd Opel Centrale overgenomen.

Topman Leen de Koning is zeer tevreden met de prestaties van zijn bedrijf in 2021. “De uitdagingen waren groot als gevolg van de productietekorten bij onze fabrikanten”, stelt De Koning. “Vorig jaar – en ook dit jaar trouwens – draait om het managen van de schaarste. “Onze backorderpositie is enorm en zelfs de portefeuille voor 2023 begint al vol te lopen. Het is zaak dat we zeer goed blijven communiceren met onze klanten, die soms maanden langer dan gedacht moeten wachten. En ook proberen we maximale rugdekking te krijgen van onze importeurs zodat we onze klanten niet hoeven te confronteren met te grote prijsstijgingen op het moment dat we kunnen leveren.”

Amega zou dit jaar wel eens door de half miljard euro omzet kunnen schieten. De Koning verwacht nog meer acquisities. “In marktaandeel zullen we dit jaar groeien, maar of we groeien in omzet hangt af van de totale markt.”

Verbreding

Los van de gedane acquisities en versterking van de sourcing-teams, is De Koning er meer dan ooit van overtuigd dat groei moet komen uit verbreding van de activiteiten. Het bedrijf startte in de afgelopen jaren een Bedrijfswagenombouw-bedrijf, het kocht een fietsretailer en startte een mobiliteitsdivisie (directeur Jacob Huijser is een van de sprekers volgende week op het Nationaal Automotive Congres).

“Onze bedrijfswagenombouwtak PSB groeide van één naar 45 medewerkers. We zien nu dat het begin er bij Mobilitics is en het vliegwiel begint te draaien en we verkopen meer fietsen dan ooit. Al deze activiteiten liggen dicht bij onze kern, het draait om de retail van mobiliteit. De mobiliteitsmarkt is enorm groot en er liggen veel kansen. Daarbij maakt het ons minder afhankelijk van de grillen van de nieuwverkoopmarkt.”

De Koning denkt dat het resultaat in 2022 in lijn ligt met die van vorig jaar. “Wij willen ieder jaar beter presteren, maar zijn ook afhankelijk van de economische omstandigheden.” Over een eventuele nieuwe crisis, als gevolg van de hoge inflatie of een eventuele recessie, maakt hij zich geen grote zorgen. “Als branche gaan we al jaren van crisis naar crisis. Eerst hadden we dieselgate, toen corona en nu de chip- en componentencrisis. We leren er mee omgaan en dat gaat ons ook steeds beter af, dat geeft mij veel vertrouwen voor de toekomst.”

Bekijk hieronder een groot interview met Leen de Koning, die te gast was in het programma 3×15 Minuten met.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.