Planbureau: effect bpm-verhoging op milieu verwaarloosbaar
Volgens het Planbureau gaat de bpm voor zuinige conventionele modellen (met een uitstoot rond de 80 g/km) met zo`n 600 euro omhoog, terwijl de bpm bij auto`s met een hogere uitstoot gelijk blijft of zelfs lager wordt. Volgens de rekenmodellen van het bureau leidt dit tot een lichte verschuiving van de verkoop naar onzuinigere modellen. Deze verschuiving compenseert het dalende autobezit en -gebruik als gevolg van de bpm- en mrb-maatregelen.
Het kabinet draaide een eerder geplande verlaging van de mrb terug. Dat zorgt voor 250 miljoen euro extra in de staatskas, maar niet voor milieuwinst. Een auto bezitten wordt iets duurder, maar volgens de prijselasticiteitsmodellen van het PBL is het effect daarvan op het autobezit minimaal.
Het Planbureau voor de Leefomgeving is door het ministerie van Infrastructuur gevraagd om de milieuwinst van de Begrotingsafspraken 2014 in kaart te brengen. Hieronder vallen onder meer het bpm-regime voor de periode 2012-2015 en het schrappen van de eerder geplande mrb-verlaging.
Lees hier het onderzoek van het PBL.
Bovag en RAI Vereniging laten in een reactie weten dat het rapport hun eigen opvattingen bevestigt.