Nissan grootste adverteerder op EV-markt

Jeroen Vos Jeroen Vos
Nissan is koploper als adverteerder op het gebied van EV's. (Foto: Shutterstock)

De bruto Nederlandse reclamebestedingen voor EV’s stegen vorig jaar van 19 naar 49 miljoen euro. Dat meldt mediaregistratiebureau Adfact aan Automotive. Adfact registreert de brutomediawaarde, exclusief kortingen. Nissan kocht voor ruim 9 miljoen euro aan mediaruimte in en is daarmee de grootste adverteerder. 

EV’s namen vorig jaar 16 procent (in 2018: 6%) van de totale reclame-inkoop binnen de personenautomarkt voor hun rekening. EV’s waren vorig jaar goed voor 13,9 procent van de totale verkoop (7% exclusief Tesla, dat geen reclame inkocht). Nissan is de grootste adverteerder binnen het EV-segment, gevolgd door Renault, dat van alle fabrikanten het meeste media inkocht.

Toenemen

Tesla is marktleider binnen het EV-segment, maar de Amerikaanse autofabrikant zet in Nederland (nog) geen reclamebudget in om de verkoop te stimuleren. Volkswagen introduceert dit jaar de ID.3 waar veel van verwacht wordt. Adfact-directeur Lars de Vries verwacht dan ook dat de totale reclamebestedingen in 2020 verder toenemen.

Top 5 reclamebestedingen 

Merk Besteding
1. Nissan 9,2 miljoen euro
2. Renault 7,0 miljoen euro
3. Audi 6,9 miljoen euro
4. Volkswagen 5,4 miljoen euro
5. BMW 4,2 miljoen euro

Bron: Adfact, bewerking Automotive

Hoewel de productie van EV’s in een stijgende lijn zit, gaat het meeste reclamegeld nog altijd naar personenauto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Om de verkoop van hybride aangedreven auto’s te stimuleren werd er vorig jaar 18 miljoen euro aan media ingekocht. Toyota was verreweg het meest actief binnen het hybride segment.

Top 5 EV-modellen 

Model Besteding
1. Nissan Leaf 8,8 miljoen euro
2. Renault Zoe 7,0 miljoen euro
3. Audi E-tron 6,9 miljoen euro
4. Volkswagen ID.3 3,3 miljoen euro
5. Jaguar i-Pace 3,1 miljoen euro

Bron: Adfact, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Nissan grootste adverteerder op EV-markt | Automotive Online

Nissan grootste adverteerder op EV-markt

Jeroen Vos Jeroen Vos
Nissan is koploper als adverteerder op het gebied van EV's. (Foto: Shutterstock)

De bruto Nederlandse reclamebestedingen voor EV’s stegen vorig jaar van 19 naar 49 miljoen euro. Dat meldt mediaregistratiebureau Adfact aan Automotive. Adfact registreert de brutomediawaarde, exclusief kortingen. Nissan kocht voor ruim 9 miljoen euro aan mediaruimte in en is daarmee de grootste adverteerder. 

EV’s namen vorig jaar 16 procent (in 2018: 6%) van de totale reclame-inkoop binnen de personenautomarkt voor hun rekening. EV’s waren vorig jaar goed voor 13,9 procent van de totale verkoop (7% exclusief Tesla, dat geen reclame inkocht). Nissan is de grootste adverteerder binnen het EV-segment, gevolgd door Renault, dat van alle fabrikanten het meeste media inkocht.

Toenemen

Tesla is marktleider binnen het EV-segment, maar de Amerikaanse autofabrikant zet in Nederland (nog) geen reclamebudget in om de verkoop te stimuleren. Volkswagen introduceert dit jaar de ID.3 waar veel van verwacht wordt. Adfact-directeur Lars de Vries verwacht dan ook dat de totale reclamebestedingen in 2020 verder toenemen.

Top 5 reclamebestedingen 

Merk Besteding
1. Nissan 9,2 miljoen euro
2. Renault 7,0 miljoen euro
3. Audi 6,9 miljoen euro
4. Volkswagen 5,4 miljoen euro
5. BMW 4,2 miljoen euro

Bron: Adfact, bewerking Automotive

Hoewel de productie van EV’s in een stijgende lijn zit, gaat het meeste reclamegeld nog altijd naar personenauto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Om de verkoop van hybride aangedreven auto’s te stimuleren werd er vorig jaar 18 miljoen euro aan media ingekocht. Toyota was verreweg het meest actief binnen het hybride segment.

Top 5 EV-modellen 

Model Besteding
1. Nissan Leaf 8,8 miljoen euro
2. Renault Zoe 7,0 miljoen euro
3. Audi E-tron 6,9 miljoen euro
4. Volkswagen ID.3 3,3 miljoen euro
5. Jaguar i-Pace 3,1 miljoen euro

Bron: Adfact, bewerking Automotive

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.