Column Luc van Bussel | Partij van de Bandenspecialist (PvdB)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toen ik in 2000 de vreemde overstap maakte van zwem- naar autobanden had ik nooit verwacht dat ik het zo ontzettend leuk zou vinden. Mensen met Banden & Banden met Mensen werd mijn eerste boekje, een ode aan de autoband. Het verheerlijken van banden heeft ons in die tijd geen windeieren gelegd. Als de veiligheid van de automobilist neerkomt op de grip en weerstand van een paar postzegels aan rubberoppervlak is dat een interessant verhaal. Later werd geluid ook nog een kwaliteitsaspect.

Samen met Camiel Eurlings gaven we de Stille Banden Campagne een impuls. De Vaco had er eerst niet zoveel zin in, maar wij zeker wel. We combineerden die campagne met de introductie van het eerste Bandenpaspoort in Nederland en Vlaanderen. De Vlaamse Minister President Chris Peeters nam het eerste Vlaamse Bandenpaspoort in ontvangst.

En toen gebeurde het. Ons missionariswerk voor winterbanden kreeg op 25 maart 2008 een enorme boost dankzij het filerecord in de ochtendspits, met 888 kilometer stilstand. Heftige sneeuwval had Nederland helemaal in zijn greep. De winterband brak door en brak vervolgens alle records. Er ontstond zelfs een tekort. De Europese verplichtingen hebben van de winterband de ‘gouden band’ gemaakt.

Leasemaatschappijen hadden geen keuze meer. Winterbanden werden een must en de winterbandenspecialisten kregen de ‘zomerklant door de winterband’. Twee bezoeken per jaar versus voorheen een enkel bezoek in de vier jaar zorgde voor een omzetexplosie in de particuliere en zakelijke markt. Met ons unieke glossy magazine Tyrezone hebben we de liefde voor banden niet onder stoelen of banken gestoken. Banden werden cool.

Die tijd is voorbij. Banden liggen weer gewoon opgestapeld en zielloos in het magazijn en bandenspecialisten bestaat niet meer. Zij hebben de verleiding van het onderhoud niet kunnen weerstaan. Eigenlijk zijn ze vreemdgegaan, want het gras was groener aan de overkant. Misschien moet ik de Partij van de Bandenspecialist oprichten en een Nationaal Banden Congres organiseren. Het wordt de hoogste tijd voor een nieuwe Bandenman: The Best in Benden.

Luc van Bussel is voormalig ceo van the Alwaysbemobile Company en nu brain agent en innovator. Hij schrijft iedere maand een column voor Automotive. Deze column verscheen eerder in Automotive Werkplaats 9 van 2016.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column Luc van Bussel | Partij van de Bandenspecialist (PvdB) | Automotive Online

Column Luc van Bussel | Partij van de Bandenspecialist (PvdB)

Redactie Redactie
• Laatste update:

Toen ik in 2000 de vreemde overstap maakte van zwem- naar autobanden had ik nooit verwacht dat ik het zo ontzettend leuk zou vinden. Mensen met Banden & Banden met Mensen werd mijn eerste boekje, een ode aan de autoband. Het verheerlijken van banden heeft ons in die tijd geen windeieren gelegd. Als de veiligheid van de automobilist neerkomt op de grip en weerstand van een paar postzegels aan rubberoppervlak is dat een interessant verhaal. Later werd geluid ook nog een kwaliteitsaspect.

Samen met Camiel Eurlings gaven we de Stille Banden Campagne een impuls. De Vaco had er eerst niet zoveel zin in, maar wij zeker wel. We combineerden die campagne met de introductie van het eerste Bandenpaspoort in Nederland en Vlaanderen. De Vlaamse Minister President Chris Peeters nam het eerste Vlaamse Bandenpaspoort in ontvangst.

En toen gebeurde het. Ons missionariswerk voor winterbanden kreeg op 25 maart 2008 een enorme boost dankzij het filerecord in de ochtendspits, met 888 kilometer stilstand. Heftige sneeuwval had Nederland helemaal in zijn greep. De winterband brak door en brak vervolgens alle records. Er ontstond zelfs een tekort. De Europese verplichtingen hebben van de winterband de ‘gouden band’ gemaakt.

Leasemaatschappijen hadden geen keuze meer. Winterbanden werden een must en de winterbandenspecialisten kregen de ‘zomerklant door de winterband’. Twee bezoeken per jaar versus voorheen een enkel bezoek in de vier jaar zorgde voor een omzetexplosie in de particuliere en zakelijke markt. Met ons unieke glossy magazine Tyrezone hebben we de liefde voor banden niet onder stoelen of banken gestoken. Banden werden cool.

Die tijd is voorbij. Banden liggen weer gewoon opgestapeld en zielloos in het magazijn en bandenspecialisten bestaat niet meer. Zij hebben de verleiding van het onderhoud niet kunnen weerstaan. Eigenlijk zijn ze vreemdgegaan, want het gras was groener aan de overkant. Misschien moet ik de Partij van de Bandenspecialist oprichten en een Nationaal Banden Congres organiseren. Het wordt de hoogste tijd voor een nieuwe Bandenman: The Best in Benden.

Luc van Bussel is voormalig ceo van the Alwaysbemobile Company en nu brain agent en innovator. Hij schrijft iedere maand een column voor Automotive. Deze column verscheen eerder in Automotive Werkplaats 9 van 2016.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.