Hella en Behr na veertien jaar uit elkaar

Dossier Aircoservice | Mahle wil met Behr verder groeien in airco

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Mahle

Afgelopen jaar was daar de overname van de Italiaanse diagnose en airco-service specialist Brainbee en het nieuws dat Mahle de resterende aandelen overneemt van de joint venture met Hella, Behr Hella Service. Voor het einde van dit jaar moet de transactie rond zijn, waarna de productlijnen vanaf begin volgend jaar omgedoopt worden tot Behr.

De joint venture tussen Behr en Hella werd in 2005 opgericht. Sinds 2013 is Mahle meerderheidsaandeelhouder van Behr en wordt er gewerkt aan de integratie van het bedrijf in Mahle. De naam Behr blijft gehandhaafd voor alle airco- en koelingsdelen voor de aftermarket.

Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit airco en motorkoeling.

Op dit moment worden die onderdelen nog gedistribueerd door Hella, maar daar komt in de loop van dit jaar in ieder geval in de Benelux een einde aan, liet Hella Benelux-directeur Marco van der Aa weten in een interview met Automotive. “Dat betekent een flinke aderlating voor onze aftermarket-activiteiten. Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit airco en motorkoeling.” Hella gaat volgens Van der Aa geen samenwerking aan met een andere producent, maar concentreert zich op de eigen productlijnen verlichting en elektronica.Lees hier het interview met Benelux-directeur Marco van der Aa van Hella: ‘We zijn nu een echte salesorganisatie geworden.’

Geen netwerk

De grootste uitdaging voor Mahle lijkt het invullen van het netwerk, want van een grootschalig eigen distributienetwerk in de Benelux is nauwelijks nog sprake. De motorondelen worden via revisiespecialisten gedistribueerd, aircoservice-apparatuur van Mahle is verkrijgbaar via dealers als Airco Service Groningen. Sinds kort heeft Mahle in EPS Automotive voor het eerst sinds jaren wel weer een Nederlandse distributeur voor zijn filters. Het ontbinden van Behr Hella Service kan er ook toe leiden dat concurrenten als Nissens en AVA Cooling hun kans grijpen. Het Deense merk Nissens is al verkrijgbaar via Fource, naast de Behr Hella onderdelen en AVA Cooling doet veel zaken met Partspoint, Doyen, EPS en Group Auto. Het is dus geen voldongen feit dat de partijen die Hella/Behr leverden, waaronder Fource, dat ook met Mahle/Behr zullen doen.

p44 behr hella service

Geheim

Mahle zelf wil niet inhoudelijk ingaan op zijn distributiestrategie voor de komende jaren in de Benelux. De fabrikant laat via woordvoerder Christopher Rimmele weten zijn bestaande distributeurs te koesteren en hard te werken aan de verbetering van zijn serviceniveau en productportfolio. Dat betekent onder meer dat de producten waarvan Mahle OE-leverancier is breder beschikbaar worden voor de aftermarket en ook sneller doorstromen naar het onafhankelijke kanaal. “Met de overname van Brainbee en de integratie van de thermomanagement-onderdelen van Behr Hella Service groeien we gestaag naar de rol van totaalaanbieder en worden we steeds belangrijker voor onze klanten.”

Dossier Aircoservice | Mahle wil met Behr verder groeien in airco | Automotive Online
Hella en Behr na veertien jaar uit elkaar

Dossier Aircoservice | Mahle wil met Behr verder groeien in airco

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Mahle

Afgelopen jaar was daar de overname van de Italiaanse diagnose en airco-service specialist Brainbee en het nieuws dat Mahle de resterende aandelen overneemt van de joint venture met Hella, Behr Hella Service. Voor het einde van dit jaar moet de transactie rond zijn, waarna de productlijnen vanaf begin volgend jaar omgedoopt worden tot Behr.

De joint venture tussen Behr en Hella werd in 2005 opgericht. Sinds 2013 is Mahle meerderheidsaandeelhouder van Behr en wordt er gewerkt aan de integratie van het bedrijf in Mahle. De naam Behr blijft gehandhaafd voor alle airco- en koelingsdelen voor de aftermarket.

Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit airco en motorkoeling.

Op dit moment worden die onderdelen nog gedistribueerd door Hella, maar daar komt in de loop van dit jaar in ieder geval in de Benelux een einde aan, liet Hella Benelux-directeur Marco van der Aa weten in een interview met Automotive. “Dat betekent een flinke aderlating voor onze aftermarket-activiteiten. Op dit moment komt 20 procent van onze omzet uit airco en motorkoeling.” Hella gaat volgens Van der Aa geen samenwerking aan met een andere producent, maar concentreert zich op de eigen productlijnen verlichting en elektronica.Lees hier het interview met Benelux-directeur Marco van der Aa van Hella: ‘We zijn nu een echte salesorganisatie geworden.’

Geen netwerk

De grootste uitdaging voor Mahle lijkt het invullen van het netwerk, want van een grootschalig eigen distributienetwerk in de Benelux is nauwelijks nog sprake. De motorondelen worden via revisiespecialisten gedistribueerd, aircoservice-apparatuur van Mahle is verkrijgbaar via dealers als Airco Service Groningen. Sinds kort heeft Mahle in EPS Automotive voor het eerst sinds jaren wel weer een Nederlandse distributeur voor zijn filters. Het ontbinden van Behr Hella Service kan er ook toe leiden dat concurrenten als Nissens en AVA Cooling hun kans grijpen. Het Deense merk Nissens is al verkrijgbaar via Fource, naast de Behr Hella onderdelen en AVA Cooling doet veel zaken met Partspoint, Doyen, EPS en Group Auto. Het is dus geen voldongen feit dat de partijen die Hella/Behr leverden, waaronder Fource, dat ook met Mahle/Behr zullen doen.

p44 behr hella service

Geheim

Mahle zelf wil niet inhoudelijk ingaan op zijn distributiestrategie voor de komende jaren in de Benelux. De fabrikant laat via woordvoerder Christopher Rimmele weten zijn bestaande distributeurs te koesteren en hard te werken aan de verbetering van zijn serviceniveau en productportfolio. Dat betekent onder meer dat de producten waarvan Mahle OE-leverancier is breder beschikbaar worden voor de aftermarket en ook sneller doorstromen naar het onafhankelijke kanaal. “Met de overname van Brainbee en de integratie van de thermomanagement-onderdelen van Behr Hella Service groeien we gestaag naar de rol van totaalaanbieder en worden we steeds belangrijker voor onze klanten.”