BPM-lek verdeelt branche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Terwijl het aantrekkelijk lijkt voor grotere leasemaatschappijen met buitenlandse zusterbedrijven, zijn dealers en auto-importeurs er niet blij mee. RAI en Bovag zijn betrokken bij pogingen van het ministerie van Financiën om het BPM-lek te dichten. De achtergrond is het volgende. Onlangs kreeg het hof uit Den Bosch van het Europese Hof van Justitie antwoord op de vraag wat het aan moest met een zaak waarbij een Nederlander die tijdelijk met een huurauto op Belgisch kenteken in Nederland had gereden een volledige BPM-aanslag kreeg. Deze man stapte naar de rechter en vond het Europese Hof aan zijn zijde: dit heeft namelijk gezegd dat de Nederlandse overheid alleen ‘tijdsevenredig’ BPM mag heffen. Wie een paar dagen in ons land rondrijdt met die buitenlandse huurauto, hoeft dus maar een klein stukje van het totale BPM-bedrag te betalen. Als je die redenering doortrekt, kunnen Nederlandse leasemaatschappijen een auto op Belgisch of Luxemburgs kenteken aan hun Nederlandse klanten verstrekken. Omdat er dan alleen BPM hoeft te worden betaald over de periode dat de auto in Nederland rijdt, kunnen de leasetarieven naar beneden. En verder redenerend: waarom zou je bij een Nederlands gekentekende auto die na een paar jaar wordt geëxporteerd niet slechts BPM betalen over de periode dat de auto in Nederland is gebruikt? Je kan de rest-BPM dan toch terugvorderen? Onmiddellijk na het antwoord van het Europese Hof kondigde minister Zalm al aan dat hij de wet gaat ‘repareren’. Volgens insiders betekent dit dat er waarschijnlijk een BPM-afschrijvingscurve komt waarbij meer dan nu het geval is het grootste deel van het BPM-bedrag in de eerste jaren van het leven van de auto komt te liggen. Volgens Bovag-specialist Rogier Kuin is dat overigens niet de bedoeling van Bovag en RAI. “Wij weten dat Financiën aan verschillende varianten werkt, maar als deze afschrijvingscurve anders wordt dan de curve die nu in Nederland wordt gebruikt (en die ook bij de import van auto’s wordt gebruikt, redactie), dan is dat juridisch niet houdbaar. Wij zijn voorstander van een level playing field.” Waar Bovag en RAI er voorstander van zijn dat het BPM-lek wordt gedicht, zien sommige (met name grotere) leasemaatschappijen het lek liefst zo groot mogelijk (zie ook de berichten elders op de site).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BPM-lek verdeelt branche | Automotive Online

BPM-lek verdeelt branche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Terwijl het aantrekkelijk lijkt voor grotere leasemaatschappijen met buitenlandse zusterbedrijven, zijn dealers en auto-importeurs er niet blij mee. RAI en Bovag zijn betrokken bij pogingen van het ministerie van Financiën om het BPM-lek te dichten. De achtergrond is het volgende. Onlangs kreeg het hof uit Den Bosch van het Europese Hof van Justitie antwoord op de vraag wat het aan moest met een zaak waarbij een Nederlander die tijdelijk met een huurauto op Belgisch kenteken in Nederland had gereden een volledige BPM-aanslag kreeg. Deze man stapte naar de rechter en vond het Europese Hof aan zijn zijde: dit heeft namelijk gezegd dat de Nederlandse overheid alleen ‘tijdsevenredig’ BPM mag heffen. Wie een paar dagen in ons land rondrijdt met die buitenlandse huurauto, hoeft dus maar een klein stukje van het totale BPM-bedrag te betalen. Als je die redenering doortrekt, kunnen Nederlandse leasemaatschappijen een auto op Belgisch of Luxemburgs kenteken aan hun Nederlandse klanten verstrekken. Omdat er dan alleen BPM hoeft te worden betaald over de periode dat de auto in Nederland rijdt, kunnen de leasetarieven naar beneden. En verder redenerend: waarom zou je bij een Nederlands gekentekende auto die na een paar jaar wordt geëxporteerd niet slechts BPM betalen over de periode dat de auto in Nederland is gebruikt? Je kan de rest-BPM dan toch terugvorderen? Onmiddellijk na het antwoord van het Europese Hof kondigde minister Zalm al aan dat hij de wet gaat ‘repareren’. Volgens insiders betekent dit dat er waarschijnlijk een BPM-afschrijvingscurve komt waarbij meer dan nu het geval is het grootste deel van het BPM-bedrag in de eerste jaren van het leven van de auto komt te liggen. Volgens Bovag-specialist Rogier Kuin is dat overigens niet de bedoeling van Bovag en RAI. “Wij weten dat Financiën aan verschillende varianten werkt, maar als deze afschrijvingscurve anders wordt dan de curve die nu in Nederland wordt gebruikt (en die ook bij de import van auto’s wordt gebruikt, redactie), dan is dat juridisch niet houdbaar. Wij zijn voorstander van een level playing field.” Waar Bovag en RAI er voorstander van zijn dat het BPM-lek wordt gedicht, zien sommige (met name grotere) leasemaatschappijen het lek liefst zo groot mogelijk (zie ook de berichten elders op de site).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.