7-klapper | Nederlanders aan de top

7-klapper • Of het nu in de boardroom is of aan de designtafel, op diverse beslissende plekken bij autofabrikanten zitten topmanagers uit Nederland. Automotive stelde een lijst van 7 topmanagers samen die carrière maakten bij automerken.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Pieter Nota (1964), lid Raad van Bestuur van BMW AG

Na een glansrijke carrière op sleutelposities bij Unilever, Beiersdorf en Philips, wordt Nota in 2018 bij BMW Group verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop en branding van BMW. Een jaar later krijgt de topman de verantwoordelijkheid voor alle merken van de Groep en vallen ook Mini en Rolls Royce onder zijn leiding.

2. Laurens van den Acker (1965), hoofdontwerper Renault Group en lid van de managementboard

Van den Acker staat sinds 2009 aan het hoofd van de designafdeling van Renault en is verantwoordelijk is voor het ontwerp van het merkenportfolio. De internationaal vermaarde ontwerper startte zijn carrière in 1993 bij Audi in Duitsland, daarna volgden Ford in de VS en Mazda in Japan. “De industrie dacht altijd heel verticaal, de toekomst is aan partnerships”, zei hij in een interview met Automotive.

3. Lennard Hoornik (1969), chief commercial officer bij Jaguar Landrover en lid Raad van Bestuur

Hoornik is sinds juli vorig jaar cco bij JLR en maakt vanuit die functie ook deel uit van de Raad van Bestuur. Hij kan bogen op een internationale carrière in de consumentenelektronica. Een andere Nederlander bij JLR is Michael van der Sande, die sinds 2018 leiding geeft aan de divisie Special operations bij Jaguar Landrover, die alle speciale modellen van deze merken ontwikkelt.

4. Martijn ten Brink (1973), president en ceo van Mazda Motor Europe

Ten Brink geeft sinds juni 2021 leiding aan het Europese hoofdkantoor van Mazda. Hij volgde Yasuhiro Aoyama op, die terugkeert naar het hoofdkantoor in Hiroshima. Ten Brink werkt inmiddels meer dan twintig jaar voor het automerk. Hij was van 2008 tot 2014 managing director voor Mazda in Nederland.

5. Adrian van Hooydonk (1964), hoofdontwerper BMW AG

Van Hooydonk is een internationaal begrip in de autodesignwereld. Dit jaar is hij dertig jaar aan het Duitse automerk BWM verbonden. Hij werd in 2009 benoemd tot senior vice president BMW Group Design. Hij leidt een team van 700 mensen. “Omdat de inherente klank van de verbrandingsmotor verdwijnt, ben ik nu ook verantwoordelijk voor de nieuwe rijgeluiden”, aldus Van Hooydonk. Naast Nota en Van Hooydonk is er nog een Nederlander actief in de top van het BMW-concern: Frank van Meel. Hij is ceo van sportmerk BMW M.

6. Sjoerd Knipping (1973), vice president marketing en product bij Kia Europe

Knipping verruilde zijn functie van commercieel directeur in Nederland vorig jaar voor die van director product en planning op het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt. Begin dit jaar volgde opnieuw promotie en werd hij vice president van de nieuw opgerichte afdeling marketing en product van Kia Europe.

7. Frank Krol (1975), president en ceo bij Mitsubishi Motors Europe

Krol werkt al meer dan twintig jaar voor de fabrikant en was onder andere managing director van het merk in Nederland. Vorig jaar werd hij benoemd tot president en ceo van MME. Even leek het er in 2020 op dat het automerk Europa zou gaan verlaten, maar daar werd later op teruggekomen: MME blijft actief de Europa, en dus ook in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

7-klapper | Nederlanders aan de top | Automotive Online

7-klapper | Nederlanders aan de top

7-klapper • Of het nu in de boardroom is of aan de designtafel, op diverse beslissende plekken bij autofabrikanten zitten topmanagers uit Nederland. Automotive stelde een lijst van 7 topmanagers samen die carrière maakten bij automerken.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Pieter Nota (1964), lid Raad van Bestuur van BMW AG

Na een glansrijke carrière op sleutelposities bij Unilever, Beiersdorf en Philips, wordt Nota in 2018 bij BMW Group verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop en branding van BMW. Een jaar later krijgt de topman de verantwoordelijkheid voor alle merken van de Groep en vallen ook Mini en Rolls Royce onder zijn leiding.

2. Laurens van den Acker (1965), hoofdontwerper Renault Group en lid van de managementboard

Van den Acker staat sinds 2009 aan het hoofd van de designafdeling van Renault en is verantwoordelijk is voor het ontwerp van het merkenportfolio. De internationaal vermaarde ontwerper startte zijn carrière in 1993 bij Audi in Duitsland, daarna volgden Ford in de VS en Mazda in Japan. “De industrie dacht altijd heel verticaal, de toekomst is aan partnerships”, zei hij in een interview met Automotive.

3. Lennard Hoornik (1969), chief commercial officer bij Jaguar Landrover en lid Raad van Bestuur

Hoornik is sinds juli vorig jaar cco bij JLR en maakt vanuit die functie ook deel uit van de Raad van Bestuur. Hij kan bogen op een internationale carrière in de consumentenelektronica. Een andere Nederlander bij JLR is Michael van der Sande, die sinds 2018 leiding geeft aan de divisie Special operations bij Jaguar Landrover, die alle speciale modellen van deze merken ontwikkelt.

4. Martijn ten Brink (1973), president en ceo van Mazda Motor Europe

Ten Brink geeft sinds juni 2021 leiding aan het Europese hoofdkantoor van Mazda. Hij volgde Yasuhiro Aoyama op, die terugkeert naar het hoofdkantoor in Hiroshima. Ten Brink werkt inmiddels meer dan twintig jaar voor het automerk. Hij was van 2008 tot 2014 managing director voor Mazda in Nederland.

5. Adrian van Hooydonk (1964), hoofdontwerper BMW AG

Van Hooydonk is een internationaal begrip in de autodesignwereld. Dit jaar is hij dertig jaar aan het Duitse automerk BWM verbonden. Hij werd in 2009 benoemd tot senior vice president BMW Group Design. Hij leidt een team van 700 mensen. “Omdat de inherente klank van de verbrandingsmotor verdwijnt, ben ik nu ook verantwoordelijk voor de nieuwe rijgeluiden”, aldus Van Hooydonk. Naast Nota en Van Hooydonk is er nog een Nederlander actief in de top van het BMW-concern: Frank van Meel. Hij is ceo van sportmerk BMW M.

6. Sjoerd Knipping (1973), vice president marketing en product bij Kia Europe

Knipping verruilde zijn functie van commercieel directeur in Nederland vorig jaar voor die van director product en planning op het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt. Begin dit jaar volgde opnieuw promotie en werd hij vice president van de nieuw opgerichte afdeling marketing en product van Kia Europe.

7. Frank Krol (1975), president en ceo bij Mitsubishi Motors Europe

Krol werkt al meer dan twintig jaar voor de fabrikant en was onder andere managing director van het merk in Nederland. Vorig jaar werd hij benoemd tot president en ceo van MME. Even leek het er in 2020 op dat het automerk Europa zou gaan verlaten, maar daar werd later op teruggekomen: MME blijft actief de Europa, en dus ook in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.