Column de Vries | Bedreiging

Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

Niet zo maar een dealer, maar een die meer concurrentie heeft van Uber dan van welk ander dealerbedrijf dan ook. Als je in New York woont en minder dan 15 duizend kilometer per jaar reist, is dat met Uber goedkoper dan met een eigen auto. De kosten van autobezit zijn voor New Yorkers niet de enige motivatie bij de keuze voor een vervoermiddel. Autobezit verschuift van eigendom naar gedeeld eigendom, naar autodelen en nu zelfs naar fracties daarvan. Oftewel: ik betaal alleen voor het vervoer van punt A naar punt B.

De grootste bedreiging is de frictieloze ervaring die Uber biedt. Je kiest zelf de ophaallocatie, de bestemming, het tijdstip en welke auto/chauffeur je daar naartoe brengt. Een paar klikken in een app en het is geregeld. Vergelijk dat eens met hoe klanten een afspraak maken met de werkplaats van een autobedrijf. Dat is alles behalve frictieloos. De werkplaatsplanners schieten naar de normen van 2018 ernstig tekort. Als klant kan je weinig tot niets zelf regelen.

Terwijl grote online spelers zoals Amazon, of in eigen land Bol.com en Coolblue, laten zien dat het anders kan. Als onze klanten op andere plekken een frictieloze ervaring gewend zijn, waarom regelen wij dat dan niet voor onze eigen branche? We kunnen natuurlijk ook wachten totdat Amazon of Google het voor ons doet. Maar dan zijn wij als autobedrijven al lang de controle kwijt.

Werkplaatsplanners schieten ernstig tekort. 

Kijk als ondernemer eens kritisch naar de bedrijfsprocessen. Hoeveel barrières hebben we onbedoeld opgeworpen voor klanten die met ons willen communiceren? Door de telefoon een simpele onderhoudsbeurt inplannen duurt gemiddeld vijf minuten, mits de receptionist tijd heeft en direct opneemt. Kan dat niet sneller? Of flexibeler? Tijdens zijn keynote liet Brian zien dat dit soort zaken allemaal heel gemakkelijk online en via een app geregeld kunnen worden. Het kan zelfs handsfree met voicecontrol, waarmee je het allerlaatste stukje frictie uit het proces haalt. De middelen zijn er. Maar waar zijn de mensen met genoeg visie om die middelen te gebruiken?

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW.

Column de Vries | Bedreiging | Automotive Online

Column de Vries | Bedreiging

Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

Niet zo maar een dealer, maar een die meer concurrentie heeft van Uber dan van welk ander dealerbedrijf dan ook. Als je in New York woont en minder dan 15 duizend kilometer per jaar reist, is dat met Uber goedkoper dan met een eigen auto. De kosten van autobezit zijn voor New Yorkers niet de enige motivatie bij de keuze voor een vervoermiddel. Autobezit verschuift van eigendom naar gedeeld eigendom, naar autodelen en nu zelfs naar fracties daarvan. Oftewel: ik betaal alleen voor het vervoer van punt A naar punt B.

De grootste bedreiging is de frictieloze ervaring die Uber biedt. Je kiest zelf de ophaallocatie, de bestemming, het tijdstip en welke auto/chauffeur je daar naartoe brengt. Een paar klikken in een app en het is geregeld. Vergelijk dat eens met hoe klanten een afspraak maken met de werkplaats van een autobedrijf. Dat is alles behalve frictieloos. De werkplaatsplanners schieten naar de normen van 2018 ernstig tekort. Als klant kan je weinig tot niets zelf regelen.

Terwijl grote online spelers zoals Amazon, of in eigen land Bol.com en Coolblue, laten zien dat het anders kan. Als onze klanten op andere plekken een frictieloze ervaring gewend zijn, waarom regelen wij dat dan niet voor onze eigen branche? We kunnen natuurlijk ook wachten totdat Amazon of Google het voor ons doet. Maar dan zijn wij als autobedrijven al lang de controle kwijt.

Werkplaatsplanners schieten ernstig tekort. 

Kijk als ondernemer eens kritisch naar de bedrijfsprocessen. Hoeveel barrières hebben we onbedoeld opgeworpen voor klanten die met ons willen communiceren? Door de telefoon een simpele onderhoudsbeurt inplannen duurt gemiddeld vijf minuten, mits de receptionist tijd heeft en direct opneemt. Kan dat niet sneller? Of flexibeler? Tijdens zijn keynote liet Brian zien dat dit soort zaken allemaal heel gemakkelijk online en via een app geregeld kunnen worden. Het kan zelfs handsfree met voicecontrol, waarmee je het allerlaatste stukje frictie uit het proces haalt. De middelen zijn er. Maar waar zijn de mensen met genoeg visie om die middelen te gebruiken?

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW.