Athlon-ceo: perfect storm op occasionmarkt
Dat zegt ceo Frans Janssen in een vraaggesprek met Automotive.
Een belangrijk deel van de winst van Athlon komt door de conservatiever gecalculeerde restwaardes in de crisisjaren. “Maar ook onze nieuw ingezette remarketingstrategie waarbij we diverse kanalen inzetten bij de verkoop van leaseauto’s begint vruchten af te werpen”, concludeert Janssen.
Tussenpaus
Janssen, die gisteren opgelucht reageerde op de geseponeerde fraudezaak, is tevreden over de omzetontwikkeling en de groei van de vloot ook al bleef die in Nederland beperkt. “We hebben in landen met een volwassen leasemarkt een duidelijke strategische keuze gemaakt. Het is logisch dat in landen waar we bij de marktleiders behoren, de groei van de vloot langzamer gaat dan in onze emerging landen, zoals in de Zuid-Europese landen. Daar kennen wij substantiële hogere groeipercentages.”
In de Benelux wil Athlon niet alleen groeien, maar ook verbreden. “In Nederland en België zijn we zeer tevreden met onze groeicijfers (zie het leasemaatschappij top 24–overzicht) maar kijken we vooral ook naar strategische initiatieven, deze week werden er twee gelanceerd, die leiden tot nieuwe innovatieve producten en een verbreding van de afzetkanalen.”
Athlon zou door moeder Rabobank te koop zijn gezet. Janssen wil daar, net als de Rabobank, niet op reageren. Hij benadrukt dat hij voor de lange termijn is aangesteld. “Mijn rol is absoluut niet die van tussenpaus. Ik ben nu bijna een jaar actief binnen Athlon en zie mezelf nog vele jaren bij deze schitterende club werken.”