Hooikammer Groep: ‘Een terrein vol EV’s is één grote energieopslag’

Oliebollenspecial • Jan Berend Hooikammer bedacht jaren geleden dat een parkeerterrein vol EV’s een prachtige vorm van energieopslag zou kunnen zijn.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Robin Britstra)

De Hooikammer Groep timmert stevig aan de weg. Onder de bezielende leiding van Jan Berend Hooikammer ontwikkelde de lokale berger zich tot landelijke speler met onderscheidende diensten. Vanuit een heldere visie op de toekomst blijft het onafhankelijke bedrijf de opdrachtgevers van A tot Z ontzorgen.

Jan Berend Hooikammer bedacht jaren geleden dat een parkeerterrein vol EV’s een prachtige vorm van energieopslag zou kunnen zijn. Dat de maatschappij, zijn klanten – leasebedrijven en fleetowners – en zijn eigen bedrijf er beter van zouden worden. Om zijn ambities te verwezenlijken staat zijn familie hem terzijde, en hij trok een aantal ervaren krachten aan, zoals Gerhard Prent, John Engels en Egge Selles. “De tijd was er in 2017 nog niet rijp voor, maar de wereld is veranderd”, vertelt Hooikammer. Nu zijn we eerst gestart met fleetservices-activiteiten naast onze bestaande diensten. Wij zijn sterk aan het groeien en hebben als onafhankelijk dienstverlener inmiddels een unieke propositie in de markt.” Sinds de aankoop van particulier onderzoeksbureau Fidron heeft Hooikammer alle papieren in huis om voertuigen op te sporen en minnelijk in te nemen bij insolventies. Daarnaast is het bedrijf actief op het gebied van berging en transport, en fleetservices (voertuiginspecties, stalling en ontstickeren). Ook is het dé onafhankelijke partner voor verkoop van voertuigen op de diverse veilingplatforms. Auto’s uit diefstal en vermissing worden in enkele weken tijd klaargemaakt voor remarketing.

50 duizend voertuigen

Het concept van Hooikammer is dermate succesvol, dat de nieuwe compound voor 750 auto’s in Steenwijk – begin 2023 geopend – al snel volledig werd benut. Voor 2024-2025 staat opening van een compound nabij Zwolle op het programma, deze locatie biedt plaats aan drieduizend voertuigen en kan op jaarbasis ruim 50 duizend voertuigen afhandelen. Daar gaat Hooikammer zijn droom van een grote energieopslag waarmaken, vertelt hij. “Er staan dan ongeveer duizend EV’s op het terrein. Wij willen dat die auto’s gebruikt worden voor bidirectioneel laden. Zo werken we aan de oplossing van een maatschappelijk probleem, namelijk dat er overdag veel stroom wordt opgewekt met zonnepanelen en dat we die stroom pas in de avond gebruiken. We kunnen zo de pieken in de stroomvoorziening opvangen.”

Verdienmodel

Maatschappelijk belang gaat hand in hand met goed ondernemersdenken, want ‘peakshaving’ is ook een verdienmodel. Netbeheerders betalen graag voor de opslag van stroom. “De opbrengst laten we ten goede komen aan onze klanten”, legt Hooikammer uit. “Die auto’s staan hier te wachten op remarketing en ondertussen verdienen wij geld voor de fleetowners en/of leasemaatschappijen. Op deze wijze dragen wij bij aan het terugdringen van de CO2-footprint van onze opdrachtgevers. Hooikammer had al een bijzondere propositie met zijn full-service concept. Nu voegt hij daar een nieuw en duurzaam verdienmodel aan toe.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hooikammer Groep: ‘Een terrein vol EV’s is één grote energieopslag’ | Automotive Online

Hooikammer Groep: ‘Een terrein vol EV’s is één grote energieopslag’

Oliebollenspecial • Jan Berend Hooikammer bedacht jaren geleden dat een parkeerterrein vol EV’s een prachtige vorm van energieopslag zou kunnen zijn.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Robin Britstra)

De Hooikammer Groep timmert stevig aan de weg. Onder de bezielende leiding van Jan Berend Hooikammer ontwikkelde de lokale berger zich tot landelijke speler met onderscheidende diensten. Vanuit een heldere visie op de toekomst blijft het onafhankelijke bedrijf de opdrachtgevers van A tot Z ontzorgen.

Jan Berend Hooikammer bedacht jaren geleden dat een parkeerterrein vol EV’s een prachtige vorm van energieopslag zou kunnen zijn. Dat de maatschappij, zijn klanten – leasebedrijven en fleetowners – en zijn eigen bedrijf er beter van zouden worden. Om zijn ambities te verwezenlijken staat zijn familie hem terzijde, en hij trok een aantal ervaren krachten aan, zoals Gerhard Prent, John Engels en Egge Selles. “De tijd was er in 2017 nog niet rijp voor, maar de wereld is veranderd”, vertelt Hooikammer. Nu zijn we eerst gestart met fleetservices-activiteiten naast onze bestaande diensten. Wij zijn sterk aan het groeien en hebben als onafhankelijk dienstverlener inmiddels een unieke propositie in de markt.” Sinds de aankoop van particulier onderzoeksbureau Fidron heeft Hooikammer alle papieren in huis om voertuigen op te sporen en minnelijk in te nemen bij insolventies. Daarnaast is het bedrijf actief op het gebied van berging en transport, en fleetservices (voertuiginspecties, stalling en ontstickeren). Ook is het dé onafhankelijke partner voor verkoop van voertuigen op de diverse veilingplatforms. Auto’s uit diefstal en vermissing worden in enkele weken tijd klaargemaakt voor remarketing.

50 duizend voertuigen

Het concept van Hooikammer is dermate succesvol, dat de nieuwe compound voor 750 auto’s in Steenwijk – begin 2023 geopend – al snel volledig werd benut. Voor 2024-2025 staat opening van een compound nabij Zwolle op het programma, deze locatie biedt plaats aan drieduizend voertuigen en kan op jaarbasis ruim 50 duizend voertuigen afhandelen. Daar gaat Hooikammer zijn droom van een grote energieopslag waarmaken, vertelt hij. “Er staan dan ongeveer duizend EV’s op het terrein. Wij willen dat die auto’s gebruikt worden voor bidirectioneel laden. Zo werken we aan de oplossing van een maatschappelijk probleem, namelijk dat er overdag veel stroom wordt opgewekt met zonnepanelen en dat we die stroom pas in de avond gebruiken. We kunnen zo de pieken in de stroomvoorziening opvangen.”

Verdienmodel

Maatschappelijk belang gaat hand in hand met goed ondernemersdenken, want ‘peakshaving’ is ook een verdienmodel. Netbeheerders betalen graag voor de opslag van stroom. “De opbrengst laten we ten goede komen aan onze klanten”, legt Hooikammer uit. “Die auto’s staan hier te wachten op remarketing en ondertussen verdienen wij geld voor de fleetowners en/of leasemaatschappijen. Op deze wijze dragen wij bij aan het terugdringen van de CO2-footprint van onze opdrachtgevers. Hooikammer had al een bijzondere propositie met zijn full-service concept. Nu voegt hij daar een nieuw en duurzaam verdienmodel aan toe.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.