Schoonhovens blik | Ketenvorming over hoogtepunt heen

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven denkt dat ketenvorming in ons land over zijn hoogtepunt heen is. (Foto: Johan Schoonhoven)

De afgelopen weken werd ik op LinkedIn overspoeld met berichten over een happening van de internationaal opererende schadeketen Fix Auto. In Cancun (Mexico) organiseerde Fix Auto/Novus Glass/Speedy een bijeenkomst voor haar franchisers en ik moet zeggen dat ik met stijgende verbazing naar de berichtgeving heb gekeken. Méér dan 300 gasten werden ingevlogen en werden 4 dagen in een luxe hotel ondergebracht en ondergedompeld in een sfeer die broederschap, toewijding en passie ademde. Het thema van de bijeenkomst was ‘The Power of One’ en dit moest de wereldwijde samenwerking van de netwerkbedrijven benadrukken in schadeherstel, ruitherstel en auto-onderhoud. Fix Auto is hiermee uniek, al is men nog wel aan het bouwen en zijn de netwerken in de diverse landen nog niet even wijdverbreid en krachtig. In Nederland en België heeft men al wel rondgekeken en oriënterende gesprekken gevoerd, maar dit heeft niet geleid to concrete plannen op korte termijn. In Duitsland zijn recent de eerste twee schadeherstellers gecontracteerd en zij hebben hun bedrijf omgevormd tot Fix franchisevestigingen, inclusief een naamswijziging en de blauwe kleur voor het pand.

De Cancun event-promovideo, de berichten tijdens en na afloop van het event kwamen sektarisch op mij over. Deelnemers en organisatie prezen elkaar over en weer uitvoerig en aan superlatieven geen gebrek. Iedereen is geweldig en iedereen een winnaar! Zou dit nou in Nederland en België ook werken of zijn wij daar te nuchter voor? En in welke mate is er nog behoefte aan (nieuwe) ketenvorming en een centraal geleide organisatie op onze markten voor auto(ruit)schadeherstel en auto-onderhoud?

Ketenvorming is in ons land over haar hoogtepunt heen

In Nederland kennen wij ketenvorming al sinds eind vorige eeuw en dat heeft een goed stel autoschadeherstelbedrijven opgeleverd die de concurrentie met buitenlandse bedrijven makkelijk aankunnen. Zelf denk ik echter ook dat de ketenvorming in Nederland al over haar hoogtepunt heen is. Enerzijds vanuit de wijzigende behoefte aan de zijde van opdrachtgevers en anderzijds wijzigt de marktstructuur zich hier heel snel. Ketens binnen de ketens, bedrijven die weer/liever onder eigen naam opereren, omdat die regionaal heel sterk is en de opkomst van dealer-owned schadeherstellers en meer merkspecifiek schadeherstel.

Er onstaan steeds meer ‘mini’-ketens’ binnen de schadeketens

‘The Power of One’ is een mooie kreet en in een zonnige omgeving met, op dat moment, gelijkgestemden werkt deze goed, maar wat als er zich een situatie voordoet dat je als één moet optreden of dat de centrale organisatie of een collega ergens op de wereld een beroep op jou doet en dit kost tijd/geld? Doe je dat dan als ondernemer/franchiser, je hebt immers hetzelfde bord aan de muur hangen, of ga je dan eerst afwegen wat het voor jou en jouw onderneming betekent? Stel dat een collega franchiser in een ander land een liquiditeitsprobleem heeft, een leverancier niet voor de verrichte diensten heeft betaald en dit negatief uitstraalt op jouw ‘merk’? Trek je dan de portemonnee om negatieve publiciteit te voorkomen of denk je ‘na mij de zondvloed’? Een liquiditeitsprobleem is voor Fix Auto natuurlijk niet aan de orde, want men is door de steun van een Canadees pensioenfonds schathemeltje rijk en men zal negatieve publiciteit in deze opbouwfase willen voorkomen, want het kan potentiële franchisenemers afschrikken en potentiële franchisenemers zijn in Nederland en België al moeilijk te vinden.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.