Stabiliteitsakkoord: ook bijtelling bij geen privégebruik (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat staat in het Stabiliteitsakkoord dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Er is een kamermeerderheid voor het akkoord.

Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.

Onwenselijk
De Bovag is niet onverdeeld gelukkig met het akkoord. “In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat het de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoedingte geven”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

De Bovag twijfelt aan de juridische houdbaarheid van het afschaffen van de vrijstelling van bijtelling. “Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé bij te hoeven tellen. Daarnaast is het onrechtvaardig en fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar. Het is tijd om werk te maken van slim staffelen op basis van de jaarlijkse hoeveelheid prive kilometers.”

De Vereniging Auto van de Zaak stelt dat de overheid de klok jaren terugdraait. “De 250 duizend werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden”, aldus voorzitter Martin Huisman. “De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet.”

De VNA en RAI Vereniging lieten in een reactie al weten de plannen voor de bijtelling onverstandig te vinden. Ook zij pleiten voor het staffelen van de bijtelling.

Lees het Stabiliteitsakkoord hier.

Stabiliteitsakkoord: ook bijtelling bij geen privégebruik (update) | Automotive Online

Stabiliteitsakkoord: ook bijtelling bij geen privégebruik (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat staat in het Stabiliteitsakkoord dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Er is een kamermeerderheid voor het akkoord.

Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.

Onwenselijk
De Bovag is niet onverdeeld gelukkig met het akkoord. “In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat het de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoedingte geven”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

De Bovag twijfelt aan de juridische houdbaarheid van het afschaffen van de vrijstelling van bijtelling. “Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé bij te hoeven tellen. Daarnaast is het onrechtvaardig en fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar. Het is tijd om werk te maken van slim staffelen op basis van de jaarlijkse hoeveelheid prive kilometers.”

De Vereniging Auto van de Zaak stelt dat de overheid de klok jaren terugdraait. “De 250 duizend werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden”, aldus voorzitter Martin Huisman. “De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet.”

De VNA en RAI Vereniging lieten in een reactie al weten de plannen voor de bijtelling onverstandig te vinden. Ook zij pleiten voor het staffelen van de bijtelling.

Lees het Stabiliteitsakkoord hier.