Column de Vries | Excuustaken

Column • Het nieuwe jaar is net onderweg en ik heb de eerste gesprekken inmiddels gehad met dealers die overwegen of de beslissing al hebben genomen om een Klant Contact Center (KCC) voor online leads te beginnen.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

De reden waarom komt steeds op hetzelfde neer: verkoper doet leadopvolging niet naar behoren, maakt van bijzaken hoofdtaken en de communicatie met prospects die contact hebben gezocht via een online formulier wordt liever overgelaten aan werknemers met minder verkoopvaardigheden. Ik ben niet tegen een KCC. Integendeel, maar een KCC werkt alleen als de randvoorwaarden kloppen. Als de verkoper wordt getraind en gemotiveerd om actief met de ‘opgewarmde’ lead aan de gang te gaan. 

Ik betaal de verkoper om de klant tot kopen te verleiden

Ik haal liever de dagelijkse randzaken bij de verkoper weg. Nu wordt het enthousiasmeren van potentiële kopers doorgeschoven naar een goedkopere kracht. Ik betaal de verkoper om klanten tot kopen te verleiden en niet om auto’s online te zetten, ze heen en weer te brengen of op naam te zetten. Dat kan iemand anders prima doen. Waarom ik zo hamer op het scheiden van hoofd- en bijzaken? Al die nevenactiviteiten worden als excuus gebruikt door de verkoper om juist die dingen waar hij niet goed in is, maar die wel tot het takenpakket van de moderne verkoper horen, niet te doen. 

Elke lead, online, telefonisch of fysiek, is het startpunt van een dialoog. En het is alleen aan de verkoper, vanuit zijn takenpakket, om een succesvol vervolg te geven aan die dialoog. Zonder excuus en zonder dat bijzaken voor afleiding zorgen, want als een KCC-agent wel goed kan opvolgen en enthousiasmeren, wat voor excuus heeft de verkoper dan om het niet te doen?

Column de Vries | Excuustaken | Automotive Online

Column de Vries | Excuustaken

Column • Het nieuwe jaar is net onderweg en ik heb de eerste gesprekken inmiddels gehad met dealers die overwegen of de beslissing al hebben genomen om een Klant Contact Center (KCC) voor online leads te beginnen.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

De reden waarom komt steeds op hetzelfde neer: verkoper doet leadopvolging niet naar behoren, maakt van bijzaken hoofdtaken en de communicatie met prospects die contact hebben gezocht via een online formulier wordt liever overgelaten aan werknemers met minder verkoopvaardigheden. Ik ben niet tegen een KCC. Integendeel, maar een KCC werkt alleen als de randvoorwaarden kloppen. Als de verkoper wordt getraind en gemotiveerd om actief met de ‘opgewarmde’ lead aan de gang te gaan. 

Ik betaal de verkoper om de klant tot kopen te verleiden

Ik haal liever de dagelijkse randzaken bij de verkoper weg. Nu wordt het enthousiasmeren van potentiële kopers doorgeschoven naar een goedkopere kracht. Ik betaal de verkoper om klanten tot kopen te verleiden en niet om auto’s online te zetten, ze heen en weer te brengen of op naam te zetten. Dat kan iemand anders prima doen. Waarom ik zo hamer op het scheiden van hoofd- en bijzaken? Al die nevenactiviteiten worden als excuus gebruikt door de verkoper om juist die dingen waar hij niet goed in is, maar die wel tot het takenpakket van de moderne verkoper horen, niet te doen. 

Elke lead, online, telefonisch of fysiek, is het startpunt van een dialoog. En het is alleen aan de verkoper, vanuit zijn takenpakket, om een succesvol vervolg te geven aan die dialoog. Zonder excuus en zonder dat bijzaken voor afleiding zorgen, want als een KCC-agent wel goed kan opvolgen en enthousiasmeren, wat voor excuus heeft de verkoper dan om het niet te doen?