RAI Vereniging: PBL-rapport biedt kansen voor lobby

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De uitkomst van dit onderzoek versterkt onze argumenten om de grenswaarden voor CO2-uitstoot niet verder aan te scherpen”, aldus Bresser. “Door de huidige systematiek, waarbij de bpm volledig gekoppeld is aan de CO2-uitstoot en de grenswaarden jaarlijks worden verhoogd, stijgen ook de prijzen van auto’s. Fabrikanten moeten immers aanpassingen doen om die nieuwe grenswaarden te halen. Dat zorgt juist bij kleine zuinige auto`s voor een relatief grote prijsstijging.”

Bovag
In Nederland zitten we volgens RAI Vereniging met een gemiddelde uitstoot van 109 gram per kilometer al ver onder de Europese doelstelling van 130 gram in 2015. Dat laatste blijft onderbelicht in PBL-rapport, vindt ook Bovag. “We zijn al ruimschoots koploper Europa, dus waarom dan nieuwe belastingmaatregelen?”, vindt woordvoerder Tom Huyskens. “Verder hebben we gemengde gevoelens bij het Herfstakkoord. We zijn tegen belastingverhogingen, maar anderzijds zorgt het in dit geval wel voor minder marktverstoring. De fiscale verschillen tussen modellen worden minder groot.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RAI Vereniging: PBL-rapport biedt kansen voor lobby | Automotive Online

RAI Vereniging: PBL-rapport biedt kansen voor lobby

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De uitkomst van dit onderzoek versterkt onze argumenten om de grenswaarden voor CO2-uitstoot niet verder aan te scherpen”, aldus Bresser. “Door de huidige systematiek, waarbij de bpm volledig gekoppeld is aan de CO2-uitstoot en de grenswaarden jaarlijks worden verhoogd, stijgen ook de prijzen van auto’s. Fabrikanten moeten immers aanpassingen doen om die nieuwe grenswaarden te halen. Dat zorgt juist bij kleine zuinige auto`s voor een relatief grote prijsstijging.”

Bovag
In Nederland zitten we volgens RAI Vereniging met een gemiddelde uitstoot van 109 gram per kilometer al ver onder de Europese doelstelling van 130 gram in 2015. Dat laatste blijft onderbelicht in PBL-rapport, vindt ook Bovag. “We zijn al ruimschoots koploper Europa, dus waarom dan nieuwe belastingmaatregelen?”, vindt woordvoerder Tom Huyskens. “Verder hebben we gemengde gevoelens bij het Herfstakkoord. We zijn tegen belastingverhogingen, maar anderzijds zorgt het in dit geval wel voor minder marktverstoring. De fiscale verschillen tussen modellen worden minder groot.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.