Wolk: consolidatie aftermarket is wereldwijde business

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Aftermarket is wereldwijde business. (Foto: AF 2019)

“Terwijl de grootste OE-onderdelenfabrikanten al wereldwijd actief zijn, denken de kleinere spelers nog steeds lokaal. We verwachten dat dit zal veranderen. Wereldwijd ondernemen is de manier om duurzame groei te waarborgen”, zegt Zoran Nikolic, managing director van Wolk Aftersales Experts. Dit Duitse adviesbureau houdt op 17 april een congres over de internationale ontwikkelingen op de aftermarket, waarover Automotive als exclusief mediapartner voor Nederland verslag van zal doen. Tijdens dit Aftermarket Forum 2019 bespreken diverse aftermarketexperts uit verschillende continenten de belangrijkste ontwikkelingen. Het evenement beperkt zich zeker niet alleen tot marktontwikkelingen op de Europese aftermarket, maar wil een wereldwijd beeld geven. Ook voor ons land zeer actueel dus, na de recente Amerikaanse overname van Partspoint

“In 2012 waren de zes grote zelfstandige distributeurs in de aftermarket nog in Europese handen, terwijl dat zes jaar later ingrijpend is veranderd. Amerikaanse concerns als LKQ en GPC zijn de belangrijkste krachten achter de huidige consolidatieslag”, zegt Antti Wolk, mede-directeur van Wolk Aftersales Experts. “Grote Europese spelers moeten niet passief blijven toekijken. De consolidatie in de aftermarket houdt nog wel even aan en is een wereldwijde aangelegenheid.”

Het Wolk Aftermarket Forum duurt anderhalve dag. Op 16 april is er een netwerkfeest in de avond. Het kernprogramma wordt gevormd door het congres op 17 april. De eerste sprekers van het congres op 17 april zijn nu bekendgemaakt

  • Mike Yu gaat in op de Chinese markt. Hij werkte onder meer voor Continental, Borg Warner en ZF in China en Azië.
  • Devindran Ramanathan heeft dertig jaar ervaring in de automotive aftersales in Maleisië, het Verenigd Koninkrijk en Azië.
  • Ralf Zimmermann gaat in op de kansen in het Midden-Oosten. Hij deed zijn ervaring onder meer op bij de Al-Futtaim Group in Dubai. Voor die tijd werkte hij bij Toyota in diverse Europese landen.
  • Marcelo Gabriel vertelt over de kansen in Zuid-Amerika. Die liggen onder meer in het gebruik van alternatieve brandstoffen. Gabriel is hoofd marktonderzoek bij Automotive Intelligence Central (CINAU) in Brazilië.
  • Zoran Nikolic, managing director van Wolk Aftersales Experts, gaat in op de Europese situatie. Hij belicht de internationalisering, maar ook nieuwe ontwikkelingen en trends in Europa.

Registratie voor het evenement is al mogelijk. Volledige informatie is te vinden op www.aftermarket-forum.com.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.