Directeur Van Leeuwen Auto's over de toekomst van zijn bedrijf

Interview | Mathijs van Leeuwen: ‘Merkerkenningen zijn geen noodzaak’

Interview • Mathijs van Leeuwen houdt onverstoorbaar vast aan zijn eigen strategie, gelooft niet in merkerkenningen en is overtuigd van zijn lokale rol als mobiliteitspartner. “Wij zijn al vroeg begonnen met EV’s. Op het moment dat onze klanten klaar zijn voor hun eerste EV, weten ze dat ze bij ons terecht kunnen.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: van Leeuwen auto’s

Van Leeuwen Auto’s is een typisch familiebedrijf, dat in 1974 werd opgericht door uw vader Gert. Wat is zo karakteristiek aan de Van Leeuwen bedrijfscultuur?

“Niet moeilijk doen, maar aan de slag. Wat er ook aan de hand is, wij lossen het op. Dat is onze instelling. We kunnen moeilijk nee zeggen en proberen altijd voor iedereen klaar te staan. Alles is gestoeld op onderling vertrouwen, betrokkenheid, loyaliteit en goede service. Het grote voordeel van een familiebedrijf in de regio is dat men elkaar hier ook nog echt wat gunt.”

Uw bedrijf is actief op diverse terreinen: van onderhoud tot schadeherstel, maar ook carwash en verkoop nieuw en occasions. Hoe positioneren jullie jezelf?

“We doen alles op het gebied van mobiliteit tot 3.500 kilo, dus daar horen ook bestelwagens bij. We richten ons primair op de wensen en behoeften van de lokale mkb-er. Dat is een belangrijk deel van onze corebusiness, samen met de particuliere klanten in deze regio. Beide marktsegmenten zijn goed voor een evenredig deel van onze omzet.”

“Wij profileren onszelf als een allround universeel autobedrijf dat op basis van fabrieksdata alle merken kan herstellen en repareren. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat het werken met fabrieksinformatie, inclusief toegang tot die data, onderdeel moeten zijn van het totale werkproces. Dat betekent wel dat je als ondernemer moet kunnen investeren in kennis en opleidingen van je medewerkers. Wil je in de toekomst meedoen als bedrijf, dan moet je klaar zijn voor de opmars van elektrische auto’s, ADAS systemen, pass-thru en telematica.”

In het kort

Mathijs van Leeuwen

Geboren: 24-10-1974 / Geboorteplaats: Opheusden / Woonplaats: Kesteren / Opleiding: IVA Driebergen / Carrière: Van Zijll Arnhem, Jongerius Woerden, Van Leeuwen Auto’s Kesteren / Relatie: getrouwd / Kinderen: 5 / Hobby’s: watersporten

Met het onderhoudsbedrijf bent u aangesloten bij Bosch Car Service en het schadebedrijf maakt deel uit van Schadenet. Gelooft u als universeel ondernemer in merkerkend schadeherstel?

“Het draait in herstel uiteindelijk om een goede borging van veilig en verantwoord herstel en aansprakelijkheid. Dat wordt alleen maar belangrijker naarmate auto’s technisch ingewikkelder worden. Maar ik denk dat je daar niet per se een merkerkenning voor nodig hebt. Het gaat erom dat je de systematiek van de fabrieksdata goed begrijpt. Je moet weten waar je de juiste informatie kunt vinden, hoe je toegang krijgt tot de fabrieksdata en hoe je die moet toepassen. Daarom zijn opleidingen en kennis ook zo essentieel en is een merkerkenning niet direct noodzakelijk. Wij zijn in ieder geval niet actief bezig met merkerkenningen en juist wel met opleiden en het borgen van processen.”

“Daar komt nog eens bij dat je een bepaald volume nodig hebt, wil je voor een merkerkenning in aanmerking komen en je moet een innige relatie met een dealer hebben. Daarbij heb ik de indruk dat er over menig merkerkenning ook een commercieel sausje zit, waarbij je verplichte investeringen moet doen. De enige merkerkenning die we hebben is van Toyota, omdat we schades voor de dealer doen. Als wij een bepaalde auto niet zelf kunnen repareren, dan kunnen we altijd één van de collega-bedrijven van Schadenet inschakelen, maar dat komt tot nu toe weinig voor.”

Je moet elkaar niet in de weg gaan lopen

Onlangs nam u afscheid als bestuurslid bij Focwa, waar u sinds 2011 onafgebroken actief was. Waarom vond u die rol bij Focwa zo belangrijk?

