Elektrificatie drijft omzetgroei Mahle aan

Mahle • Tegen 2025 wil de fabrikant ‘weer terug zijn op het spoor naar succes’.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Mahle hoofdkantoor
(Foto: Mahle) (Foto: Mahle)

Auto-onderdelen fabrikant Mahle heeft vorig jaar, vooral dankzij de verdere focus op elektrificatie, de omzet met 14 procent opgevoerd naar 12,4 miljard euro. Omdat de Duitse onderneming er niet in slaagde de extra kosten van 800 miljoen volledig op te vangen, resulteerde onder de streep een verlies van 332 miljoen euro. Dat verlies is daarmee drie keer zo hoog als in 2021.

Mahle ‘heroriënteert zich gezien de transformatie in de automotive industrie,’ meldt het bedrijf in het jaarbericht. Mahle schat dat het verkooppotentieel verbonden met elektrische auto’s drie keer zo hoog is als met verbrandingsmotoren: “Met een groot aantal innovatieve, hoogst-efficiënte producten voor e-mobiliteit en onze bewezen systeemcompetentie in thermisch management zullen we de groeimogelijkheden grijpen”, licht ceo Arnd Franz toe. Van het afgelopen jaar binnengehaalde orderbedrag van 11 miljard euro was ook rond de helft niet afhankelijk van verbrandingsmotoren.

2025

Franz, die in november aantrad als ceo van het financieel zwakke bedrijf, waarschuwt wel dat de kostenbesparingen aanzienlijk sneller moeten gaan dan tot nu toe. “Tegen 2025 willen we weer terug zijn op het spoor naar succes. Winst krijgt daarbij voorrang over omzet.” Dat is vooral belangrijk omdat ook dit bedrijf te kampen heeft met aanzienlijk hogere kosten voor materialen, energie en transport. Die hadden een aanzienlijk negatief effect op de business. Mahle voerde wel, net als veel soortgenoten, prijsverhogingen door om de hogere kosten deels op te vangen.

In de tweede helft van het jaar lukte het ook om de resultaten sterk te verbeteren. “Dat succes hebben we bereikt door nauwe samenwerking met onze klanten en leveranciers teneinde de extra kosten eerlijk en evenwichtig te verdelen”, aldus financieel directeur Markus Kapaun.