XRAY: ‘Restwaardebepaling is essentieel voor rendement’

Oliebollenspecial • Als dealer kun je nog zo veel nieuwe auto’s verkopen, de uiteindelijke transactiewinst wordt bepaald door de verkoop van de ingeruilde auto.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Robin Britstra)

‘De occasionverkoop is de kurk waarop een autobedrijf drijft’. Het is een gevleugelde uitspraak van garagehouders. Als dealer kun je nog zo veel nieuwe auto’s verkopen, de uiteindelijke transactiewinst wordt bepaald door de verkoop van de ingeruilde auto.

Een ander profitcenter in het autobedrijf is de werkplaats. Maar je kunt nog zoveel werkplaatsuren verkopen, als de occasionverkoop niet winstgevend is, dan zijn al die uren voor niets. Kortom, alles wat met waardebepaling en calculaties van de gebruikte auto te maken heeft, is essentieel voor het bedrijfsrendement.

Wetenschap

Vanaf 1990 werd het bepalen van de restwaarde bijna een wetenschap. Op dat moment verscheen ook XRAY in de markt. Het occasiontaxatiesysteem, ontwikkeld door autocoureur en BMW-dealer Hans Koster uit Hilversum. Tom Corduwener is er vanaf de eerste dag bij betrokken. “Aanvankelijk werd het alleen gebruikt door autodealers en universele autobedrijven. Maar met de groei van de leasemaatschappijen en de auto-import, werd XRAY steeds belangrijker. Behalve restwaardebepaling werd de goedkeuring verworven van de Belastingdienst voor het bepalen van de bpm bij import. Voor hele wagenparken werden de juiste waarden bepaald bij leasemaatschappijen en de rijksoverheid. Zelfs voor banken was het interessant in geval van kredietverstrekking. Er gaan enorme bedragen om in de occasionhandel, dus een juiste waardebepaling is essentieel voor alle betrokkenen.”

Grillige occasionmarkt

“De afgelopen jaren is de occasionmarkt erg in beweging geweest. Eerst was er door corona een korte forse daling, al snel gevolgd door oplopende prijzen door het ontstaan van grote tekorten aan gebruikte auto’s. Mensen wilden niet in het openbaar vervoer. De import is vanaf toen extreem gaan groeien. Er worden momenteel zo’n 250 duizend auto’s per jaar geïmporteerd, waarvan bijna 100 duizend via het platform van XRAY”, licht Corduwener toe. “En ook de prijsschommelingen zijn niet van de lucht. De diesel is enorm in waarde gedaald, maar ook de moderne EV kent tussen 2022 en 2023 een waardedaling van 25 tot 30 procent. De fiscale stimulans in de bijtelling is aan het wegvallen, de EV’s zijn gemiddeld 200 tot 300 kg zwaarder en dus duurder als de voordelen van de wegenbelasting straks verdwijnen. De huidige prijsverlagingen van nieuwe EV’s veroorzaken veel onrust in de restwaardebepaling van een EV. Zodra je XRAY hanteert kun je rendement behalen in de occasionverkoop. En met de nieuwste ontwikkeling van het agentuurmodel neemt de restwaardebepaling opnieuw in importantie toe. De dealer moet weer autohandelaar worden. Met het goed toepassen van onze calculatiemethoden is het bedrijfsrendement gegarandeerd. Daarnaast zorgt de koerslijstberekening voor financieel interessante, maar tevens probleemloze bpm aangiftes. We zien daarom onze toekomst met veel vertrouwen tegemoet.”