Emil Frey koopt Opel-, Citroën- en DS-activiteiten Driessen Autogroep
Emil Frey koopt de de Opel-, Citroën- en DS-activiteiten van de Driessen Autogroep in Eindhoven en ook de Opel-activiteiten in Oirschot. Dat melden de bedrijven aan Automotive.
De overname maakt onderdeel uit van de netwerkstrategie van Stellantis, waarin het aantal dealercontractanten fors wordt gereduceerd en de partners in een rayon alle Stellantis-merken voeren. “Dat betekent kopen of verkopen”, zegt dga Francois Driessen. “Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de drie desbetreffende merken over te dragen aan Emil Frey Nederland, een grote en sterke speler. Met de overdracht is de dienstverlening gewaarborgd. Ook is Emil Frey voor de betrokken medewerkers een betrouwbare werkgever.”
Driessen blijft overigens wel Alfa Romeo en Maserati voeren (net als Mitsubishi). Driessen verkocht vorig jaar zijn Toyota- en Suzuki-dealerschappen aan Oostendorp Autogroep en zijn Nissan-tak aan Janssen Kerres.
Mobiliteit
Na de overname zal Driessen Autogroep verder investeren in nieuwe mobiliteitsdiensten. Dit jaar opende het bedrijf een E-mobility center. “We voegen nieuwe services en mobiliteitsdiensten toe aan het productaanbod. Denk dan onder meer aan deelmobiliteit, nieuwe leaseproducten rond EV’s en fietsen en mobiliteitsabonnementen. Dat doen we vanuit onze labels Driessen Autolease, Driessen Autoschade, Driessen E-mobility, Driessen Autoverhuur en onze occasioncentra”, zegt Driessen. Hij speelt daarmee in op de verschuiving die plaatsvindt in de mobiliteitsbehoefte. “Er vindt een verschuiving plaats zowel aan de vraagzijde van de markt (zakelijke en particuliere afnemers, red) als aan de aanbodzijde van de markt. Dat vereist dat wij onze bedrijfsvoering aanpassen.”
Essentieel
Emil Frey-bestuursvoorzitter Simon Luijckx stelt dat zijn bedrijf een belangrijke stap zet. In de regio voert Emil Frey al Peugeot (Nefkens). “Door in Eindhoven de Stellantis-merken Peugeot, Citroën, DS en Opel toe te voegen kunnen we synergie voordelen realiseren die essentieel zijn om ook in de toekomst een gezonde exploitatie te kunnen waarborgen”, aldus Luijckx.
Ook Bart Bekker, directeur netwerk development van Stellantis, ziet de overname als een stap voorwaarts: “De overname past in de strategie om in grote verzorgingsgebieden onze partners alle merken van de Stellantis groep te laten vertegenwoordigen. En hierdoor maximaal te profiteren van de synergie voordelen terwijl de optimale netwerkdekking behouden blijft.” Bekker doet geen uitspraken over de vorm van de nieuwe dealercontracten. Eerder meldde Automotive dat Stellantis in Nederland overgaat op een agentuur-model.