Tpms-tips bij wissel naar zomerbanden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Controleer bij iedere bandenwissel de sensoren en ventielen, adviseert sensorenfabrikant Schrader vooral bij aluminium ventielen kan corrosie zorgen voor storingen aan het tpms en drukverlies veroorzaken. “Daarbij moeten alle aan slijtage onderhevige onderdelen, dat zijn onder meer het afdichtrubber in de velg, de moer en het dopje, vervangen worden. Hiervoor zijn servicekits verkrijgbaar”.

Verder is het vooral van belang om de spanning in de batterijen van de sensoren te checken. Ook als ze nog niet de kritische leeftijd van vier tot tien jaar oud hebben bereikt. Dat is te controleren met een van de vele programmeertools of apps die in de markt voorhanden zijn.

De hogere kosten die een bandenwissel met tpms-sensoren met zich meebrengen zijn voor een consument beter te verteren als ze door hun garagist worden voorgelicht over het belang van een goed werkend tpms.

Zo is het altijd goed om autobezitters in te lichten over de verplichting sinds 2014 in nieuwe auto’s en de apk-eis van een functionerend systeem die er aan zit te komen. Tpms is een veiligheidssysteem en er bestaat voor het autobedrijf een aansprakelijkheidsrisico wanneer dit er voor gezorgd heeft dat het systeem uitgeschakeld is.

Misschien wel het belangrijkste argumenten voor de klant om naast de banden ook het tpms te laten onderhouden zijn de veiligheid en de brandstofbesparing. Ze worden er nu immers op gewezen als de bandenspanning te laag is.

Volgens Schrader kan het brandstofverbruik oplopen met meer dan 100 euro per jaar bij het onderspanning. Onderhoud aan sensoren kan zo weer snel worden terugverdiend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Tpms-tips bij wissel naar zomerbanden | Automotive Online

Tpms-tips bij wissel naar zomerbanden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Controleer bij iedere bandenwissel de sensoren en ventielen, adviseert sensorenfabrikant Schrader vooral bij aluminium ventielen kan corrosie zorgen voor storingen aan het tpms en drukverlies veroorzaken. “Daarbij moeten alle aan slijtage onderhevige onderdelen, dat zijn onder meer het afdichtrubber in de velg, de moer en het dopje, vervangen worden. Hiervoor zijn servicekits verkrijgbaar”.

Verder is het vooral van belang om de spanning in de batterijen van de sensoren te checken. Ook als ze nog niet de kritische leeftijd van vier tot tien jaar oud hebben bereikt. Dat is te controleren met een van de vele programmeertools of apps die in de markt voorhanden zijn.

De hogere kosten die een bandenwissel met tpms-sensoren met zich meebrengen zijn voor een consument beter te verteren als ze door hun garagist worden voorgelicht over het belang van een goed werkend tpms.

Zo is het altijd goed om autobezitters in te lichten over de verplichting sinds 2014 in nieuwe auto’s en de apk-eis van een functionerend systeem die er aan zit te komen. Tpms is een veiligheidssysteem en er bestaat voor het autobedrijf een aansprakelijkheidsrisico wanneer dit er voor gezorgd heeft dat het systeem uitgeschakeld is.

Misschien wel het belangrijkste argumenten voor de klant om naast de banden ook het tpms te laten onderhouden zijn de veiligheid en de brandstofbesparing. Ze worden er nu immers op gewezen als de bandenspanning te laag is.

Volgens Schrader kan het brandstofverbruik oplopen met meer dan 100 euro per jaar bij het onderspanning. Onderhoud aan sensoren kan zo weer snel worden terugverdiend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.