“Ik vind dat je je als ondernemer ook voor de branche moet inzetten. Een brancheorganisatie moet dienend zijn, de trends waarnemen en ondernemers ondersteunen. In de roerige tijden bij Focwa (zo waren er in 2015 rechtszaken tegen een secretaris en ruzie met het Garantiefonds, red) probeer ik me ondanks alles te concentreren op de inhoud en niet te laten meeslepen door alles eromheen. Als bestuurslid moet je integer zijn. En een volhouder. Dat ben ik toevallig.”

“Focwa is uiteindelijk alleen maar sterker uit het dal tevoorschijn is gekomen. Vanaf het moment dat Bovag in schadeherstel ging, zijn de zaken aangescherpt en is Focwa zich duidelijk gaan profileren. Op een aantal vlakken trekken Bovag en Focwa op dit moment gezamenlijk op, zoals de branchenormering. Dat is een goede zaak. Ik merk dat er behoefte is aan een soort plusnormering waarin we universeel merkherstel goed kunnen borgen, maar ook aangescherpte opleidingseisen en permanente educatie zijn belangrijke agendapunten. Hopelijk gaat die nieuwe branchenormering volgend jaar van start.”

Schaalvergroting en overnames zijn aan de orde van de dag, onderhoud en schade gaan minder worden. Hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf?

“Het tempo waarin onderhoud en schade minder worden, is nog erg onzeker en ik denk dat een bepaalde capaciteit altijd nodig blijft. Wij richten ons op onze lokale positie en presenteren ons steeds nadrukkelijker als mobiliteitspartner. Daarom zijn we ook al vroeg begonnen met elektrische auto’s. Binnenkort presenteren we de Polestar, VW ID.3, P208 EV en de Hyundai Kona in de showroom. Om alle Tesla’s hier in de regio te kunnen onderhouden, komt het mobiele serviceteam van Tesla hier periodiek langs. Het is goed dat het publiek ziet dat we met EV’s bezig zijn, maar we willen de grote groep berijders van het huidige wagenpark zeker niet vergeten. Veel mensen zijn nog helemaal niet toe aan een EV en rijden nog gewoon lekker door in hun diesel. Op het moment dat ze klaar zijn voor hun eerste EV, weten ze dat ze bij ons terecht kunnen.”

Van Leeuwen auto’s Kesteren

Gert van Leeuwen, de vader van Mathijs, richtte het familiebedrijf op in 1974. Wat begon als een klassiek autobedrijf met een werkplaats groeide in de loop van tijd uit tot een regionaal mobiliteitsbedrijf dat ook actief is met de verkoop van occasions en nieuw, schade, leasing en carwash.

Er werken 20 mensen bij het bedrijf, dat is gevestigd op twee locaties op het industrieterrein van Kesteren. In de toekomst hoopt Van Leeuwen op nieuwbouw, zodat alles onder één dak zit. Met de werkplaats heeft het bedrijf zich aangesloten bij Bosch Car Service en het schadebedrijf is aangesloten bij Schadenet.

U runt het bedrijf tegenwoordig samen met uw broer Johan. Hoe hebben jullie de taken verdeeld?

“De rolverdeling is eigenlijk automatisch gegroeid. Johan is verantwoordelijk voor de commercie en houdt erg van klantencontact en ik ben meer van de techniek en organisatie en regel alle algemene zaken. We komen uit een gezin van zeven kinderen. Mijn vader heeft ons allemaal vrij gelaten om het bedrijf in te komen. Als je graag het bedrijf in wilde, vond hij het belangrijk dat je eerst een aantal jaren in loondienst ging buiten het bedrijf. Dat heb ik gedaan en vervolgens ben ik in 1997 als eerste naar het familiebedrijf gegaan.”

Hoe zorgt u dat de samenwerking goed blijft met uw broer?

