‘Kabinetsformatie: Rekeningrijden terug op de agenda’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Rekeningrijden zou onder meer kunnen helpen tegen files (foto: Shutterstock)

Rekeningrijden vormt onderdeel van het nieuwe regeerakkoord, dat komende week wordt verwacht. Volgende week wordt de presentatie verwacht van het nieuwe kabinet van VVD, D66, CDA en CU. Volgens vele media, waaronder de NOS, bevat het nieuwe regeerakkoord het voornemen om het rekeningrijden in te voeren. Dit zou gelden voor elektrische auto’s die nu geen wegenbelasting betalen, en voor auto’s met een verbrandingsmotor.

De invoering van het rekeningrijden neemt vermoedelijk wel tijd in beslag: bronnen van de NOS verwachten dat de maatregel pas ná het komende kabinet Rutte IV van kracht zullen worden.

De invoering van rekeningrijden is opvallend, omdat de VVD zich altijd tegenstander heeft betoond, al waren er voorzichtige tekenen dat de partij op het onderwerp aan het draaien is. In het ’treinakkoord’ dat CU-leider Gert-Jan Segers vorig maand in de trein vergat, stond rekeningrijden ook nog niet vermeld. D66 is echter duidelijk voorstander, en wil de motorrijtuigenbelasting inruilen voor het rekeningrijden. 

Rekeningrijden – betalen voor het gebruik van een auto, niet voor het bezit – kent al jaren felle voor- en tegenstanders. De Mobiliteitsalliantie, bestaande uit onder andere Bovag, RAI, VNA, ANWB en Natuur&Milieu, pleit al jaren voor rekeningrijden

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Bolsenbroek

    ‘na Rutte IV’ en ‘alleen voor elektrisch die nu geen wegenbelasting betalen’. Dat het geen vervanger voor de bpm wordt is wel duidelijk. Was het daar allemaal niet voor bedacht? Zoú het niet voordeliger zijn wanneer elektrische auto’s ook onder de bpm gaan vallen? Was de opzet van rekeningrijden ooit niet financieel onrealistisch? Nu zijn ‘chips’ wel goedkoper geworden, waar weer niet beschikbaar momenteel. En die zullen we toch wel veel nodig hebben dan(?). Het is allemaal weer voor de bühne collega’s! Rutte IV … niet benijdenswaardig wat ze moeten doen en ik behoor tot de ‘stuurlui’ die aan de wal staan. Maar de kracht spat er weer niet vanaf zeg maar 😉

‘Kabinetsformatie: Rekeningrijden terug op de agenda’ | Automotive Online

‘Kabinetsformatie: Rekeningrijden terug op de agenda’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Rekeningrijden zou onder meer kunnen helpen tegen files (foto: Shutterstock)

Rekeningrijden vormt onderdeel van het nieuwe regeerakkoord, dat komende week wordt verwacht. Volgende week wordt de presentatie verwacht van het nieuwe kabinet van VVD, D66, CDA en CU. Volgens vele media, waaronder de NOS, bevat het nieuwe regeerakkoord het voornemen om het rekeningrijden in te voeren. Dit zou gelden voor elektrische auto’s die nu geen wegenbelasting betalen, en voor auto’s met een verbrandingsmotor.

De invoering van het rekeningrijden neemt vermoedelijk wel tijd in beslag: bronnen van de NOS verwachten dat de maatregel pas ná het komende kabinet Rutte IV van kracht zullen worden.

De invoering van rekeningrijden is opvallend, omdat de VVD zich altijd tegenstander heeft betoond, al waren er voorzichtige tekenen dat de partij op het onderwerp aan het draaien is. In het ’treinakkoord’ dat CU-leider Gert-Jan Segers vorig maand in de trein vergat, stond rekeningrijden ook nog niet vermeld. D66 is echter duidelijk voorstander, en wil de motorrijtuigenbelasting inruilen voor het rekeningrijden. 

Rekeningrijden – betalen voor het gebruik van een auto, niet voor het bezit – kent al jaren felle voor- en tegenstanders. De Mobiliteitsalliantie, bestaande uit onder andere Bovag, RAI, VNA, ANWB en Natuur&Milieu, pleit al jaren voor rekeningrijden

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Bolsenbroek

    ‘na Rutte IV’ en ‘alleen voor elektrisch die nu geen wegenbelasting betalen’. Dat het geen vervanger voor de bpm wordt is wel duidelijk. Was het daar allemaal niet voor bedacht? Zoú het niet voordeliger zijn wanneer elektrische auto’s ook onder de bpm gaan vallen? Was de opzet van rekeningrijden ooit niet financieel onrealistisch? Nu zijn ‘chips’ wel goedkoper geworden, waar weer niet beschikbaar momenteel. En die zullen we toch wel veel nodig hebben dan(?). Het is allemaal weer voor de bühne collega’s! Rutte IV … niet benijdenswaardig wat ze moeten doen en ik behoor tot de ‘stuurlui’ die aan de wal staan. Maar de kracht spat er weer niet vanaf zeg maar 😉