7-klapper | De meest frustrerende infotainment systemen

7-klapper • Hoeveel tijd kost het om een aantal basishandelingen uit te voeren met het infotainmentsysteem in een auto? Dat onderzocht het Britse magazine ‘What Car?’ samen met claimexpertisebureau The Compensation Experts. Ze maakten een selectie van de meest frustrerende infotainmentsystemen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De MG ZS komt als ‘winnaar’ uit de test. (Foto: MG)

1. MG ZS EV: stemloos

Van het 8-inch touchscreen laten vooral het navigatiescherm en de schermbediening te wensen over. Stembediening is er niet. Wel tevreden zijn de testers over de ventilatie van de elektrische suv, waarmee het Britse merk na 15 jaar terugkeerde naar Europa.

2. Fiat 500X: moeilijk navigeren

Het 7-inch touchscreen en Uconnect Live is klein en niet heel handzaam. Vooral de navigatie scoort slecht. Het kost veel moeite om een tankstation te vinden. De navigatie vindt er één, andere navigatiesystemen al snel 60.

3. Skoda Citigo-e iV: vertrouwen

Het systeem vertrouwt op de smartphone van de berijder en dat werkt niet altijd goed. Over de verwarming en ventilatie zijn geen klachten.

4. Peugeot 508 SW: traag

De icoontjes op het 10-inch Connected 3D Navigatiesysteem zijn lastig te lezen. Het bedienen van de verwarming gaat via het touchscreen en gaat daardoor traag.

5. Lexus RX: veel handelingen

Vooral het touchscreen van de 12.3-inch multimedia display vereist veel handelingen bij de navigatiemodus. Zolang er geen favorieten zijn ingesteld, is ook de radio lastig te bedienen. Complimentje is er voor de stembediening.

6. Honda CR-V: omslachtig

De stembediening van de 7-inch touchscreen (incl Honda Connect en Garmin navigatie) is erg omslachtig. De rest van de opdrachten duurt langer dan nodig, omdat het touchscreen erg gevoelig is.

7. Nissan Juke: lange zoektocht

Radiostations worden met het Nissan Connect-systeem op alfabetische volgorde weergegeven, wat het zoeken lang laat duren. Het scherm reageert verder langzaam. De bediening van de verwarming gaat stukken sneller.

Het onderzoek

Bij elke testauto werd gekeken hoe snel en gemakkelijk zes opdrachten konden worden uitgevoerd. De opdrachten waren: verhoog de binnentemperatuur met 2 graden, zet de ventilatie harder, zoom uit op het navigatiescherm, stop de routebegeleiding, zet de radio op BBC 4, gebruik de spraakbediening om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden. We hebben de redactie van Autoweek gevraagd hun licht over het onderzoek te laten schijnen. Hun reactie: “Niet alle aspecten van een infotainmentsysteem worden getest. Dat verklaart welllicht waarom de lijst niet helemaal strookt met onze eigen ervaringen. Fiats Uconnect-systeem werkt in onze ervaring bijvoorbeeld best fijn en dat geldt zeker ook voor Volvo’s infotainmentsysteem, dat in het WhatCar-onderzoek op een negende plek eindigt. Er is weinig aandacht voor de mate waarin de bediening is geïntegreerd in het infotainmentsyteem. Toch is het goed dat hieraan aandacht wordt besteed en valt er nog veel te winnen op dit gebied.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

7-klapper | De meest frustrerende infotainment systemen | Automotive Online

7-klapper | De meest frustrerende infotainment systemen

7-klapper • Hoeveel tijd kost het om een aantal basishandelingen uit te voeren met het infotainmentsysteem in een auto? Dat onderzocht het Britse magazine ‘What Car?’ samen met claimexpertisebureau The Compensation Experts. Ze maakten een selectie van de meest frustrerende infotainmentsystemen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
De MG ZS komt als ‘winnaar’ uit de test. (Foto: MG)

1. MG ZS EV: stemloos

Van het 8-inch touchscreen laten vooral het navigatiescherm en de schermbediening te wensen over. Stembediening is er niet. Wel tevreden zijn de testers over de ventilatie van de elektrische suv, waarmee het Britse merk na 15 jaar terugkeerde naar Europa.

2. Fiat 500X: moeilijk navigeren

Het 7-inch touchscreen en Uconnect Live is klein en niet heel handzaam. Vooral de navigatie scoort slecht. Het kost veel moeite om een tankstation te vinden. De navigatie vindt er één, andere navigatiesystemen al snel 60.

3. Skoda Citigo-e iV: vertrouwen

Het systeem vertrouwt op de smartphone van de berijder en dat werkt niet altijd goed. Over de verwarming en ventilatie zijn geen klachten.

4. Peugeot 508 SW: traag

De icoontjes op het 10-inch Connected 3D Navigatiesysteem zijn lastig te lezen. Het bedienen van de verwarming gaat via het touchscreen en gaat daardoor traag.

5. Lexus RX: veel handelingen

Vooral het touchscreen van de 12.3-inch multimedia display vereist veel handelingen bij de navigatiemodus. Zolang er geen favorieten zijn ingesteld, is ook de radio lastig te bedienen. Complimentje is er voor de stembediening.

6. Honda CR-V: omslachtig

De stembediening van de 7-inch touchscreen (incl Honda Connect en Garmin navigatie) is erg omslachtig. De rest van de opdrachten duurt langer dan nodig, omdat het touchscreen erg gevoelig is.

7. Nissan Juke: lange zoektocht

Radiostations worden met het Nissan Connect-systeem op alfabetische volgorde weergegeven, wat het zoeken lang laat duren. Het scherm reageert verder langzaam. De bediening van de verwarming gaat stukken sneller.

Het onderzoek

Bij elke testauto werd gekeken hoe snel en gemakkelijk zes opdrachten konden worden uitgevoerd. De opdrachten waren: verhoog de binnentemperatuur met 2 graden, zet de ventilatie harder, zoom uit op het navigatiescherm, stop de routebegeleiding, zet de radio op BBC 4, gebruik de spraakbediening om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden. We hebben de redactie van Autoweek gevraagd hun licht over het onderzoek te laten schijnen. Hun reactie: “Niet alle aspecten van een infotainmentsysteem worden getest. Dat verklaart welllicht waarom de lijst niet helemaal strookt met onze eigen ervaringen. Fiats Uconnect-systeem werkt in onze ervaring bijvoorbeeld best fijn en dat geldt zeker ook voor Volvo’s infotainmentsysteem, dat in het WhatCar-onderzoek op een negende plek eindigt. Er is weinig aandacht voor de mate waarin de bediening is geïntegreerd in het infotainmentsyteem. Toch is het goed dat hieraan aandacht wordt besteed en valt er nog veel te winnen op dit gebied.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.