Mahle ontwikkelt elektromotor voor EV’s ‘zonder zeldzame aardmetalen’

Mahle • De motor levert over het hele toerenbereik een hoog piekvermogen en heeft geen elektrische contacten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Mahle

Mahle werkt aan een elektromotor die volgens de Duitse fabrikant een permanent hoog piekvermogen levert, contactloos is (en dus slijtagevrij werkt), en geen zeldzame aardmetalen nodig heeft bij de productie. Deze motor zou in 2027 of 2028 in massaproductie moeten gaan, zo meldt Mahle.

Maatwerk in motoren

De nieuwe motor combineert onderdelen van eerder gepresenteerde innovaties, zoals de oliegekoelde motor en de motor zonder fysieke elektrische contacten. “Met deze unieke toolbox voor elektromotoren kunnen we onze klanten op maat gemaakte elektrificatie-oplossingen bieden voor elke voertuigklasse, toepassing of zelfs merkfilosofie”, stelt Arnd Franz, ceo van Mahle.

Het achterwege laten van zeldzame aardmetalen in de motoren maakt de productie niet alleen milieuvriendelijker, maar het brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van kosten en grondstoffenzekerheid, zo meldt het Duitse bedrijf. Veel zeldzame grondstoffen komen uit Azië en dat vergroot de Europese afhankelijkheid.

Onderhoudsvrij

De modellen waarop de nieuwe motor is gebaseerd, zijn de MCT (Magnet-free Contactless Transmitter) en de SCT (Superior Continuous Torque). De MCT-elektromotor is onderhoudsvrij en gaat lang mee omdat de overdracht van elektriciteit tussen de roterende en stationaire delen binnen de motor contactloos (en dus slijtvast) is. Deze motor is geschikt voor lichtere toepassingen als EV’s en scooters.

De SCT-elektromotor is door een systeem van oliekoeling in staat om voor onbepaalde tijd op het hoogste vermogen te werken. Dat maakt de motor volgens Mahle geschikt voor zware toepassingen, zoals een vrachtauto die de berg op rijdt.

Focus op elektrificatie

Het ging enkele jaren slecht met Mahle, dat van oudsher componenten voor verbrandingsmotoren maakt. De focus op elektrificatie heeft de omzet in 2022 echter recent weer laten stijgen.

Mahle ontwikkelt elektromotor voor EV’s ‘zonder zeldzame aardmetalen’ | Automotive Online

Mahle ontwikkelt elektromotor voor EV’s ‘zonder zeldzame aardmetalen’

Mahle • De motor levert over het hele toerenbereik een hoog piekvermogen en heeft geen elektrische contacten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Mahle

Mahle werkt aan een elektromotor die volgens de Duitse fabrikant een permanent hoog piekvermogen levert, contactloos is (en dus slijtagevrij werkt), en geen zeldzame aardmetalen nodig heeft bij de productie. Deze motor zou in 2027 of 2028 in massaproductie moeten gaan, zo meldt Mahle.

Maatwerk in motoren

De nieuwe motor combineert onderdelen van eerder gepresenteerde innovaties, zoals de oliegekoelde motor en de motor zonder fysieke elektrische contacten. “Met deze unieke toolbox voor elektromotoren kunnen we onze klanten op maat gemaakte elektrificatie-oplossingen bieden voor elke voertuigklasse, toepassing of zelfs merkfilosofie”, stelt Arnd Franz, ceo van Mahle.

Het achterwege laten van zeldzame aardmetalen in de motoren maakt de productie niet alleen milieuvriendelijker, maar het brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van kosten en grondstoffenzekerheid, zo meldt het Duitse bedrijf. Veel zeldzame grondstoffen komen uit Azië en dat vergroot de Europese afhankelijkheid.

Onderhoudsvrij

De modellen waarop de nieuwe motor is gebaseerd, zijn de MCT (Magnet-free Contactless Transmitter) en de SCT (Superior Continuous Torque). De MCT-elektromotor is onderhoudsvrij en gaat lang mee omdat de overdracht van elektriciteit tussen de roterende en stationaire delen binnen de motor contactloos (en dus slijtvast) is. Deze motor is geschikt voor lichtere toepassingen als EV’s en scooters.

De SCT-elektromotor is door een systeem van oliekoeling in staat om voor onbepaalde tijd op het hoogste vermogen te werken. Dat maakt de motor volgens Mahle geschikt voor zware toepassingen, zoals een vrachtauto die de berg op rijdt.

Focus op elektrificatie

Het ging enkele jaren slecht met Mahle, dat van oudsher componenten voor verbrandingsmotoren maakt. De focus op elektrificatie heeft de omzet in 2022 echter recent weer laten stijgen.