De grote fabrikanten hebben ongelimiteerde budgetten

7-klapper | Autofabrikanten spenderen miljarden aan EV-investeringen

7-Klapper • Wie nog twijfelt of elektrisch rijden het komende decennium de norm wordt, hoeft alleen maar te kijken naar de enorme ontwikkelingsbudgetten die fabrikanten hebben vrijgemaakt. Automotive zet de zeven grootste investeerders op een rij.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Hyundai Motor Group (€ 46,7 miljard tussen 2020-2024)

Het Koreaanse concern maakte al vroeg duidelijk dat het toekomst zag in EV’s. In Nederland is dochtermerk Kia Tesla inmiddels al ruimschoots voorbij in verkoopaantallen en ook Hyundai doet het niet slecht. En de eerste op het eigen EV-platform ontwikkelde modellen komen er aan. Het bedrijf ziet elektrificering als middel om bij de drie grootste fabrikanten te komen.

2. Volkswagen Groep (€ 35 miljard tussen 2021-2025)

Het Duitse concern was een van de laatste met een elektrische auto, maar wel de eerste grote autofabrikant die meldde vol in te zetten op elektrificering. Het dieselschandaal bleek de grote gamechanger voor het Wolfburgse concern. Inmiddels zijn de VW-merken goed voor een kwart van alle Nederlandse EV-registraties.

3. Stellantis (€ 30 miljard tussen 2021-2025)

Zonder de fusie met PSA had FCA waarschijnlijk nog steeds weinig budget gereserveerd voor de ontwikkeling van EV’s. Voor PSA was het wel al een speerpunt. En mede dankzij de financiële power van FCA zijn er veel miljarden beschikbaar.

4. Ford (€ 24,5 miljard tussen 2021-2025)

Net als bij General Motors duurde het even voor het Amerikaanse concern vol overtuiging miljardeninvesteringen aankondigde. In eerste instantie werd de samenwerking met VW gezocht, nu wil het concern ook eigen platformen bouwen. Met de Mach-e heeft het merk in Nederland al een registratietopper te pakken.

5. General Motors (€ 22,7 miljard tussen 2021-2025)

Voor de Amerikaanse industrie was het onder Trump zoeken naar een juiste balans. Met Biden als president en de steeds strengere eisen in de, economisch, sterke staat Californië, heeft ook GM besloten veel miljarden vrij te maken, maar aanzienlijk minder dan de Europese en Koreaanse concurrentie.

6. Mercedes (€ 40 miljard tussen 2021-2030)

Als het kan wil Mercedes vanaf 2030 alleen nog EV’s verkopen. Dat is een erg ambitieus streven, maar aan het modellengamma zal het niet liggen. Inmiddels worden al de eerste volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen op de markt gezet.

7. Toyota (€ 11,4 miljard tussen 2021-2030)

Het Japanse concern volgt een andere route dan zijn concurrenten. Het bedrijf voldeed dankzij zijn hybrides als één van de weinige al aan de Europese uitstootnorm. Ook ziet het kansen voor waterstof. Maar na steeds fellere kritiek op het concern over het uitblijven van EV’s, maakte ook Toyota bekend miljarden te investeren in batterijtechniek.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

7-klapper | Autofabrikanten spenderen miljarden aan EV-investeringen | Automotive Online
De grote fabrikanten hebben ongelimiteerde budgetten

7-klapper | Autofabrikanten spenderen miljarden aan EV-investeringen

7-Klapper • Wie nog twijfelt of elektrisch rijden het komende decennium de norm wordt, hoeft alleen maar te kijken naar de enorme ontwikkelingsbudgetten die fabrikanten hebben vrijgemaakt. Automotive zet de zeven grootste investeerders op een rij.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

1. Hyundai Motor Group (€ 46,7 miljard tussen 2020-2024)

Het Koreaanse concern maakte al vroeg duidelijk dat het toekomst zag in EV’s. In Nederland is dochtermerk Kia Tesla inmiddels al ruimschoots voorbij in verkoopaantallen en ook Hyundai doet het niet slecht. En de eerste op het eigen EV-platform ontwikkelde modellen komen er aan. Het bedrijf ziet elektrificering als middel om bij de drie grootste fabrikanten te komen.

2. Volkswagen Groep (€ 35 miljard tussen 2021-2025)

Het Duitse concern was een van de laatste met een elektrische auto, maar wel de eerste grote autofabrikant die meldde vol in te zetten op elektrificering. Het dieselschandaal bleek de grote gamechanger voor het Wolfburgse concern. Inmiddels zijn de VW-merken goed voor een kwart van alle Nederlandse EV-registraties.

3. Stellantis (€ 30 miljard tussen 2021-2025)

Zonder de fusie met PSA had FCA waarschijnlijk nog steeds weinig budget gereserveerd voor de ontwikkeling van EV’s. Voor PSA was het wel al een speerpunt. En mede dankzij de financiële power van FCA zijn er veel miljarden beschikbaar.

4. Ford (€ 24,5 miljard tussen 2021-2025)

Net als bij General Motors duurde het even voor het Amerikaanse concern vol overtuiging miljardeninvesteringen aankondigde. In eerste instantie werd de samenwerking met VW gezocht, nu wil het concern ook eigen platformen bouwen. Met de Mach-e heeft het merk in Nederland al een registratietopper te pakken.

5. General Motors (€ 22,7 miljard tussen 2021-2025)

Voor de Amerikaanse industrie was het onder Trump zoeken naar een juiste balans. Met Biden als president en de steeds strengere eisen in de, economisch, sterke staat Californië, heeft ook GM besloten veel miljarden vrij te maken, maar aanzienlijk minder dan de Europese en Koreaanse concurrentie.

6. Mercedes (€ 40 miljard tussen 2021-2030)

Als het kan wil Mercedes vanaf 2030 alleen nog EV’s verkopen. Dat is een erg ambitieus streven, maar aan het modellengamma zal het niet liggen. Inmiddels worden al de eerste volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen op de markt gezet.

7. Toyota (€ 11,4 miljard tussen 2021-2030)

Het Japanse concern volgt een andere route dan zijn concurrenten. Het bedrijf voldeed dankzij zijn hybrides als één van de weinige al aan de Europese uitstootnorm. Ook ziet het kansen voor waterstof. Maar na steeds fellere kritiek op het concern over het uitblijven van EV’s, maakte ook Toyota bekend miljarden te investeren in batterijtechniek.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.