Rekeningrijden: ‘Keuze voor één tarief zet rem op verduurzaming’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In 2030 wordt rekeningrijden ingevoerd voor alle auto’s, ook elektrische. Hoe hoog het tarief wordt, is nog niet vastgesteld. Wel komt er één vast tarief, of je nu in de spits rijdt of in de daluren. Ook maakt het niet uit waar iemand rijdt. Dat er een vorm van rekeningrijden zou komen, stond al in het coalitieakkoord.

Auto vaker laten staan

Volgens het kabinet leidt rekeningrijden tot minder files, minder verkeersongevallen en verbetering van de luchtkwaliteit. Verwacht wordt dat mensen de auto vaker laten staan als ze voor het gebruik moeten betalen. Het rekeningrijden wordt budgetneutraal ingevoerd, wat inhoudt dat de opbrengsten net zo hoog zullen zijn als die van de mrb, die komt te vervallen. Dit jaar haalt de overheid ongeveer 14 miljard euro op aan autobelastingen, waarvan ruim 4 miljard via de motorrijtuigenbelasting.

Het Rijk wil met de invoering van rekeningrijden de inkomsten compenseren die nu wegvallen door de snelle opmars van elektrische voertuigen. Daarvoor wordt immers geen accijns op de brandstof betaald. Rekeningrijden komt in de plaats van de wegenbelasting. Verder moet nog worden ingevuld hoe de kilometers worden bijgehouden.

Serieus

RAI Vereniging meldt in een reactie de invoering van rekeningrijden toe te juichen, maar wel met een prijsdifferentiatie op basis van milieukenmerken van de auto. “Net als het kabinet pleiten wij voor een eenvoudig systeem. Het kabinet moet echter ook de kans grijpen om het behalen van de klimaatdoelen voor 2030 een volgende stap dichterbij te brengen. Wij dringen er daarom bij het kabinet op aan om deze optie alsnog serieus mee te nemen bij de verdere uitwerking van dit systeem”, aldus Huub Dubbelman, voorzitter van RAI Vereniging sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens.

Ook leasebranchevereniging VNA is niet onverdeeld positief. “De VNA is onder voorwaarden voorstander van een systeem van Betalen naar Gebruik, maar het is wel de vraag of het systeem waar nu voor wordt gekozen voldoende draagvlak heeft en zorgt voor voldoende verduurzaming”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Wij denken dat er een sturing op differentiatie naar CO2-emissie aan moet worden toegevoegd.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Reacties

  • T. van Stokkum

    Wat ik mis in de discussie over Rek. Rijden is het effect op de arbeidsmobiliteit. Je zult maar in het midden of de oostelijkere regio’s
    van ons land wonen en in randstad werken.

Rekeningrijden: ‘Keuze voor één tarief zet rem op verduurzaming’ | Automotive Online

Rekeningrijden: ‘Keuze voor één tarief zet rem op verduurzaming’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In 2030 wordt rekeningrijden ingevoerd voor alle auto’s, ook elektrische. Hoe hoog het tarief wordt, is nog niet vastgesteld. Wel komt er één vast tarief, of je nu in de spits rijdt of in de daluren. Ook maakt het niet uit waar iemand rijdt. Dat er een vorm van rekeningrijden zou komen, stond al in het coalitieakkoord.

Auto vaker laten staan

Volgens het kabinet leidt rekeningrijden tot minder files, minder verkeersongevallen en verbetering van de luchtkwaliteit. Verwacht wordt dat mensen de auto vaker laten staan als ze voor het gebruik moeten betalen. Het rekeningrijden wordt budgetneutraal ingevoerd, wat inhoudt dat de opbrengsten net zo hoog zullen zijn als die van de mrb, die komt te vervallen. Dit jaar haalt de overheid ongeveer 14 miljard euro op aan autobelastingen, waarvan ruim 4 miljard via de motorrijtuigenbelasting.

Het Rijk wil met de invoering van rekeningrijden de inkomsten compenseren die nu wegvallen door de snelle opmars van elektrische voertuigen. Daarvoor wordt immers geen accijns op de brandstof betaald. Rekeningrijden komt in de plaats van de wegenbelasting. Verder moet nog worden ingevuld hoe de kilometers worden bijgehouden.

Serieus

RAI Vereniging meldt in een reactie de invoering van rekeningrijden toe te juichen, maar wel met een prijsdifferentiatie op basis van milieukenmerken van de auto. “Net als het kabinet pleiten wij voor een eenvoudig systeem. Het kabinet moet echter ook de kans grijpen om het behalen van de klimaatdoelen voor 2030 een volgende stap dichterbij te brengen. Wij dringen er daarom bij het kabinet op aan om deze optie alsnog serieus mee te nemen bij de verdere uitwerking van dit systeem”, aldus Huub Dubbelman, voorzitter van RAI Vereniging sectie Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens.

Ook leasebranchevereniging VNA is niet onverdeeld positief. “De VNA is onder voorwaarden voorstander van een systeem van Betalen naar Gebruik, maar het is wel de vraag of het systeem waar nu voor wordt gekozen voldoende draagvlak heeft en zorgt voor voldoende verduurzaming”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Wij denken dat er een sturing op differentiatie naar CO2-emissie aan moet worden toegevoegd.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Reacties

  • T. van Stokkum

    Wat ik mis in de discussie over Rek. Rijden is het effect op de arbeidsmobiliteit. Je zult maar in het midden of de oostelijkere regio’s
    van ons land wonen en in randstad werken.