“Je moet elkaar natuurlijk wel de nodige ruimte geven en elkaar niet in de weg gaan lopen. Daarom is een goede taakverdeling ook belangrijk. Je moet allebei loyaal zijn en hetzelfde vertrekpunt hebben. We trekken privé geregeld met elkaar op en gaan graag gezamenlijk met onze gezinnen op vakantie. Het is een goed gevoel dat het bedrijf ook zonder ons gewoon goed doorloopt.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Mathijs van Leeuwen: ‘Merkerkenningen zijn geen noodzaak’ | Automotive Online
Directeur Van Leeuwen Auto's over de toekomst van zijn bedrijf

Interview | Mathijs van Leeuwen: ‘Merkerkenningen zijn geen noodzaak’

Interview • Mathijs van Leeuwen houdt onverstoorbaar vast aan zijn eigen strategie, gelooft niet in merkerkenningen en is overtuigd van zijn lokale rol als mobiliteitspartner. “Wij zijn al vroeg begonnen met EV’s. Op het moment dat onze klanten klaar zijn voor hun eerste EV, weten ze dat ze bij ons terecht kunnen.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: van Leeuwen auto’s

Van Leeuwen Auto’s is een typisch familiebedrijf, dat in 1974 werd opgericht door uw vader Gert. Wat is zo karakteristiek aan de Van Leeuwen bedrijfscultuur?

“Niet moeilijk doen, maar aan de slag. Wat er ook aan de hand is, wij lossen het op. Dat is onze instelling. We kunnen moeilijk nee zeggen en proberen altijd voor iedereen klaar te staan. Alles is gestoeld op onderling vertrouwen, betrokkenheid, loyaliteit en goede service. Het grote voordeel van een familiebedrijf in de regio is dat men elkaar hier ook nog echt wat gunt.”

Uw bedrijf is actief op diverse terreinen: van onderhoud tot schadeherstel, maar ook carwash en verkoop nieuw en occasions. Hoe positioneren jullie jezelf?

“We doen alles op het gebied van mobiliteit tot 3.500 kilo, dus daar horen ook bestelwagens bij. We richten ons primair op de wensen en behoeften van de lokale mkb-er. Dat is een belangrijk deel van onze corebusiness, samen met de particuliere klanten in deze regio. Beide marktsegmenten zijn goed voor een evenredig deel van onze omzet.”

“Wij profileren onszelf als een allround universeel autobedrijf dat op basis van fabrieksdata alle merken kan herstellen en repareren. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat het werken met fabrieksinformatie, inclusief toegang tot die data, onderdeel moeten zijn van het totale werkproces. Dat betekent wel dat je als ondernemer moet kunnen investeren in kennis en opleidingen van je medewerkers. Wil je in de toekomst meedoen als bedrijf, dan moet je klaar zijn voor de opmars van elektrische auto’s, ADAS systemen, pass-thru en telematica.”

In het kort

Mathijs van Leeuwen

Geboren: 24-10-1974 / Geboorteplaats: Opheusden / Woonplaats: Kesteren / Opleiding: IVA Driebergen / Carrière: Van Zijll Arnhem, Jongerius Woerden, Van Leeuwen Auto’s Kesteren / Relatie: getrouwd / Kinderen: 5 / Hobby’s: watersporten

Met het onderhoudsbedrijf bent u aangesloten bij Bosch Car Service en het schadebedrijf maakt deel uit van Schadenet. Gelooft u als universeel ondernemer in merkerkend schadeherstel?

“Het draait in herstel uiteindelijk om een goede borging van veilig en verantwoord herstel en aansprakelijkheid. Dat wordt alleen maar belangrijker naarmate auto’s technisch ingewikkelder worden. Maar ik denk dat je daar niet per se een merkerkenning voor nodig hebt. Het gaat erom dat je de systematiek van de fabrieksdata goed begrijpt. Je moet weten waar je de juiste informatie kunt vinden, hoe je toegang krijgt tot de fabrieksdata en hoe je die moet toepassen. Daarom zijn opleidingen en kennis ook zo essentieel en is een merkerkenning niet direct noodzakelijk. Wij zijn in ieder geval niet actief bezig met merkerkenningen en juist wel met opleiden en het borgen van processen.”

“Daar komt nog eens bij dat je een bepaald volume nodig hebt, wil je voor een merkerkenning in aanmerking komen en je moet een innige relatie met een dealer hebben. Daarbij heb ik de indruk dat er over menig merkerkenning ook een commercieel sausje zit, waarbij je verplichte investeringen moet doen. De enige merkerkenning die we hebben is van Toyota, omdat we schades voor de dealer doen. Als wij een bepaalde auto niet zelf kunnen repareren, dan kunnen we altijd één van de collega-bedrijven van Schadenet inschakelen, maar dat komt tot nu toe weinig voor.”

Je moet elkaar niet in de weg gaan lopen

Onlangs nam u afscheid als bestuurslid bij Focwa, waar u sinds 2011 onafgebroken actief was. Waarom vond u die rol bij Focwa zo belangrijk?

