ALD Automotive: Hogere bijtelling drijft leaserijders terug naar fossiel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Eén op de vijf leaserijders met een EV gaat wegens de stijgende bijtelling weer terug naar benzine of diesel (foto: Shutterstock)

Leaserijders vinden dat de huidige overheidsmaatregelen onvoldoende stimuleren om elektrisch te gaan rijden. De stijgende bijtelling brengt leaserijders ook aan het twijfelen over de overstap van fossiel naar elektrisch. Dit concludeert leasemaatschappij ALD Automotive uit eigen onderzoek onder ruim duizend leaserijders – zowel zakelijk als private lease.

Milieu of kostenbesparing? 

De belangrijkste reden van leaserijders om voor een elektrisch auto te kiezen is vanuit milieuoverwegingen (47 procent). 35 Procent zou elektrisch willen rijden om kosten te besparen, zoals brandstof- of onderhoudskosten. Het overgrote deel leaserijders dat al in een elektrische auto rijdt is enthousiast. Ruim de helft (56 procent) zou weer voor elektrisch kiezen bij een volgende auto, maar verwacht dan wel meer van de overheid, concludeert ALD Automotive. ALD Automotive staat op nummer 6 in de nieuw verschenen Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Per 1 januari gaat de bijtelling op EV’s omhoog van 12 naar 16 procent. Dat is nog steeds minder dan de 22 procent die geldt voor auto’s met verbrandingsmotor. Uit het onderzoek blijkt echter dat nog maar 18 procent van alle leaserijders de nieuwe bijtelling nog een stimulans vindt om elektrisch te gaan rijden. Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive kennisbank.

Ook onder de leaserijders die al elektrisch rijden is de nieuwe bijtelling een gevoelig punt. Want 21 procent van de huidige elektrische leaserijders geeft aan vanwege deze hogere bijtelling juist weer terug te gaan naar een leaseauto die rijdt op fossiele brandstof. Nog eens 23 procent weet het om deze reden nog niet. Lees hier: met de hogere bijtelling en het lagere ‘plafond’ krijgen EV’s geduchte concurrentie van hun fossiele versie.

Te vroeg

“De verhoging van bijtelling komt te vroeg. Iedereen ziet het aanbod betaalbare elektrische auto’s toenemen, maar de overheid trekt wel heel snel terug”, stelt Jeroen Kruisweg, algemeen directeur ALD Automotive. “We zien nog steeds ‘laadstress’ door tekorten aan laadpunten en achterblijvende netwerkcapaciteit. De verbeterde actieradius kan dit negatieve sentiment verzachten, maar wel op voorwaarde van financiële stimulans van de overheid.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ALD Automotive: Hogere bijtelling drijft leaserijders terug naar fossiel | Automotive Online

ALD Automotive: Hogere bijtelling drijft leaserijders terug naar fossiel

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Eén op de vijf leaserijders met een EV gaat wegens de stijgende bijtelling weer terug naar benzine of diesel (foto: Shutterstock)

Leaserijders vinden dat de huidige overheidsmaatregelen onvoldoende stimuleren om elektrisch te gaan rijden. De stijgende bijtelling brengt leaserijders ook aan het twijfelen over de overstap van fossiel naar elektrisch. Dit concludeert leasemaatschappij ALD Automotive uit eigen onderzoek onder ruim duizend leaserijders – zowel zakelijk als private lease.

Milieu of kostenbesparing? 

De belangrijkste reden van leaserijders om voor een elektrisch auto te kiezen is vanuit milieuoverwegingen (47 procent). 35 Procent zou elektrisch willen rijden om kosten te besparen, zoals brandstof- of onderhoudskosten. Het overgrote deel leaserijders dat al in een elektrische auto rijdt is enthousiast. Ruim de helft (56 procent) zou weer voor elektrisch kiezen bij een volgende auto, maar verwacht dan wel meer van de overheid, concludeert ALD Automotive. ALD Automotive staat op nummer 6 in de nieuw verschenen Automotive Leasemaatschappij Top 60.

Per 1 januari gaat de bijtelling op EV’s omhoog van 12 naar 16 procent. Dat is nog steeds minder dan de 22 procent die geldt voor auto’s met verbrandingsmotor. Uit het onderzoek blijkt echter dat nog maar 18 procent van alle leaserijders de nieuwe bijtelling nog een stimulans vindt om elektrisch te gaan rijden. Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive kennisbank.

Ook onder de leaserijders die al elektrisch rijden is de nieuwe bijtelling een gevoelig punt. Want 21 procent van de huidige elektrische leaserijders geeft aan vanwege deze hogere bijtelling juist weer terug te gaan naar een leaseauto die rijdt op fossiele brandstof. Nog eens 23 procent weet het om deze reden nog niet. Lees hier: met de hogere bijtelling en het lagere ‘plafond’ krijgen EV’s geduchte concurrentie van hun fossiele versie.

Te vroeg

“De verhoging van bijtelling komt te vroeg. Iedereen ziet het aanbod betaalbare elektrische auto’s toenemen, maar de overheid trekt wel heel snel terug”, stelt Jeroen Kruisweg, algemeen directeur ALD Automotive. “We zien nog steeds ‘laadstress’ door tekorten aan laadpunten en achterblijvende netwerkcapaciteit. De verbeterde actieradius kan dit negatieve sentiment verzachten, maar wel op voorwaarde van financiële stimulans van de overheid.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.