7-klapper | ‘Nieuwe’ merken op de markt

7-Klapper • In de afgelopen vijf jaar vonden tientallen nieuwe merken hun weg naar de Nederlandse markt. Een aantal merken is volledig nieuw, terwijl anderen nieuw leven ingeblazen werd. Veel voet aan de grond kregen de meesten echter niet. Automotive zette de zeven best verkopende* merken op een rij.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een van de meest succesvolle introducties betreft Polestar. Beeld: Shutterstock

MG (sinds 2019, 3.841 verkocht)

Het Chinese SAIC bracht MG in 2019 terug naar de Europese markt . In eerste instantie als EV-merk, maar inmiddels is de line-up uitgebreid met een plug-in hybride. Van Mossel is de exclusieve partner van SAIC in Nederland en breidt zijn MG-voetprint gestaag uit. Topman Eric Berkhof gelooft heilig in fysieke retailvestigingen. Dit jaar opent het MG er weer twee.

Polestar (sinds 2020, 3.438 verkocht)

Volvo-dochter Polestar profiteerde de afgelopen jaren, net als MG, van de grote vraag naar elektrische voertuigen. Het merk koos wel direct voor een model waarbij – in eerste instantie vier – dealers als agent opereren. Na een succesvol 2020 is er geloof in dit agentmodel. De vraag is of het model ook nog werkt als de concurrentie toeneemt.

Van Blitterswijk / Goupil (sinds 2017, 1.113 verkocht)

Een enigszins vreemde eet in de bijt, maar in West-Nederland kom je Goupils van Van Blitterswijk vaak tegen. Online supermarkt Picnic is namelijk de grootste klant van het bedrijf. Dankzij deze samenwerking groeide het bedrijf uit tot één van de marktleiders in het compacte elektrische bestelwagensegment. Samen met carrosseriebouwer Dubbeldam denkt het bedrijf nog veel te kunnen groeien.

Aiways (sinds 2020, 429 verkocht)

Na een vliegende start in 2020 is het inmiddels stil geworden rond het merk. Dit jaar wist het nog geen één registratie te noteren. Aiways Europa meldde recent te stoppen als online merk. De fabrikant gaat toch dealers aanstellen. Wat dat betekent voor Aiways Nederland, is vooralsnog onbekend.

Maxus (sinds 2018, 264 verkocht)

Maxus is het tweede SAIC-merk in deze lijst. Sinds dit jaar wordt de import van de e-besteller verzorgd door het Belgische Alcomotive. Daardoor is de rol voor Leaseplan en Autocentrum Beelen, die in 2018 het merk in Nederland introduceerden, uitgespeeld. In Nederland heeft het bedrijf nu vier retailpartners met in totaal dertien locaties, waarvan Truckland – dat onderdeel is van de Pala Group – de grootste is. Er worden nog dealers gezocht.

Lynk & Co (sinds 2021, 196 verkocht)

Ook Volvo is twee keer aanwezig in deze lijst. Lynk & Co werkt met een lidmaatschapsmodel. Voor het (aanvangs)tarief van 500 euro heeft een lid altijd de beschikking over een eigen auto. Het heeft twee jaar langer geduurd dan gepland, maar dit jaar zijn de eerste 200 auto’s van het merk dan eindelijk gaan rijden. In Amsterdam staat nu het, vooralsnog, enige clubhuis van het merk.

Alpine (sinds 2018, 147 verkocht)

Het sportieve merk van Renault wist in de afgelopen jaren veel harten te veroveren. Het merk heeft met Stam en Munsterhuis twee dealers. Na de introductie van de retro A110 werd het stil, maar dit jaar meldde de fabrikant dat ook voor Alpine de toekomst elektrisch is: er komen drie nieuwe, volledig elektrische modellen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

7-klapper | ‘Nieuwe’ merken op de markt | Automotive Online

7-klapper | ‘Nieuwe’ merken op de markt

7-Klapper • In de afgelopen vijf jaar vonden tientallen nieuwe merken hun weg naar de Nederlandse markt. Een aantal merken is volledig nieuw, terwijl anderen nieuw leven ingeblazen werd. Veel voet aan de grond kregen de meesten echter niet. Automotive zette de zeven best verkopende* merken op een rij.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een van de meest succesvolle introducties betreft Polestar. Beeld: Shutterstock

MG (sinds 2019, 3.841 verkocht)

Het Chinese SAIC bracht MG in 2019 terug naar de Europese markt . In eerste instantie als EV-merk, maar inmiddels is de line-up uitgebreid met een plug-in hybride. Van Mossel is de exclusieve partner van SAIC in Nederland en breidt zijn MG-voetprint gestaag uit. Topman Eric Berkhof gelooft heilig in fysieke retailvestigingen. Dit jaar opent het MG er weer twee.

Polestar (sinds 2020, 3.438 verkocht)

Volvo-dochter Polestar profiteerde de afgelopen jaren, net als MG, van de grote vraag naar elektrische voertuigen. Het merk koos wel direct voor een model waarbij – in eerste instantie vier – dealers als agent opereren. Na een succesvol 2020 is er geloof in dit agentmodel. De vraag is of het model ook nog werkt als de concurrentie toeneemt.

Van Blitterswijk / Goupil (sinds 2017, 1.113 verkocht)

Een enigszins vreemde eet in de bijt, maar in West-Nederland kom je Goupils van Van Blitterswijk vaak tegen. Online supermarkt Picnic is namelijk de grootste klant van het bedrijf. Dankzij deze samenwerking groeide het bedrijf uit tot één van de marktleiders in het compacte elektrische bestelwagensegment. Samen met carrosseriebouwer Dubbeldam denkt het bedrijf nog veel te kunnen groeien.

Aiways (sinds 2020, 429 verkocht)

Na een vliegende start in 2020 is het inmiddels stil geworden rond het merk. Dit jaar wist het nog geen één registratie te noteren. Aiways Europa meldde recent te stoppen als online merk. De fabrikant gaat toch dealers aanstellen. Wat dat betekent voor Aiways Nederland, is vooralsnog onbekend.

Maxus (sinds 2018, 264 verkocht)

Maxus is het tweede SAIC-merk in deze lijst. Sinds dit jaar wordt de import van de e-besteller verzorgd door het Belgische Alcomotive. Daardoor is de rol voor Leaseplan en Autocentrum Beelen, die in 2018 het merk in Nederland introduceerden, uitgespeeld. In Nederland heeft het bedrijf nu vier retailpartners met in totaal dertien locaties, waarvan Truckland – dat onderdeel is van de Pala Group – de grootste is. Er worden nog dealers gezocht.

Lynk & Co (sinds 2021, 196 verkocht)

Ook Volvo is twee keer aanwezig in deze lijst. Lynk & Co werkt met een lidmaatschapsmodel. Voor het (aanvangs)tarief van 500 euro heeft een lid altijd de beschikking over een eigen auto. Het heeft twee jaar langer geduurd dan gepland, maar dit jaar zijn de eerste 200 auto’s van het merk dan eindelijk gaan rijden. In Amsterdam staat nu het, vooralsnog, enige clubhuis van het merk.

Alpine (sinds 2018, 147 verkocht)

Het sportieve merk van Renault wist in de afgelopen jaren veel harten te veroveren. Het merk heeft met Stam en Munsterhuis twee dealers. Na de introductie van de retro A110 werd het stil, maar dit jaar meldde de fabrikant dat ook voor Alpine de toekomst elektrisch is: er komen drie nieuwe, volledig elektrische modellen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.