Automechanika 2010: beursdagboek (4)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vandaag: Freek Blekxtoon, directeur van Group Auto Nederland, en Peter Kostelijk, directeur van Lebon & Gimbrair.

Freek Blekxtoon:
Dit jaar waren er niet heel veel innovaties te zien, maar de stemming op de beurs was goed. Ik heb veel leveranciers gesproken en nieuwe mensen de hand geschud. Het valt me op dat de aftermarket zeer optimistisch is, ook de equipment-tak en de truckleveranciers, die behoorlijk wat te lijden hebben gehad van de crisis.

Er kwam toch wel een aantal aardige innovaties voorbij. Zoals een nieuw diagnoseapparaat bij onze leverancier Texa: een mobiel apparaat, de OBD Matrix, dat rijdend test. Dat geeft een veel nauwkeuriger beeld van eventuele fouten.
Er is naast een versie voor autobedrijven, ook een apparaatje voor consumenten: die kunnen dus ook heel gemakkelijk zien of alles goed functioneert.

Philips en Osram, de twee grootste lampfabrikanten, deden ook van zich spreken: Philips introduceerde een nieuwe serie daytime running lights, met langere levensduur en beter voor het milieu. En ook Osram presenteerde een lijn lampen met een langere levensduur, met vier jaar garantie.

Verder hadden we een aantal diners, waaronder het vijftigjarige jubileum van NGK. Zij leveren nu aan de VW Blue Motion; dat moet voor een Japanse fabrikant toch een hoogtepunt zijn. Ook hebben we een relatie-evenement gehad bij Kavo Parts, daar kwamen veel Nederlanders naartoe.

Het gaat uiteindelijk toch om relatiemanagement op zo’n beurs, nieuwe producten neem je er niet gelijk af. Peter Kostelijk:
We hebben een goed en nuttig beursbezoek achter de rug. Hoewel het aantal toeschouwers en standhouders in mijn ogen lager lag dan de vorige keer, blijft het kwalitatief gezien de beste aftermarketbeurs.
We zijn bij onze huidige leveranciers langs geweest en hebben uiteraard nieuwe contacten opgedaan. Met wie, dat ga ik Automotive mooi niet vertellen.

Twee noviteiten van onze leveranciers vielen me bijzonder op: allereerst het nieuwe uitlijnsysteem van Josam, de i-track. Hiermee is het mogelijk om in plaats van in een half uur, in vier minuten een meting te verrichten. Met dit systeem hoeft de truck niet meer te worden opgekrikt, en de wielklemmen hoeven niet meer te worden uitgeslingerd, we hoeven geen meetschalen meer aan de auto te hangen; het is een doorrijdsysteem, de meetschalen zitten bijvoorbeeld aan de werkvloer.

Het grote voordeel: je kunt een snelle diagnosemeting doen, bijvoorbeeld bij een APK. Zo krijg je de klant weer in de werkplaats. En het werkplaatsbezoek is de afgelopen jaren teruggelopen door de dalende economische bedrijvigheid en door de grotere onderhoudsintervallen. Het rijden op niet goed uitgelijnde banden kost veel geld: het brandstofverbruik schiet omhoog en de banden slijten sneller. Daar is dus een kostenbesparing te boeken, en milieuwinst; en daar zijn veel transportbedrijven mee bezig, omdat hun klanten dat weer van hen eisen. Kortom: de markt is helemaal klaar voor dit product.

Daarnaast was er een gadget van Car-o-liner: een applicatie voor de Iphone, de Handeye, waarop je de uitleesgegevens van de auto krijgt waarmee je bezig bent. Als een soort tweede scherm. Dat kan handig zijn in het schadeherstelproces: dan heb je graag alle informatie direct bij de hand.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Automechanika 2010: beursdagboek (4) | Automotive Online

Automechanika 2010: beursdagboek (4)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vandaag: Freek Blekxtoon, directeur van Group Auto Nederland, en Peter Kostelijk, directeur van Lebon & Gimbrair.

Freek Blekxtoon:
Dit jaar waren er niet heel veel innovaties te zien, maar de stemming op de beurs was goed. Ik heb veel leveranciers gesproken en nieuwe mensen de hand geschud. Het valt me op dat de aftermarket zeer optimistisch is, ook de equipment-tak en de truckleveranciers, die behoorlijk wat te lijden hebben gehad van de crisis.

Er kwam toch wel een aantal aardige innovaties voorbij. Zoals een nieuw diagnoseapparaat bij onze leverancier Texa: een mobiel apparaat, de OBD Matrix, dat rijdend test. Dat geeft een veel nauwkeuriger beeld van eventuele fouten.
Er is naast een versie voor autobedrijven, ook een apparaatje voor consumenten: die kunnen dus ook heel gemakkelijk zien of alles goed functioneert.

Philips en Osram, de twee grootste lampfabrikanten, deden ook van zich spreken: Philips introduceerde een nieuwe serie daytime running lights, met langere levensduur en beter voor het milieu. En ook Osram presenteerde een lijn lampen met een langere levensduur, met vier jaar garantie.

Verder hadden we een aantal diners, waaronder het vijftigjarige jubileum van NGK. Zij leveren nu aan de VW Blue Motion; dat moet voor een Japanse fabrikant toch een hoogtepunt zijn. Ook hebben we een relatie-evenement gehad bij Kavo Parts, daar kwamen veel Nederlanders naartoe.

Het gaat uiteindelijk toch om relatiemanagement op zo’n beurs, nieuwe producten neem je er niet gelijk af. Peter Kostelijk:
We hebben een goed en nuttig beursbezoek achter de rug. Hoewel het aantal toeschouwers en standhouders in mijn ogen lager lag dan de vorige keer, blijft het kwalitatief gezien de beste aftermarketbeurs.
We zijn bij onze huidige leveranciers langs geweest en hebben uiteraard nieuwe contacten opgedaan. Met wie, dat ga ik Automotive mooi niet vertellen.

Twee noviteiten van onze leveranciers vielen me bijzonder op: allereerst het nieuwe uitlijnsysteem van Josam, de i-track. Hiermee is het mogelijk om in plaats van in een half uur, in vier minuten een meting te verrichten. Met dit systeem hoeft de truck niet meer te worden opgekrikt, en de wielklemmen hoeven niet meer te worden uitgeslingerd, we hoeven geen meetschalen meer aan de auto te hangen; het is een doorrijdsysteem, de meetschalen zitten bijvoorbeeld aan de werkvloer.

Het grote voordeel: je kunt een snelle diagnosemeting doen, bijvoorbeeld bij een APK. Zo krijg je de klant weer in de werkplaats. En het werkplaatsbezoek is de afgelopen jaren teruggelopen door de dalende economische bedrijvigheid en door de grotere onderhoudsintervallen. Het rijden op niet goed uitgelijnde banden kost veel geld: het brandstofverbruik schiet omhoog en de banden slijten sneller. Daar is dus een kostenbesparing te boeken, en milieuwinst; en daar zijn veel transportbedrijven mee bezig, omdat hun klanten dat weer van hen eisen. Kortom: de markt is helemaal klaar voor dit product.

Daarnaast was er een gadget van Car-o-liner: een applicatie voor de Iphone, de Handeye, waarop je de uitleesgegevens van de auto krijgt waarmee je bezig bent. Als een soort tweede scherm. Dat kan handig zijn in het schadeherstelproces: dan heb je graag alle informatie direct bij de hand.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.