Taskforce: vier scenario’s voor Nedcar
Een woordvoerder van Nedcar wil niet reageren. De Taskforce zou de volgende mogelijkheden hebben voorgelegd: -overname door een conglomeraat van Chinese bedrijven met onder meer First Autoworks; -de productie van voertuigen voor de Indiase fabrikant Tata naar Nederland halen; -de optie-Heecon: NedCar als fabriek voor elektrisch aangedreven voertuigen; -een samenwerking met Cardoen. “De precieze invulling hiervan is bij ons niet bekend”, vertelt Emil Möller van Heecon, “Maar OR en bestuur van Nedcar zien deze optie sowieso niet zitten.” Volgens managementadviesbureau Heecon wordt momenteel de optie ‘Heecon+Tata’ onderzocht. Möller: “Ons voorstel is om de fabriek om te bouwen tot een wereldwijd centrum voor de ontwikkeling van de direct drive (=elektrische, redactie) aandrijftechniek, die zorgt voor 60% minder brandstofverbruik en 80% minder uitstoot. In Nederland hebben we al e-Traction (Apeldoorn) dat bussen motoren op deze maakt, Nedcar-eigenaar Mitsubishi heeft in MIEV een soortgelijke techniek, en Tata zal geïnteresseerd zijn omdat luchtverontreiniging in Azië een groot gezondheidsprobleem is”. Zo komt volgens Heecon het scenario van een mondiaal direct drive centrum voor Nedcar dichtbij. “Dat levert voor Nedcar extra werkgelegenheid op in dé groeisector van deze eeuw.” Zaterdag 21 januari doet Heecon zijn plan in de Rode Hoed in Amsterdam uit de doeken. De Taskforce Nedcar werd in het leven geroepen nadat D/C de productie van de Smart Forfour werd gestaakt en de fabriek in de problemen raakte. Zie meer over dit onderwerp in Automotive 2, die 25 januari verschijnt.