Driessen Autogroep start met telematica

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het bedrijf, dat vanuit 17 vestigingen 10 merken voert.

Momenteel test Driessen verschillende type registratiekastjes uit. Er wordt veel meer geregistreerd dan alleen gebruiktersdata. Rijgedrag wordt geregistreerd, maar ook andere zaken zoals storingen aan de auto. “Het stelt onze leasemaatschappij in staat om inzicht te krijgen in heel het wagenpark”, zegt dga Francois Driessen.

De winst zit vooral ook aan de kant van de dealerbedrijven. Die moeten een voorsprong nemen op de concurrentie. “Particuliere klanten kunnen we vanuit ons klantcontactcenter van dienst zijn bij zaken als pech onderweg, parkeeradvies, specifiek onderhoudsadvies en het oplossen van eventuele storingen.”

Anoniem
Alle gebruikers tekenen een verklaring waarin ze Driessen toegang geven tot bepaalde – al dan niet geanonimiseerde – data. Driessen is bezig om apps te laten ontwikkelen waarmee gebruikers relevante data kunnen ontvangen. “De techniek ontwikkelt zich snel, dus we hopen op korte termijn een MyDriessen-app te kunnen presenteren. Op die manier denken we echt toegevoegde en onderscheidende waarde te kunnen leveren richting onze klanten.

Ook kan de data gebruikt worden om op maat gesneden service aan te bieden, denk bijvoorbeeld aan gedifferentieerde verzekeringstarieven voor berijders die het nieuwe rijden goed in de praktijk weten te brengen. “De meerwaarde en gebruiksvriendelijkheid van te ontwikkelen applicaties zijn van groot belang dus daar investeren we nu veel in.”

Brainport
Driessen werkt bij de ontwikkeling van telematica-oplossingen samen met partijen in de regio. Bedrijven als NXP en V-tron, kent Driessen vanuit het samenwerkingsproject Vibe (Vehicle for Innovation Brabant elektrisch), een initiatief van de Driessen Autogroep, NXP, TU/e, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), Sustainable Growth Capital (SGC) en AutomotiveNL om elektrisch rijden in Nederland – en met name Brainportregio Eindhoven – op grote schaal van de grond te krijgen.

Hierbij wordt getracht een open platform van 500 auto’s te creëren waarbij interactief gecommuniceerd kan worden. Hierdoor kan bijvoorbeeld het laad-gedrag van elektrische auto`s op elkaar afgestemd worden, waardoor pieken voorkomen worden. “Het grote doel is om onze klanten volledig te ontzorgen. Dat kan alleen als we alle relevante data kunnen uitlezen”, aldus Driessen.

Over de totale investering is het moeilijk een precieze uitspraak te doen. “We zien het deels als een investering in klantrelaties, daardoor moeten we ook in de toekomst als autobedrijf succesvol kunnen concurreren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Driessen Autogroep start met telematica | Automotive Online

Driessen Autogroep start met telematica

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het bedrijf, dat vanuit 17 vestigingen 10 merken voert.

Momenteel test Driessen verschillende type registratiekastjes uit. Er wordt veel meer geregistreerd dan alleen gebruiktersdata. Rijgedrag wordt geregistreerd, maar ook andere zaken zoals storingen aan de auto. “Het stelt onze leasemaatschappij in staat om inzicht te krijgen in heel het wagenpark”, zegt dga Francois Driessen.

De winst zit vooral ook aan de kant van de dealerbedrijven. Die moeten een voorsprong nemen op de concurrentie. “Particuliere klanten kunnen we vanuit ons klantcontactcenter van dienst zijn bij zaken als pech onderweg, parkeeradvies, specifiek onderhoudsadvies en het oplossen van eventuele storingen.”

Anoniem
Alle gebruikers tekenen een verklaring waarin ze Driessen toegang geven tot bepaalde – al dan niet geanonimiseerde – data. Driessen is bezig om apps te laten ontwikkelen waarmee gebruikers relevante data kunnen ontvangen. “De techniek ontwikkelt zich snel, dus we hopen op korte termijn een MyDriessen-app te kunnen presenteren. Op die manier denken we echt toegevoegde en onderscheidende waarde te kunnen leveren richting onze klanten.

Ook kan de data gebruikt worden om op maat gesneden service aan te bieden, denk bijvoorbeeld aan gedifferentieerde verzekeringstarieven voor berijders die het nieuwe rijden goed in de praktijk weten te brengen. “De meerwaarde en gebruiksvriendelijkheid van te ontwikkelen applicaties zijn van groot belang dus daar investeren we nu veel in.”

Brainport
Driessen werkt bij de ontwikkeling van telematica-oplossingen samen met partijen in de regio. Bedrijven als NXP en V-tron, kent Driessen vanuit het samenwerkingsproject Vibe (Vehicle for Innovation Brabant elektrisch), een initiatief van de Driessen Autogroep, NXP, TU/e, Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), Sustainable Growth Capital (SGC) en AutomotiveNL om elektrisch rijden in Nederland – en met name Brainportregio Eindhoven – op grote schaal van de grond te krijgen.

Hierbij wordt getracht een open platform van 500 auto’s te creëren waarbij interactief gecommuniceerd kan worden. Hierdoor kan bijvoorbeeld het laad-gedrag van elektrische auto`s op elkaar afgestemd worden, waardoor pieken voorkomen worden. “Het grote doel is om onze klanten volledig te ontzorgen. Dat kan alleen als we alle relevante data kunnen uitlezen”, aldus Driessen.

Over de totale investering is het moeilijk een precieze uitspraak te doen. “We zien het deels als een investering in klantrelaties, daardoor moeten we ook in de toekomst als autobedrijf succesvol kunnen concurreren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.