“Ik vind dat je je als ondernemer ook voor de branche moet inzetten. Een brancheorganisatie moet dienend zijn, de trends waarnemen en ondernemers ondersteunen. In de roerige tijden bij Focwa (zo waren er in 2015 rechtszaken tegen een secretaris en ruzie met het Garantiefonds, red) probeer ik me ondanks alles te concentreren op de inhoud en niet te laten meeslepen door alles eromheen. Als bestuurslid moet je integer zijn. En een volhouder. Dat ben ik toevallig.”

“Focwa is uiteindelijk alleen maar sterker uit het dal tevoorschijn is gekomen. Vanaf het moment dat Bovag in schadeherstel ging, zijn de zaken aangescherpt en is Focwa zich duidelijk gaan profileren. Op een aantal vlakken trekken Bovag en Focwa op dit moment gezamenlijk op, zoals de branchenormering. Dat is een goede zaak. Ik merk dat er behoefte is aan een soort plusnormering waarin we universeel merkherstel goed kunnen borgen, maar ook aangescherpte opleidingseisen en permanente educatie zijn belangrijke agendapunten. Hopelijk gaat die nieuwe branchenormering volgend jaar van start.”

Schaalvergroting en overnames zijn aan de orde van de dag, onderhoud en schade gaan minder worden. Hoe ziet u de toekomst van uw bedrijf?

“Het tempo waarin onderhoud en schade minder worden, is nog erg onzeker en ik denk dat een bepaalde capaciteit altijd nodig blijft. Wij richten ons op onze lokale positie en presenteren ons steeds nadrukkelijker als mobiliteitspartner. Daarom zijn we ook al vroeg begonnen met elektrische auto’s. Binnenkort presenteren we de Polestar, VW ID.3, P208 EV en de Hyundai Kona in de showroom. Om alle Tesla’s hier in de regio te kunnen onderhouden, komt het mobiele serviceteam van Tesla hier periodiek langs. Het is goed dat het publiek ziet dat we met EV’s bezig zijn, maar we willen de grote groep berijders van het huidige wagenpark zeker niet vergeten. Veel mensen zijn nog helemaal niet toe aan een EV en rijden nog gewoon lekker door in hun diesel. Op het moment dat ze klaar zijn voor hun eerste EV, weten ze dat ze bij ons terecht kunnen.”

Van Leeuwen auto’s Kesteren

Gert van Leeuwen, de vader van Mathijs, richtte het familiebedrijf op in 1974. Wat begon als een klassiek autobedrijf met een werkplaats groeide in de loop van tijd uit tot een regionaal mobiliteitsbedrijf dat ook actief is met de verkoop van occasions en nieuw, schade, leasing en carwash.

Er werken 20 mensen bij het bedrijf, dat is gevestigd op twee locaties op het industrieterrein van Kesteren. In de toekomst hoopt Van Leeuwen op nieuwbouw, zodat alles onder één dak zit. Met de werkplaats heeft het bedrijf zich aangesloten bij Bosch Car Service en het schadebedrijf is aangesloten bij Schadenet.

U runt het bedrijf tegenwoordig samen met uw broer Johan. Hoe hebben jullie de taken verdeeld?

“De rolverdeling is eigenlijk automatisch gegroeid. Johan is verantwoordelijk voor de commercie en houdt erg van klantencontact en ik ben meer van de techniek en organisatie en regel alle algemene zaken. We komen uit een gezin van zeven kinderen. Mijn vader heeft ons allemaal vrij gelaten om het bedrijf in te komen. Als je graag het bedrijf in wilde, vond hij het belangrijk dat je eerst een aantal jaren in loondienst ging buiten het bedrijf. Dat heb ik gedaan en vervolgens ben ik in 1997 als eerste naar het familiebedrijf gegaan.”

Hoe zorgt u dat de samenwerking goed blijft met uw broer?

“Je moet elkaar natuurlijk wel de nodige ruimte geven en elkaar niet in de weg gaan lopen. Daarom is een goede taakverdeling ook belangrijk. Je moet allebei loyaal zijn en hetzelfde vertrekpunt hebben. We trekken privé geregeld met elkaar op en gaan graag gezamenlijk met onze gezinnen op vakantie. Het is een goed gevoel dat het bedrijf ook zonder ons gewoon goed doorloopt.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.