EU steunt Franse Mercedes-boycot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat laat EU-commissaris Antonio Tajani weten in verklaring.

Vandaag is Brussel een overleg gepland tussen 28 lidstaten over de koudemiddelkwestie. “De EU-wetgeving geeft regeringen het recht om onder bepaalde voorwaarden ‘treffende voorzorgsmaatregelen te nemen’”, aldus Tajani. “Wanneer deze op de juiste manier toegepast worden, kan de Commissie het Franse initiatief als rechtsgeldig beschouwen.”

Volgens Daimler is de Duitse typegoedkeuring geldig voor heel Europa. “De uitspraken van de Commissie veranderen niets aan deze situatie. Onze voertuigen hebben een voor heel Europa geldende typegoedkeuring. Daarom staat ook niets een toelating in de EU-lidstaten in de weg”, aldus een woordvoerder van Daimler tegenover persbureau Reuters.

Rechtsgeldig
De Europese Commissie dreigde de Duitse overheid al eerder met maatregelen tegen de overtreding van Europese regels met betrekking tot airco koudemiddelen. 

Frankrijk staat sinds 12 juni niet meer toe dat er nieuwe Mercedessen van de typen A-, B- en SL-klasse op Frans kenteken worden gezet omdat Daimler het in Duitsland voor elkaar kreeg om de nieuwe typegoedkeuring voor deze modellen terug te trekken en ze op de typegoedkeuring van de oude modellen toegelaten te krijgen bij de Kraftfahrt Bundesamt (KBA). Dit om de aircosystemen van de nieuwe modellen af te kunnen vullen met het oude koudemiddel R134a. Het nieuwe koudemiddel R1234yf is volgens Daimler te brandgevaarlijk.

EU steunt Franse Mercedes-boycot | Automotive Online

EU steunt Franse Mercedes-boycot

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat laat EU-commissaris Antonio Tajani weten in verklaring.

Vandaag is Brussel een overleg gepland tussen 28 lidstaten over de koudemiddelkwestie. “De EU-wetgeving geeft regeringen het recht om onder bepaalde voorwaarden ‘treffende voorzorgsmaatregelen te nemen’”, aldus Tajani. “Wanneer deze op de juiste manier toegepast worden, kan de Commissie het Franse initiatief als rechtsgeldig beschouwen.”

Volgens Daimler is de Duitse typegoedkeuring geldig voor heel Europa. “De uitspraken van de Commissie veranderen niets aan deze situatie. Onze voertuigen hebben een voor heel Europa geldende typegoedkeuring. Daarom staat ook niets een toelating in de EU-lidstaten in de weg”, aldus een woordvoerder van Daimler tegenover persbureau Reuters.

Rechtsgeldig
De Europese Commissie dreigde de Duitse overheid al eerder met maatregelen tegen de overtreding van Europese regels met betrekking tot airco koudemiddelen. 

Frankrijk staat sinds 12 juni niet meer toe dat er nieuwe Mercedessen van de typen A-, B- en SL-klasse op Frans kenteken worden gezet omdat Daimler het in Duitsland voor elkaar kreeg om de nieuwe typegoedkeuring voor deze modellen terug te trekken en ze op de typegoedkeuring van de oude modellen toegelaten te krijgen bij de Kraftfahrt Bundesamt (KBA). Dit om de aircosystemen van de nieuwe modellen af te kunnen vullen met het oude koudemiddel R134a. Het nieuwe koudemiddel R1234yf is volgens Daimler te brandgevaarlijk.