APK-plan: 336 duizend keuringen minder in 2008

Redactie Redactie
• Laatste update:

Omdat de nieuwe regeling alleen geldt voor auto’s vanaf bouwjaar 2005, blijft de schade beperkt. Had de nieuwe frequentie voor alle auto’s gegolden, dan hadden er volgend jaar ongeveer 1,8 miljoen keuringen minder plaatsgevonden. Met de bouwjaar-clausule zegt het kabinet tegemoet te komen aan de wensen van de branche. Pas rond 2012 heeft de nieuwe regeling dus effect op het héle wagenpark.
“Het groeiende wagenpark zal er echter voor zorgen dat het aantal keuringen tegen die tijd ongeveer gelijk is aan het huidige aantal”, zegt Boudewijn Hamel van de Bovag aftersalesdienst. De nieuwe regeling wordt in september, na het zomerreces, in de Tweede Kamer behandeld. Opvallend genoeg is coalitiepartij PvdA nog steeds tegen een frequentieverlaging. “Vooralsnog ben ik tegen het huidige kabinetsvoorstel”, zegt Kamerlid Lia Roefs van de PvdA. “Ik ben er huiverig voor dat mensen het onderhoud laten verslappen, iets wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Ook heb ik zo mijn twijfels over het geld dat de burger zou besparen. Ik vraag me af of ze dat ooit in hun portemonnee terugzien of dat het een papieren besparing is.” Dit klinkt positief voor de autobranche, maar het gebrek aan steun voor het kabinetsplan van de PvdA wordt weer goedgemaakt door oppositiepartijen die wél een lagere frequentie willen. Onder meer de VVD wil zelfs een nog soepelere regeling, iets waar het voorstel in theorie nog op zou kunnen stranden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

APK-plan: 336 duizend keuringen minder in 2008 | Automotive Online

APK-plan: 336 duizend keuringen minder in 2008

Redactie Redactie
• Laatste update:

Omdat de nieuwe regeling alleen geldt voor auto’s vanaf bouwjaar 2005, blijft de schade beperkt. Had de nieuwe frequentie voor alle auto’s gegolden, dan hadden er volgend jaar ongeveer 1,8 miljoen keuringen minder plaatsgevonden. Met de bouwjaar-clausule zegt het kabinet tegemoet te komen aan de wensen van de branche. Pas rond 2012 heeft de nieuwe regeling dus effect op het héle wagenpark.
“Het groeiende wagenpark zal er echter voor zorgen dat het aantal keuringen tegen die tijd ongeveer gelijk is aan het huidige aantal”, zegt Boudewijn Hamel van de Bovag aftersalesdienst. De nieuwe regeling wordt in september, na het zomerreces, in de Tweede Kamer behandeld. Opvallend genoeg is coalitiepartij PvdA nog steeds tegen een frequentieverlaging. “Vooralsnog ben ik tegen het huidige kabinetsvoorstel”, zegt Kamerlid Lia Roefs van de PvdA. “Ik ben er huiverig voor dat mensen het onderhoud laten verslappen, iets wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Ook heb ik zo mijn twijfels over het geld dat de burger zou besparen. Ik vraag me af of ze dat ooit in hun portemonnee terugzien of dat het een papieren besparing is.” Dit klinkt positief voor de autobranche, maar het gebrek aan steun voor het kabinetsplan van de PvdA wordt weer goedgemaakt door oppositiepartijen die wél een lagere frequentie willen. Onder meer de VVD wil zelfs een nog soepelere regeling, iets waar het voorstel in theorie nog op zou kunnen stranden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.