IVA Business School blijft zich ontwikkelen

Oliebollenspecial • De IVA is volgens directeur Joan Janssens een omgeving waar jonge mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Iedereen kent IVA Business School, maar kent iedereen ook de huidige koers van de HBO – en MBO opleiding? Directeur Joan Janssens weet hoe hij het verhaal moet vertellen. “Waar wij met elkaar naartoe willen, is dat IVA Business School het Papendal wordt voor ondernemerschap en mobiliteit.”

De IVA is volgens Janssens een omgeving waar jonge mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. Het is een ambitie die vooral wordt ingegeven door de veranderingen in de markt. Janssens: “Ik geloof niet dat het overdreven is om te zeggen dat we in de automotive de komende jaren meer veranderingen gaan zien dan dat we in de afgelopen 50 jaar hebben gezien.”

Geweldige leerervaring

Neem de start up-garages die onlangs op de campus zijn geopend. Waarmee de verbinding is gelegd tussen de Hogeschool (die in 2030 honderd jaar oud zal zijn) en de dynamische wereld daarbuiten. Sowieso dromen de meeste studenten van een eigen onderneming, wat ook iedere keer weer blijkt op de druk bezochte open dagen. Waarbij ze gestimuleerd worden door de docenten die veelal zelf ondernemer zijn. En door gastcolleges die gegeven worden door gelouterde ondernemers. Gevraagd naar een voorbeeld van een aardig ondernemingsplan hoeft de directeur niet lang na te denken. “In zijn eerste jaar is een MBO-student begonnen met ‘IJs van Oranje’. Die hij op een tuk tuk aan de man bracht. In dat eerste jaar verkocht hij 500 duizend ijsjes en schafte hij zijn tweede tuk tuk aan. Het past niet helemaal in onze studierichting, maar wij stimuleren een dergelijk ondernemerschap.” Maar ook als een plan minder succesvol is, staat wat Janssens betreft voorop dat het ‘een geweldige leerervaring is.’ Overigens komt van de circa. duizend studenten van IVA uiteindelijk iets minder dan de helft terecht in de autobranche.

Belangrijk voordeel

Wat ook laat zien dat IVA een brede opleiding is geworden. Met steeds meer interactie op steeds meer kennisdomeinen. De school ontwikkelt zich volop en verheugt zich in een uitdijend nationaal en internationaal netwerk dat de studenten ten dienste staat. Echter, sommige zaken blijven zoals het was. De jonge mannen en dames komen zakelijk gekleed naar school, de auto wordt op de correcte wijze geparkeerd. Waarom eigenlijk? “Discipline. Als je hier bent, gelden bepaalde regels. En daar hou je je aan. Hier is een docent ook nooit Fardo of Harry geweest, maar altijd mijnheer Renger of mijnheer Habraken.” Wat er toe leidt dat de werkgever die een IVA student aanneemt, er in ieder geval vanuit kan gaan dat deze zich goede, zakelijke normen en waarden eigen heeft gemaakt. “Dat is een belangrijk voordeel”, aldus Janssens.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

IVA Business School blijft zich ontwikkelen | Automotive Online

IVA Business School blijft zich ontwikkelen

Oliebollenspecial • De IVA is volgens directeur Joan Janssens een omgeving waar jonge mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Iedereen kent IVA Business School, maar kent iedereen ook de huidige koers van de HBO – en MBO opleiding? Directeur Joan Janssens weet hoe hij het verhaal moet vertellen. “Waar wij met elkaar naartoe willen, is dat IVA Business School het Papendal wordt voor ondernemerschap en mobiliteit.”

De IVA is volgens Janssens een omgeving waar jonge mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. Het is een ambitie die vooral wordt ingegeven door de veranderingen in de markt. Janssens: “Ik geloof niet dat het overdreven is om te zeggen dat we in de automotive de komende jaren meer veranderingen gaan zien dan dat we in de afgelopen 50 jaar hebben gezien.”

Geweldige leerervaring

Neem de start up-garages die onlangs op de campus zijn geopend. Waarmee de verbinding is gelegd tussen de Hogeschool (die in 2030 honderd jaar oud zal zijn) en de dynamische wereld daarbuiten. Sowieso dromen de meeste studenten van een eigen onderneming, wat ook iedere keer weer blijkt op de druk bezochte open dagen. Waarbij ze gestimuleerd worden door de docenten die veelal zelf ondernemer zijn. En door gastcolleges die gegeven worden door gelouterde ondernemers. Gevraagd naar een voorbeeld van een aardig ondernemingsplan hoeft de directeur niet lang na te denken. “In zijn eerste jaar is een MBO-student begonnen met ‘IJs van Oranje’. Die hij op een tuk tuk aan de man bracht. In dat eerste jaar verkocht hij 500 duizend ijsjes en schafte hij zijn tweede tuk tuk aan. Het past niet helemaal in onze studierichting, maar wij stimuleren een dergelijk ondernemerschap.” Maar ook als een plan minder succesvol is, staat wat Janssens betreft voorop dat het ‘een geweldige leerervaring is.’ Overigens komt van de circa. duizend studenten van IVA uiteindelijk iets minder dan de helft terecht in de autobranche.

Belangrijk voordeel

Wat ook laat zien dat IVA een brede opleiding is geworden. Met steeds meer interactie op steeds meer kennisdomeinen. De school ontwikkelt zich volop en verheugt zich in een uitdijend nationaal en internationaal netwerk dat de studenten ten dienste staat. Echter, sommige zaken blijven zoals het was. De jonge mannen en dames komen zakelijk gekleed naar school, de auto wordt op de correcte wijze geparkeerd. Waarom eigenlijk? “Discipline. Als je hier bent, gelden bepaalde regels. En daar hou je je aan. Hier is een docent ook nooit Fardo of Harry geweest, maar altijd mijnheer Renger of mijnheer Habraken.” Wat er toe leidt dat de werkgever die een IVA student aanneemt, er in ieder geval vanuit kan gaan dat deze zich goede, zakelijke normen en waarden eigen heeft gemaakt. “Dat is een belangrijk voordeel”, aldus Janssens.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.